• 1
  • 2
2012-04-20, 20:55
Medlem
300kr... Räcker gott och väl till en limpa smuggelcigg.

I all seriositet så är tråden Den ädla konsten att äta gratis något för din väninna. 129 sidor men finns en jävla massa bra tips och trix. Finns även trådar för 'billig mat', potäter, tonfisk och pasta är några exempel.
Citera
2012-04-20, 21:14
Medlem
jassieofficial85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puunkt
Mod; Ligger tråden fel, så flytta gärna..

Jag skriver denna tråd åt en bekant, för att hon behöver hjälp!

Hon har 2 barn, och har 300kr att handla mat för..och då ska hon även ha mat på jobbet, varje dag..

Vad bör hon köpa för att klara sig bäst?

Hon får inget underhåll då pappan vägrar skriva på papper för det..
Försäkringskassan vill inte ge henne någonting..

Så..snälla Flashback..Vad bör hon köpa för att kunna mätta sig själv och sina 2 barn?

Om det nu är din "vän" det handlar om så undrar jag varför du inte kan låna henne ett par hundralappar så det räcker hela månaden.

Om jag var i hennes skor skulle jag främst fokusera på mjölk, bröd, morötter, frukt, gröt, sylt (till gröten), mjöl & jäst så hon kan baka bröd, leverpastej, pasta + köttfärs. Räcker ett tag i alla fall och där finns en hel del näring.
Citera
2012-04-20, 21:18
Medlem
för 300 kr så bör hon kunna få någonstans mellan 20-30 kg ris eller 50-60 kg potatis vist det är inte så spännande men handlar det om en månad så bör inte några bristsjukdomar uppstå. Barnet får väll dessutom 2 mål mat om dagen på dagis?
Citera
2012-04-21, 17:29
Medlem
Kan hon be om bistånd hos svenska kyrkan? Frälsningsarmén kan säkert också bidra med mat. Om det inte går att få pengar så kan hon kanske ansöka om att få låna pengar.

Potatis, pasta, mjöl och lök är annars billiga råvaror och går att laga mycket mat på. Bröd är uteslutet om det inte bakas själv hemma. Men som sagt så bör hon försöka få in mer pengar, samla pantburkar är en bra skattefri inkomst. Numera är det 1kr pant på det mesta som hittas och en stadspromenad kan ge en lätt 10 kr, samtidigt som man får lite motion.

Hur gamla var barnen? Om de går på dagis/skola så får de äta sig mätta där. Jag fick i princip aldrig äta middag hemma när jag gick i skolan, frukost och kvällsmat borträknat.
Citera
2012-04-21, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofikungen
300/30 = 10:- dagen för 3 pers, det innebär cirka ett nudelpaket per dag. På något vis måste hon få in mer pengar.

Nudlar har av någon anledning fått ett rykte om sig att vara billigt, men det är egentligen dyrt, och inget man ska äta om man har så snål matbudget.

Falukorv/fiskpinnar/köttbullar och pasta är mycket bättre alternativ. Precis sådan mat som barn brukar gilla, så går går det.

Vad som drar upp matkostnaden, är sällan basfödan, så som potatis, kött och pasta, ris etc. Utan det är alla tillägg, sallad, matgrädde, creme fraiche, såser etc, sedan all snack mellan måltiderna. Utan allt det så är det inga större problem att klara sig på en matbudget på 10kr/dag.
Senast redigerad av hemligemiljonaren 2012-04-21 kl. 19:25.
Citera
2012-04-21, 22:57
Medlem
lagartos avatar
Man bjuder bort sig själv på middag, svårare än så är det inte.
Citera
2012-04-22, 10:55
Medlem
Har svårt att tro att socialen inte hjälper henne. Kan hon inte ta ut lön i förskott? Har svårt att tro att arbetsgivaren inte hjälper henne med 20% i förskott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in