2007-03-15, 10:11
Medlem
ischs avatar
Skrev en festivalguide ihop med två polare på universitet för några år sedan. Skall se om jag hittar den när jag kommer hem. Var väll erfarenheter ifrån 20-talet festivalveckor samlade i en ett stycke uppsats och borde kunna få även den känsligaste nybörjare att iallafall komma hem med skorna på. Ett lite snabbtips så här på morgonen är att inte luta sig mot några träd inne på festivalområdet (eller campingen) och att alltid packa med en mössa.
Citera
2007-03-15, 10:19
Medlem
tapirs avatar
Själv har man sina 18 år till trots sju festivaler i bagaget, och i sommar skall det bli värre, mycket värre. 1 Juli ->Roskilde->Arvika->Hemma 14 juli.

First: ha ett par grova skor, kängor. Lär dig tyska. Lär dig dricka och du kommer överleva festivalernas tre måsten, "Lera, Fylla och Tyskar".
Citera
2007-03-15, 11:09
Medlem
Kalevras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Skrev en festivalguide ihop med två polare på universitet för några år sedan. Skall se om jag hittar den när jag kommer hem. Var väll erfarenheter ifrån 20-talet festivalveckor samlade i en ett stycke uppsats och borde kunna få även den känsligaste nybörjare att iallafall komma hem med skorna på. Ett lite snabbtips så här på morgonen är att inte luta sig mot några träd inne på festivalområdet (eller campingen) och att alltid packa med en mössa.

Jag och fyra polare gjorde en festivaltidning som projektarbetet i gymnasiet. Många timmars arbete, men vi fick stipendie för det så
Citera
2007-03-15, 11:18
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalevra
Jag och fyra polare gjorde en festivaltidning som projektarbetet i gymnasiet. Många timmars arbete, men vi fick stipendie för det så

Kul! Vi fick ett helt ok omdöme för vårat arbete. Spec. tanke på hur lite tid det egentligen tog. Nästan så att det skrev sig själv så att säga. Det roliga var att en av oss hade jobbat på både roskilde och Hultsfred som fotograf och hade riktigt mycket schyssta bilder vilket gjorde arbetet än lättare.
Citera
2007-03-15, 13:10
Bannlyst
För att överleva en festival krävs endast:
1. Mängder med bira.
2. Pengar till typ mat och roliga saker som ponchos och tröjor med konstiga tryck. Tar man med sig tillräckligt med pengar så behövs inget trangiakök osv osv. Räkna istället med att vara för berusad för att orka laga mat.
3. Lite varmare slittåliga kläder + mössa om du är på festival i Sverige. Ta absolut inte med några modekläder eller saker som du inte kan avvara.

Överkurs för att toppa festivalen
A. En liten enkel digitalkamera för att dokumentera den glada folkfesten.
B. Silvertejp
C. Bandare med tillhörande batteri för att lyssna på lite nice partymusik mitt under allt festandet.

Allt annat är överflödigt.

PS. Tält kan vara bra att ta med, men det är inget måste om man är charmig eller har låga krav på kojplats. DS.

Signerat Sajko med endast 7 festivaler under bältet.
Citera
2007-03-15, 13:25
Medlem
von Schmerzs avatar
Den som vill se stor underhållning ska sätta sig på Stockholms central dagarna innan Hultsfred startar. Jag satt där i några timmar i somras eftersom mina tåg var försenade (tre tåg, två byten, alla försenade av olika orsaker*mutter*). Det syntes vilka som var rutinerade, de knallade förbi iklädda slitna jeans, kängor och någon luvtröja. Rejäl ryggsäck modell fjällräven med tält och sovsäck ordentligt fastsatta.

Sen kom det fjortisar. Helt galet orutinerade och korkade fjortisar. Det släpades på flera små väskor, lösa tält och sovsäckar, plastpåsar med allt möjligt skrot. Gosedjur. Vad är det för jävla pop-offer som släpar med sig en nallebjörn på festival? Naturligtvis hade de med sig en kundvagn som alla småsaker transporterades i.
Kängor? Nej. Skor? Nej. Sandaler? Ja... Mysigt att knalla över ett minfält fyllt med glassplitter med flipflops..

