• 1
  • 2
2012-04-23, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Jag utmanar TS premiss att moral inte kan existera som en del av naturen utan gud. .

En ontologisk realist kan visst hävda att moraliska värderingar finns; de supervenierar på naturliga fakta.
Citera
2012-04-24, 07:12
Medlem
Moral är "regler" som alla kan. Om man inte kan dem så är det för att man inte förstår dem och då kommer man till slut få lära sig dem ändå.

Att skriva upp "moraler" är onödigt.

Dock så finns det lagar som är tagna ifrån moraler som gör en
Bra grund för vilka moraler man vill följa.

Det har inte något med Religion att göra.
"moral" har uppkommit på naturlig väg men några idioter skrev ner moraler och kallade dem lagar.
Senast redigerad av 2you4me 2012-04-24 kl. 07:16.
Citera
2012-04-24, 11:18
Medlem
MrWins avatar
Moral finns mellan två eller flera människor som samarbetar. Den kan se olika ut från grupp till grupp. t ex har Hells Angels en moraluppfattning, svenskt rättsväsende en annan.

Om jag skulle råka hamna på en öde ö tillsammans med en utomjording skulle jag försöka läsa av honom hur vi möjligen kan samarbeta. Om vi är jämspelta som kommer det utformas en moraluppfattning mellan oss.

Om vi inte är jämspelta kommer den som har övertaget att utforma reglerna. Och då finns ingen moral.
Citera
2012-04-24, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdf-1337
En ontologisk realist kan visst hävda att moraliska värderingar finns; de supervenierar på naturliga fakta.

Nu har jag blivit missförstådd 3 gånger inom loppet av 3 inlägg... jag säger ju att det <går> att etablera hyfsade moral realism teorier utan gud... men jag blir hela tiden tolkad som att jag säger det motsatta.
Citera
2012-04-24, 19:26
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Nu har jag blivit missförstådd 3 gånger inom loppet av 3 inlägg... jag säger ju att det <går> att etablera hyfsade moral realism teorier utan gud... men jag blir hela tiden tolkad som att jag säger det motsatta.

vad ASDF-1337 nog vill påvisa är att det inte endast är hyfsade moraliska sanningar som konstrueras av superveniens, utan även plausibla moraliska sanningar. Det är detta som är essensen i hans inlägg, om inte explicit, så implicit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in