2012-04-21, 14:21
Medlem
Hade det varit KTH, LiU eller Uppsala så hade det varit värt att vänta.
Men Jönköping? Mjah.. tveksamt.
Citera
2012-04-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chuckles
Hehe, inte helt oväntat har killen bakom ekonomistudenten.se pluggat på högskolan i Jönköping. Det finns väl ingen förutom han och bjornensover (som f.ö. verkar lida av enorma mindervärdeskomplex) som skulle placera JIBS så högt på en rankinglista?
Huh? Någon fakta där JIBS placeras lågt på en rankinglista?
Mig veterligen så har JIBS konstant rankats som topp-5 skola i Sverige på nästa uteslutande alla rankingar som gjorts inkl fokus,urank och ekonomistudenten plus i populäritet bland arbetsgivarna - samt lön efter 3 år. Menar du att din personliga ranking står över denna fakta? Plus att JIBS har flest studenter som jobbar utomlands.

Du må vara bitter för att du går på södertörn men ta in ut det på andra skolor.
Senast redigerad av bjornensover 2012-04-21 kl. 18:31.
Citera
2012-04-21, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Tröttsam diskussion, men min kompis pluggade ekonomi på Linné och är management konsult på Ernst & Youngs huvudkontor i Stockholm nu. Studierna blir vad du gör dem till, vilken skola du än går på i slutändan är det du som person som är intressant. Har du senare tänkt att läsa en master så har den en betydligt större betydelse än vart du tog din kandidat. Sedan är inte Linnéuniversitetet dåligt på något sätt, nu är läkarprogrammet på väg in och de fick nyss examinationsrätt för psykologer. Du kan nog räkna med att intresset kommer vara betydligt större - kanske till och med större än för Jönköping - inom några år
Ja, Examensrätt för psykolog eller läkare gör också att HHS ekonomiutbildning kommer bli betydligt lägre rankat än Linne...... Vi pratar ekonomi, inte psykologi eller läkare.
Citera
2012-04-21, 18:39
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornensover
Ja, Examensrätt för psykolog eller läkare gör också att HHS ekonomiutbildning kommer bli betydligt lägre rankat än Linne...... Vi pratar ekonomi, inte psykologi eller läkare.

Nej vi pratar om universitet, och att läkar- och psykologprogrammet gör ett sådant mer attraktivt förstår väl till och med du? Det är ingen som har sagt att skolan är bättre än någon annan heller, men läskunnighet är alltså inte ett kriterie för att studera på JIBS, då var också det avhandlat.
Citera
2012-04-21, 18:44
Medlem
Diabates avatar
Citat:

Jag har inte förstått än vad som är så märkvärdigt med JIBS bortsett från utbytessterminerna, förklara gärna?

Läser man lite ur länken nedan så har JIBS haft ett och annat problem, har dessa blivit lösta?
http://www.hsv.se/download/18.7b18d0...41-4106-08.pdf

Bortsett från året utomlands så är man fast i Jönköping i 3 år, staden i sig är väl knappast någon studentstad har jag fått höra utav vänner och f.d Jönköping-bor. Av en ren tillfällighet har jag ett par vänner från Jönköping och när jag berättade för de att jag hade planer på att plugga @ JIBS avrådde de alla mig, framförallt för att staden i sig är otroligt tråkig samt att högskolan i sig har oförtjänt gott rykte.

Personligen hade jag valt att plugga till civilekonom @ Linné, dels för att både Kalmar och Växjö är trevligare städer att bo i och sedan är Linné på rejäl uppsving och det satsas väldigt mycket pengar och jag kan slå vad om att Kamprads 1 miljard kronor kommer göra en och annan skillnad.
Senast redigerad av Diabate 2012-04-21 kl. 19:05.
Citera
2012-04-21, 19:16
Medlem
Jönköpings universitet och Linné erbjuder båda en termin utomlands, så gällande det är det ingen fara. Tänkte mer på hur det blir när man tagit sin examen, blir lönen mycket högre om jag går JIBS? Blir det lättare att få jobb? Helst vill jag jobba på ett företag i utlandet efter mina studier.
Citera
2012-04-21, 20:10
Medlem
Diabates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinde
Jönköpings universitet och Linné erbjuder båda en termin utomlands, så gällande det är det ingen fara. Tänkte mer på hur det blir när man tagit sin examen, blir lönen mycket högre om jag går JIBS? Blir det lättare att få jobb? Helst vill jag jobba på ett företag i utlandet efter mina studier.

Ingen av skolorna är kända utomlands, det handlar mer om dina betyg och hur du är som person.
Nej, lönen blir verkligen inte mycket högre om du går på JIBS..
Citera
2012-04-21, 20:35
Medlem
KaptenCrunchs avatar
Lånar tråden lite. Är det värt att vänta ett år, och plugga upp HP-poängen om jag inte kommer in på biomedicinprogrammet i Lund men gör det i Linköping eller Uppsala?
Citera
2012-04-21, 20:46
Medlem
Diabates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenCrunch
Lånar tråden lite. Är det värt att vänta ett år, och plugga upp HP-poängen om jag inte kommer in på biomedicinprogrammet i Lund men gör det i Linköping eller Uppsala?

