2012-04-21, 13:30
Medlem
Måste bara säga att jag tycker svensk storköks mat är det vidrigast som uppfunnits och nej jag är inte en omogen 12 åring och ja, jag står för mina åsikter! Jag tycker att det är horribelt att människor skall födas upp på dylik djur föda och att sjuka skall återhämta sig på samma smörja...
Citera
2012-04-21, 13:33
Medlem
Maten är säkert okej ur närings syn punkt men vi är ju tänkande och kännande individer också! Inte djur som skall öka så fort som möjligt i vikt...
Citera
2012-04-21, 13:48
Medlem
Librarians avatar
Jag som tyckte att skolans spaghetti och köttfärssås var höjdpunkten när den dök upp på menyn Gillar ni inte skolmaten så ta med matlåda. Fånigt att vara så kräsen. Huvudsaken är att man får i sig den nödvändiga näringen, tillgång till sallad och mjölk.
Citera
2012-04-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Jag som tyckte att skolans spaghetti och köttfärssås var höjdpunkten när den dök upp på menyn Gillar ni inte skolmaten så ta med matlåda. Fånigt att vara så kräsen. Huvudsaken är att man får i sig den nödvändiga näringen, tillgång till sallad och mjölk.

Men det gör man ju inte när det smakar och luktar som det gör...
Citera
2012-04-21, 13:56
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dewpo
Men det gör man ju inte när det smakar och luktar som det gör...

Därmed ordet "kräsen" jag hade med. Det var ytterst sällan jag hade problem med skolmaten. De få gånger jag hade det så åt jag mycket sallad, tog några extra smörgåsar och dryck. Inte mer med det.
Citera
2012-04-21, 14:01
Medlem
Citat:
Därmed ordet "kräsen" jag hade med. Det var ytterst sällan jag hade problem med skolmaten. De få gånger jag hade det så åt jag mycket sallad, tog några extra smörgåsar och dryck. Inte mer med det.

Jag bra tycker att vi har en konstig syn på livet i Sverige! Utfodring istället för middag är i vart fall inte hur jag vill ha det...
Citera
2012-04-21, 14:03
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Jag bra tycker att vi har en konstig syn på livet i Sverige! Utfodring istället för middag är i vart fall inte hur jag vill ha det...

I skolan ska du bara utfodras, där handlar det om studierna - inte maten. Fin och ordentlig middag kan du äta hemma. Du ska vara glad över att du ens får mat i skolan (du är knappast 18 som skriver här - dvs bryter mot reglerna för att bli medlem).

På universitetet kan du ha lika långa dagar och där får du ingenting. Maten köps, skolböckerna köps, papper att skriva på köps, osv. Det "enda" som ingår är själva undervisningen och tillgång till lokalerna.
Citera
2012-04-21, 14:10
Medlem
Citat:
I skolan ska du bara utfodras, där handlar det om studierna - inte maten. Fin och ordentlig middag kan du äta hemma. Du ska vara glad över att du ens får mat i skolan (du är knappast 18 som skriver här - dvs bryter mot reglerna för att bli medlem).

På universitetet kan du ha lika långa dagar och där får du ingenting. Maten köps, skolböckerna köps, papper att skriva på köps, osv. Det "enda" som ingår är själva undervisningen och tillgång till lokalerna.

Nu är det mest sjukhus-maten som upprör mig nu för tiden alla indoktrineras inte lika lätt att tycka den svenska modellen är bra... Universitets tiden när man fick värma rester i mikron under föreläsningssalen var ett trevligt undantag i livet...
Citera
2012-04-21, 14:14
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Nu är det mest sjukhus-maten som upprör mig nu för tiden alla indoktrineras inte lika lätt att tycka den svenska modellen är bra... Universitets tiden när man fick värma rester i mikron under föreläsningssalen var ett trevligt undantag i livet...

ok, my bad. Fick det till att du klagade på skolmaten, men så var uppenbarligen inte fallet när jag läser långsammare.
Citera
2012-04-21, 14:17
Medlem
Fladder-Fittas avatar
Håller med om att det är vidrigt men det är svårt att hitta rejäla lösningar på det hela. Det är alldeles för dyrt för en skola att ha helt individuellt anpassad mat. Men man bör satsa mer på att både näringsinnehållet är bra och att maten ser och smakar lockande.

Många elever avstår från att äta eftersom maten helt enkelt inte ser lockande ut och inte hellre smakar gott. Så även om maten innehåller all näring den behöver så kommer eleven inte få i sig det. Istället går eleverna till närmaste ICA och äter sig mätta på Snickers.
Citera
2012-04-21, 14:22
Medlem
Citat:

Jag hade föredragit en ägg-macka i medhavd lunch låda före 12 år av hårdbröd utan pålägg alla uppväxter i livet! om man nu hade mer än en.. men man kan ju inte förvänta sig att föräldrar skall betala maten dubbelt...
Citera
2012-04-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladder-Fitta
Håller med om att det är vidrigt men det är svårt att hitta rejäla lösningar på det hela. Det är alldeles för dyrt för en skola att ha helt individuellt anpassad mat. Men man bör satsa mer på att både näringsinnehållet är bra och att maten ser och smakar lockande.

Många elever avstår från att äta eftersom maten helt enkelt inte ser lockande ut och inte hellre smakar gott. Så även om maten innehåller all näring den behöver så kommer eleven inte få i sig det. Istället går eleverna till närmaste ICA och äter sig mätta på Snickers.

Men skulle det vara en omöjlighet med ett annorlunda upplägg på skolan som helhet med flera mindre matsalar istället för en stor? Vilket skulle ge möjlighet både till valfrihet för elever samt en fungerande kokurnans?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in