2012-04-22, 10:29
Medlem
Hej,

Jag har ett litet klurigt problem. Jag ska fästa en dekorativ (borstad) rostfri plåt på en galvad plåt. Det skall vara en distans mellan plåtarna på ca 10 mm. Det är ok att borra i båda plåtarna, men inte att gänga i den galvade plåten. Den rostfria plåten kommer att vara synlig, så en hyfsat snygg lösning är att uppskatta.
När det gäller access bakifrån (ifrån den galvade plåten) så kommer vi inte åt ifrån det hållet (se bild).
Detta skall sitta utomhus. De rostfria plåtarna är ca 30*150cm. Den rostfria plåten är 0,7 mm tjock och den galvade är 6 mm.

Se bifogad bild (ursäkta, sitter på brorsans dator och har inte Autodesk suiten här..).
[img=http://forumbilder.se/thumbs/d822012101810032b.jpg]

Nedan är en lösning som jag har kommit fram till hittills. Jag la den i spoiler då jag tänkte att om man ser den lösningen först så kan man ju snöa in på en håll och inte komma vidare.
Citera
2012-04-22, 11:30
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Svets? Så slipper du påverka framsidan alls?
Citera
2012-04-22, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Svets? Så slipper du påverka framsidan alls?

Hur? Svetsen kommer att rosta. Vi kommer ju endast år plåten framifrån. Tänk dig typ att du ska sätta upp en gipsskiva på en vägg och ha 10 mm mellan gipsskivan och väggen.
Citera
2012-04-22, 19:58
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Fästena kunde vara precis vid kanten, men ok.

Jag skulle göra det med magneter (ett antal något större neodynium skulle räcka gott - de är inte så dyra heller) för snyggast (och mest modulär) lösning.

Bättre så?
Citera
2012-04-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Fästena kunde vara precis vid kanten, men ok.

Jag skulle göra det med magneter (ett antal något större neodynium skulle räcka gott - de är inte så dyra heller) för snyggast (och mest modulär) lösning.

Bättre så?

Rostfritt är inte magnetiskt och neodyn rostar så bara fan.

TS: svarar imorrn
Citera
2012-04-23, 01:46
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Rostfritt är inte magnetiskt och neodyn rostar så bara fan.

TS: svarar imorrn
Mr glass half empty slår till... Det finns gott om typer av rostfritt stål som ÄR magnetiska. Skulle det vara så illa i TS fall att hans sort just inte är det, kan han limma på magneten på den sidan. Alternativt limma/svetsa fast metallplattor som är magnetiska. Moduläriteten finns fortfarande där då den galvaniserade sidan absolut är magnetisk. Oroar man sig för rost på magneten går det utmärkt att måla denna med rostskydd och dör den till slut byter man ut den. Det handlar som sagt inte om jättesummor pengar.

På det här sättet får man en modulär skylt och helt utan 'ingrepp' på utsidan av skylten, vilket jag fick för mig genom ursprungsposten vore det mest gynnsamma (dvs bultlös). Får användaren för sig att flytta om, vinkla, whatever, går det i en handvändning.

ps. två rostfria knivar - en magnet: http://imageshack.us/photo/my-images/525/rostfrittmagn.jpg/

Till herr Ap4thy: att några typer av rostfritt stål inte är knappast tillräckligt underlag för uttrycket "rostfritt är inte magnetiskt", och även om TS råkar vara en av dem, är det mycket enkelt ordnat. Jag hoppas du kommer med ett bra alternativ så TS får så mycket hjälp han kan och att du låter bli att vara så snäv vad gäller andras alternativ. Det blir en trevligare diskussion då.
Citera
2012-04-24, 20:00
Medlem
Vi har kommit fram till en lösning!
På sidan 40-41 finns produkten beskriven.
http://www.marifix.se/images/filer/kataloger/blindnitsmutter_opt.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in