Nej.
Citera
2012-04-21, 20:53
Bannlyst
Jönköping = Sämsta stad!
Citera
2012-04-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prinde
En viktig skillnad om du går på Linne U och Jönköping är att JIBS är mycket duktiga på att samverka med näringlivet, och lägger inte bara tonvikt på teoretiska kunskaper utan även praktiska. Bland annat är deras utbildningar på engelska och innehåller generellt sätt mer presentationer, seminarier och deluppgifter för varje kurs, vilket gör att du garanterat kommer bli mycket duktig på att kommunicera, framför pp-pres, läsa dokument och definitivt prestera bättre vid utlandsstudier.

Detta är en extremt vital del i JIBS, nämligen den internationella atmosfären som finns. Det är för mig ett mysterium varför moderna svenska universitet som Lund och HGU fortfarande undervisar sina kandidater på svenska om de ska anspirera på att vara en skola för IB eller management consulting.

Jag gjorde mina utbytesterminer på två av europas absoluta toppskolor, och det kryddar CV:et enormt. Jag hade aldrig varit där jag är idag utan den möjligheten och väldigt få handelshögskolor I Sverige ger dig den möjligheten med undantag för HHS och möjligen Lund.

Att studera på JIBS handlar om att kliva ur din komfortzon. Du får studera på engelska, åka utomlands och ganska höga krav ställs på dig. Med detta sagt, så är JIBS framför allt en skola som lämpar sig utmärkt för din personliga utveckling som sträcker sig bortom att bara få en kandidat. Dessutom är betygshetsen påtaglig, och det finns mycket sidoaktiviteter att aktivera sig i, samt en del event anordnat av de klassiska revisor/konsult-bolagen. Detta gör att amn bli motiverad att studera.
Enligt en omfattande studie från HHS rankas också IHH som den näst bästa handelshögskolan I Sverige efter HHS när det gäller nöjda studenter och jag förstår varför. Oavsett vad rankningar sager så är bade IHH och studentorganisationen för IHH extremt aktiva och man känner att det är en skola där saker händer. Man studerar inte på någon instutition bland 10-toal andra, utan faktiskt en helt egen handelshögskola. Man känner sig därför prioriterad, ja, nästan viktig och det är lätt att aktivera sig.

Sen har IHH inlet processen med att bli EQUIS-ackrediterad något som endast HGU och Lund är idag
Senast redigerad av bjornensover 2012-04-21 kl. 22:12.
Citera
2012-04-21, 21:28
Medlem
Diabates avatar
Citat:
En viktig skillnad om du går på Linne U och Jönköping är att JIBS är mycket duktiga på att samverka med näringlivet, och lägger inte bara tonvikt på teoretiska kunskaper utan även praktiska. Bland annat är deras utbildningar på engelska och innehåller generellt sätt mer presentationer, seminarier och deluppgifter för varje kurs, vilket gör att du garanterat kommer bli mycket duktig på att kommunicera, framför pp-pres, läsa dokument och definitivt prestera bättre vid utlandsstudier.

Detta är en extremt vital del i JIBS, nämligen den internationella atmosfären som finns. Det är för mig ett mysterium varför moderna svenska universitet som Lund och HGU fortfarande undervisar sina kandidater på svenska om de ska anspirera på att vara en skola för IB eller management consulting.

Jag gjorde mina utbytesterminer på två av europas absoluta toppskolor, och det kryddar CV:et enormt. Jag hade aldrig varit där jag är idag utan den möjligheten och väldigt få handelshögskolor I Sverige ger dig den möjligheten med undantag för HHS och möjligen Lund.

Att studera på JIBS handlar om att kliva ur din komfortzon. Du får studera på engelska, åka utomlands och ganska höga krav ställs på dig. Med detta sagt, så är JIBS framför allt en skola som lämpar sig utmärkt för din personliga utveckling som sträcker sig bortom att bara få en kandidat. Dessutom är betygshetsen påtaglig, och det finns mycket sidoaktiviteter att aktivera sig i, samt en del event anordnat av de klassiska revisor/konsult-bolagen. Detta gör att amn bli motiverad att studera.
Enligt en omfattande studie från HHS rankas också IHH som den näst bästa handelshögskolan I Sverige efter HHS när det gäller nöjda studenter och jag förstår varför. Oavsett vad rankingar sager så är bade IHH och studentorganisationen för IHH extremt aktiva och man känner att det är en skola där saker händer. Man studerar inte på någon instutition bland 10-toal andra, utan faktiskt en helt egen handelshögskola. Man känner sig därför prioriterad, ja, nästan viktig och det är lätt att aktivera sig.

Sen har IHH inlet processen med att bli EQUIS-ackrediterad något som endast HGU och Lund är idag

Din beskrivning gällande programmet överensstämmer inte vidare bra med andra FB:are som gått på högskolan, faktum är att du är den enda på nätet jag sett som "hypar" Jibs så mycket.

Kolla länken ovan, förvisso handlar det om Jibs för några år sedan men efter den läsningen så har Jibs antingen dragit upp sig väldigt mycket eller så ordbajsar du en hel del.

Personligen kan jag inte tänka mig att köra programmet i fråga, dels för kritiken jag läst gällande programmet och även det faktum att man är fast i J-köping i 3 år, det vill säga en håla utan dess like.

Har även hört att nivån är ganska låg då många av studenterna har problem med engelskan, detta gäller även föreläsarna har jag hört. Puckat att ha en utbildning på engelska när det är frågan om en kandidat, att programmet endast kräver ENG B är även det ytterst märkligt då man i princip inte kan något alls med sån basic engelska. Har även hört att många föreläsare har problem med engelskan.
Senast redigerad av Diabate 2012-04-21 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in