2012-04-20, 20:42
Medlem
Ölen blir självklart snabbare i kylen först. Eftersom ett kylskåp har snabbare nedkylnings förmåga, då dens uppgift är att snabbt kunna kyla ner matvaror till ca. 8 grader. Vill du ha ölen mer nedkyld en så får du stoppa den i frysen.

Rent tekniskt jobbar kylen med microjoner som cirkulerar runt i kylen för att snabbt nå sin temperatur.

Gör ett nytt försök men sätt ölen längst upp i kylskåpet.
Citera
2012-04-20, 21:59
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Om någon vill prata mer om detta kan jag flytta tråden till rätt forum, Fysik.

/Mod

Ok. Trams raderat.

Drycker -> Fysik.

/Mod
Citera
2012-04-20, 22:03
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Verkar som att poletten trillade ner för TS, så jag snor tråden och höjer frågeställningen till level 2:

En öl nedsänkt i +4-gradigt vatten (i kylskåp) under 20 min, eller i -18-gradig luft (dvs i frysen) under lika lång tid?
Citera
2012-04-20, 22:13
Medlem
blev oförberett ledig nu fredagkväll och hann till bolaget i tid (19.00) och kan därmed ge rekommendationer på en kväll av kylproblem. man köper öl "så man klarar sig" och därtill köper man alkoläsk eller fbl. drinkar som man kan lägga is i. (öl med is funkar ju inte men smirnoff ice med is, t.ex. ) medan man dricker dessa kyls ölen i frys eller kall balkong till ölen blir kall och när den blivit det påbörjas öldrickandet.

happy beerdrinking! (efter 7st 33cl öl) från en man i högform
Citera
2012-04-20, 22:14
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Verkar som att poletten trillade ner för TS, så jag snor tråden och höjer frågeställningen till level 2:

En öl nedsänkt i +4-gradigt vatten (i kylskåp) under 20 min, eller i -18-gradig luft (dvs i frysen) under lika lång tid?
Jag tror definitivt luften gör den kallare, men det borde spela roll vilken temperatur den har från början också. Är den t ex 0 grader så blir den ju varmare av vattnet men mycket kallare av luften.
Citera
2012-04-20, 22:22
Medlem
själv tycker jag att varm öl är kallare än god.
Citera
2012-04-20, 22:22
Medlem
TeoLogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins

Ledtråd: står du hellre i naken ute i minus tio grader i fem minuter, än ligger samma tid i vatten som är två grader varmt?

Värmekonduktivitet!
Senast redigerad av TeoLogik 2012-04-20 kl. 22:24. Anledning: Komplettering.
Citera
2012-04-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modigamats
själv tycker jag att varm öl är kallare än god.
Alla har väl olika tycke och smak, jag tycker att god öl är kallare än varm.
Citera
2012-04-21, 00:00
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeoLogik
Ledtråd: står du hellre i naken ute i minus tio grader i fem minuter, än ligger samma tid i vatten som är två grader varmt?

Värmekonduktivitet!

Står hellre naken ute i minus tio, än samma tid i vatten på grund av luftens lägre värmeledningsförmåga (0,026 jmf vatten 0,6) http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeledningsf%C3%B6rm%C3%A5ga

Gör det trådskaparen gladare?
Citera
2012-04-21, 01:02
Medlem
Litetmongobarns avatar
Mythbusters testade just denna frågan.

http://www.youtube.com/watch?v=riMqzcuCdfY Part 1
http://www.youtube.com/watch?v=SrX_xcOyDnw Part 2
Citera
2012-04-21, 02:03
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbw
Ölen blir självklart snabbare i kylen först. Eftersom ett kylskåp har snabbare nedkylnings förmåga, då dens uppgift är att snabbt kunna kyla ner matvaror till ca. 8 grader. Vill du ha ölen mer nedkyld en så får du stoppa den i frysen.

Rent tekniskt jobbar kylen med microjoner som cirkulerar runt i kylen för att snabbt nå sin temperatur.

Gör ett nytt försök men sätt ölen längst upp i kylskåpet.

Ölet kommer att värma upp kylen/frysen försumbart mycket i jämfört med nedkylningen. Det kommer gå avsevärt snabbare i frysen, det du tar upp har ingenting med detta att göra. Bevisa motsatsen annars, se mitt förra inlägg om du inte tror på vad jag säger.
Citera
2012-04-21, 02:40
Medlem
PissingContests avatar
Det har varit jäklit kul att läsa inlägg från alla idioter som inte fattar frågan och sedan kör "smack talk" med enda resultat att dom själva framstår som utvecklingsstörda..
Att sen folk fortsätter att besvara frågan efter att Thuure (eller vad han hette) svarat på den är även det ganska lustigt..

//PC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in