2012-04-20, 16:56
Medlem
FFFFFs avatar
Som topic, över tid förstår jag att den blir kallare men är en öl som legat i kylen i 20 varmare än en som legat i frysen i 20 min.

Samma tid samma temperatur?

Happy 420!
Citera
2012-04-20, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FFFFF
Som topic, över tid förstår jag att den blir kallare men är en öl som legat i kylen i 20 varmare än en som legat i frysen i 20 min.

Happy 420!

Öl i frysen = blir som is. så Ja, skillnad med en flaska sprit. Men jag tror sprit blir också kallare i frysen. Men det fryser inte till is. Men öl brukar bli lite isbitar i efter 30-60min i frysen.

Edit: vadå samma temperatur och tid? Varför ens döpa den till frys och sen kyl? för dom har ju samma funktion bara att frysen är betydligt lägre temperatur på. du måste ha vaknat med huvudet i röven.
Citera
2012-04-20, 16:58
Medlem
speedypeedys avatar
borde ju göra lite skillnad om du har sex grader i kylen och 18 minus i frysen ? rent logiskt borde den bli kallare i frysen
Citera
2012-04-20, 17:01
Medlem
FFFFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedypeedy
borde ju göra lite skillnad om du har sex grader i kylen och 18 minus i frysen ? rent logiskt borde den bli kallare i frysen

Menar det!

Gjorde ett experiment och ölen blir betydligt kallare i frysen! Tack
Citera
2012-04-20, 17:02
Medlem
FFFFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darebuilder
Öl i frysen = blir som is. så Ja, skillnad med en flaska sprit. Men jag tror sprit blir också kallare i frysen. Men det fryser inte till is. Men öl brukar bli lite isbitar i efter 30-60min i frysen.

Edit: vadå samma temperatur och tid? Varför ens döpa den till frys och sen kyl? för dom har ju samma funktion bara att frysen är betydligt lägre temperatur på. du måste ha vaknat med huvudet i röven.

Du fattade ju inte!
Citera
2012-04-20, 17:04
Avslutad
Citat:
Du fattade ju inte!

cykla åt andra hållet istället.
Citera
2012-04-20, 17:11
Medlem
Citat:

Happy 420!

För det första så ska det inte vara samma temperatur på en kyl och en frys, Jag skulle ha kastat min frys åt helvette om den hade snittat på 5+ grader.

Men låt oss säga att din frys fungerar som den ska, då borde det vara rätt logiskt att ölen som ligger 20 minuter i 18- grader blir kallare än ölen som ligger i 5+?
Citera
2012-04-20, 17:13
Bannlyst
Naturligtvis blir den det.
Blir en glass som ligger i frysen en halvtimme kallare än en glass som ligger som ligger i bastun under lika lång tid?
Citera
2012-04-20, 17:19
Medlem
Thuures avatar
Absolut. Den överförda värmeenergin från burken till omgivningen (det är så nedkylning sker: ölet ger värme till omgivningen => ölen blir kallare) är direkt proportionell mot temperaturgradienten (temperaturskillnaden mellan ölet och dess omgivning). Man kan se det som ett fall där värmeenergi går från ett medium (öl) genom en vägg (burken) till ett annat medium (luften i kylen/frysen). Då är den överförda energin per tidsenhet:

P = U*A*(T - Tomg), där U är värmegenomgångstalet (i stort sett konstant för båda fallen), A är arean som energin överförs genom (burkens mantelarea, konstant för båda fallen) och (T - Tomg) är temperaturskillnaden som blir större om omgivningen är kallare => större energiöverföring.
Senast redigerad av Thuure 2012-04-20 kl. 17:25.
Citera
2012-04-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Absolut. Den överförda värmeenergin från burken till omgivningen (det är så nedkylning sker: ölet ger värme till omgivningen => ölen blir kallare) är direkt proportionell mot temperaturgradienten (skillnaden mellan ölet och dess omgivning). Man kan se det som ett fall där värmeenergi går från ett medium (öl) genom en vägg (burken) till ett annat medium (luften i kylen/frysen). Då är den överförda energin per tidsenhet:

P = U*A*(T - Tomg), där U är värmegenomgångstalet (i stort sett konstant för båda fallen), A är arean som energin överförs genom (burkens mantelarea, konstant för båda fallen) och (T - Tomg) är temperaturskillnaden som blir större om omgivningen är kallare => större energiöverföring.
'

Ekvationer för att räkna ut att ölen blir kallare i frysen än i kylen. Mycket skall man vara med om!
Senast redigerad av teamforce 2012-04-20 kl. 17:25.
Citera
2012-04-20, 17:26
Medlem
FFFFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Naturligtvis blir den det.
Blir en glass som ligger i frysen en halvtimme kallare än en glass som ligger som ligger i bastun under lika lång tid?

Klockrent förklarat, självklart blir den inte det!

Tack!

&& tack till thuure också!
Citera
2012-04-20, 18:42
Moderator
Gromguttens avatar
Om någon vill prata mer om detta kan jag flytta tråden till rätt forum, Fysik.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in