Det räddade min dag, eftersom jag satt och drömde om hur de skulle tappa bort alla prylar och varandra redan på Hultsfreds station. Sen i min dröm skulle en galen satanisthårdrockare som varit full sedan SRF komma och bita huvudet av gosedjuret. Naturligtvis skulle alla komma hem med förlorade oskulder, könssjukdomar och brustna drömmar. Festival är inte pop och glamour, det är lera, fylla och misär.

Sen ska inte vikten av att ha en stadig tillgång till koffein underskattas. Jag höll på att få SRF04 förstört för att jag hade migrän hela andra dagen och låg däckad i tältet. Till slut skakade jag av mig ruset och insåg att det var en rejäl dos kaffe jag behövde. Blaskigt snabbkaffe på campingen fungerade inte, men jag räddades av att läskeblaskmånglarna sålde Shark nere på festivalområdet.

Sen angående mat, det enda man behöver är HP Taco Beans och knäckebröd. Sköljes ner med solvarm öl och finkelwhiskey. Yummie!
Citera
2007-03-15, 15:06
Medlem
BedBoys avatar
Så länge man har nog med droger att inte riktigt förstå vad som händer så funkar det mesta.

Men visst fan är det skönt att komma hem till vatten toaletten, kylskåpet och sängen efter att ha sovit i ett sönderskurettält i t-shirt och avklippta jeans indränkt i smuggelvodka och tandkräm.
Citera
2007-03-15, 15:34
Medlem
LastCaresss avatar
Fan va sugen man blir på att dra på festival nu. Nästan 4 månader kvar till SRF Argh. Jag tänkte dra dit själv, ska bli spännande. Nån som har lust att möta upp där nere o dra ett flak öl eller två?
Citera
2007-03-15, 15:41
Bannlyst
Man tar med en husbil/buss/vagn så man kan duscha och byta om när det behövs (samt festivalknulla ostört) och tillräckligt med pengar för att äta lagad mat på resturang/festivalstånd.
Varför göra det jobbigt?
Citera
2007-03-15, 15:53
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidicious
Man tar med en husbil/buss/vagn så man kan duscha och byta om när det behövs (samt festivalknulla ostört) och tillräckligt med pengar för att äta lagad mat på resturang/festivalstånd.
Varför göra det jobbigt?

Halva grejjen är ju att få skita ner sig lite, man måste ju annars alltid vara ren, fin och respektabel. Inte på festival inte, då kan man lukta avföring och ingen klagar

Att köpa mat är dock bra skit. Att laga egen tråkigt, tar tid och blir inte så där jättegott. Ingen planering behövs heller av typen "ses vid tältet vid 4 för att suga upp lite nudlar".

Beroende på väder och beräknat på att stanna åtminstone fem dagar.
  • Tandborste + kräm
  • Sovsäck + KUDDE!!
  • Stol(alternativt sno en där nere)
  • Tält
  • Pengar
  • 2 x shorts/byxor
  • 2-3 x t-shirts
  • 1 x tjock tröjja
  • 1 x stövlar
  • 1 x bandspelare + batterier och blandband med 90-tals hits.
  • droger(alkohol eller annat)
  • kondomer
Citera
2007-03-15, 20:04
Medlem
tapirs avatar
Det är lättare att säga vad du inte skall ta med dig:

Liggunderlag - Man vaknar aldrig på det.
Spritkök - man använder det aldrig.
Kudde - du har väl armar hoppas jag.
Byteskläder - allt luktar bajs ändå.
Citera
2007-03-15, 20:13
Medlem
iglos avatar
Kan inte trycka på det mindre. Men varma kläder! Halsduk och mössa. Beror ju iofs helt klart på vilken tid på året man åker iväg. Men mina erfarenheter av tyskland i augusti är att kvällarna är snuskkalla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in