Citat:
Ursprungligen postat av prinde
Jönköpings universitet och Linné erbjuder båda en termin utomlands, så gällande det är det ingen fara. Tänkte mer på hur det blir när man tagit sin examen, blir lönen mycket högre om jag går JIBS? Blir det lättare att få jobb? Helst vill jag jobba på ett företag i utlandet efter mina studier.
En viktig skillnad om du går på Linne U och Jönköping är att JIBS är mycket duktiga på att samverka med näringlivet, och lägger inte bara tonvikt på teoretiska kunskaper utan även praktiska. Bland annat är deras utbildningar på engelska och innehåller generellt sätt mer presentationer, seminarier och deluppgifter för varje kurs, vilket gör att du garanterat kommer bli mycket duktig på att kommunicera, framför pp-pres, läsa dokument och definitivt prestera bättre vid utlandsstudier.
Detta är en extremt vital del i JIBS, nämligen den internationella atmosfären som finns. Det är för mig ett mysterium varför moderna svenska universitet som Lund och HGU fortfarande undervisar sina kandidater på svenska om de ska anspirera på att vara en skola för IB eller management consulting.
Jag gjorde mina utbytesterminer på två av europas absoluta toppskolor, och det kryddar CV:et enormt. Jag hade aldrig varit där jag är idag utan den möjligheten och väldigt få handelshögskolor I Sverige ger dig den möjligheten med undantag för HHS och möjligen Lund.
Att studera på JIBS handlar om att kliva ur din komfortzon. Du får studera på engelska, åka utomlands och ganska höga krav ställs på dig. Med detta sagt, så är JIBS framför allt en skola som lämpar sig utmärkt för din personliga utveckling som sträcker sig bortom att bara få en kandidat. Dessutom är betygshetsen påtaglig, och det finns mycket sidoaktiviteter att aktivera sig i, samt en del event anordnat av de klassiska revisor/konsult-bolagen. Detta gör att amn bli motiverad att studera.
Enligt en omfattande studie från HHS rankas också IHH som den näst bästa handelshögskolan I Sverige efter HHS när det gäller nöjda studenter och jag förstår varför. Oavsett vad rankningar sager så är bade IHH och studentorganisationen för IHH extremt aktiva och man känner att det är en skola där saker händer. Man studerar inte på någon instutition bland 10-toal andra, utan faktiskt en helt egen handelshögskola. Man känner sig därför prioriterad, ja, nästan viktig och det är lätt att aktivera sig.
Sen har IHH inlet processen med att bli EQUIS-ackrediterad något som endast HGU och Lund är idag