Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-29, 17:02
  #277
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatischoklad
Förlåt, måste följa diskussionen bakåt. Såg bara ditt inlägg och tyckte att det verkade fullständigt efterblivet.

Edit: Nej, det behövde jag inte. Ditt inlägg var lika skumt nu som då. Att en abstrakt företeelse har ett reellt begrepp omöjliggör inte företeelsen. Att det finns ett ord för ingenting är ingen motsägelse.

Å andra sidan kan intet användas för att bevisa en typ av oändlighet. Om ingenting finns utanför universum, så har universum inget slut, och således blir universum oändligt. Att universum är oändligt utesluter dock inte att det finns fler universum än vårat. (Kalla det dimensioner, världar, vad du vill)
Accepterar man konceptet ingenting så måste man acceptera den här typen av oändlighet.

En oändlighet av icke-existens? Jag tycker att det motsäger sig självt litegrann - är det inte bara ett annat sätt för att beskriva just total avsaknad av allt. Att säga att det är oändligt är ju också att jämföra det med något som existerar. Ingenting kan inte, tycker jag, beskrivas som oändligt - utan mer som motsatsen till oändligt (men inte som ''ändligt"). Motsatsen till oändligt borde ju då vara just "ingenting". Men frågan kvarstår ändå - förekommer fenomenet "ingenting". Kan det förekomma, rent fysiskt/matematiskt?
Citera
2010-09-27, 18:33
  #278
Medlem
Quennevilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatischoklad
Förlåt, måste följa diskussionen bakåt. Såg bara ditt inlägg och tyckte att det verkade fullständigt efterblivet.

Edit: Nej, det behövde jag inte. Ditt inlägg var lika skumt nu som då. Att en abstrakt företeelse har ett reellt begrepp omöjliggör inte företeelsen. Att det finns ett ord för ingenting är ingen motsägelse.

Å andra sidan kan intet användas för att bevisa en typ av oändlighet. Om ingenting finns utanför universum, så har universum inget slut, och således blir universum oändligt. Att universum är oändligt utesluter dock inte att det finns fler universum än vårat. (Kalla det dimensioner, världar, vad du vill)
Accepterar man konceptet ingenting så måste man acceptera den här typen av oändlighet.

Sluta sitt och kalla andra för efterblivna för att du inte håller med. Jag tycker inte ditt inlägg låter helt hundra, men tänker inte skrika att du är efterbliven. Men alltså, vad är det för jävla oändlighet som har ett slut?
Citera
2016-07-03, 16:14
  #279
Medlem
Jag skulle säga att TS i sin teori har rätt. Dock anser jag inte heller att man bör ta bort ordet ingenting, då det i tråden konstaterats med praktiska exempel att ordet fyller en språklig funktion.
Citera
2016-09-20, 14:04
  #280
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnGalt420
Det finns så många frågor och så lite svar.
Att nånting alltid har funnits? vad betyder alltid egentligen? samma med evighet och just ingenting.
Det kanske bara är begrepp som vårt medvetande har byggt för att kunna definiera oss i tid och rum. Vi kanske skapar en oändlig tidslinje i vårt fundamentala medvetande som bas för att uppleva och utforska vissa delar av det under begränsad tid.

Vad är egentligen rumtiden och energimassan? Kan vi med säkerhet säga att det existerar som nåt annat än som en produkt av vårt medvetande?








Det kan ju vara så att om inte ingenting finns så måste vi tänka på allting samtidigt vilket skulle kunna vara nån form av grundbult i vårt medvetande där allt i tid och rum händer samtidigt, man skulle kunna kalla det oändligheten, vilket oxå är svårt att få grepp om..
Det skulle då kunna tänkas att vi (vårt medvetande) är beroende av tanken på ingenting för att kunna existera och uppleva illusionen av tid och rum.
Mitt allt är således allt jag kan tänka och mitt ingenting är det jag inte kan tänka.
Man skulle kunna se ingenting som den enda universella konstanten. Alltet skulle man kunna se som allt som kan tänkas händer oändligt många gånger på oändligt många platser samtidigt, och är ständigt under utveckling.
Allting kanske bara är en illusion under utveckling som manifesteras i fysisk form av medvetandet ur ingenting, kanske om vi förstår vad medvetande är så kommer vi förstå ingenting och oändligt.

.


Ingenting existerar för att det måste. Om ingenting existerar existerar ingenting.
Kanske började allt nån gång och uppstod ur ingenting, men vad fan vet vi egentligen, vi vet ingenting, osv.
Fan man kan böja på det i all oändlighet och det enda vi med säkerhet kan säga är att vi vet ingenting om nånting egentligen.

Flummigt ämne

Appropå ditt sista stycke: en känd regel inom fysiken säger att något inte kan komma från inget. Alltså, det finns ej något som kan gå från att vara ingenting (en jobbig mening, men du kanske förstår) till att bli något.

Alltså har Allting och Ingenting (om vi antar att fenomenet existerar), inget att göra med varandra - har aldrig haft, kommer heller aldrig att ha.

Därför håller jag med Parmenides när han säger att Allting är en singularitet. Den har alltid samma beståndsdelar och förändras på så sätt aldrig (bara ändrar sin egen sammansättning). Det som finns utanför singulariteten är inte, och kommer aldrig heller att vara, och det går ej att ta saker från singulariten och flytta utanför, ej heller vice versa.

Vi finns inne singulariten. Att fundera på vad som finns utanför blir som att föreställa sig en värld utan dimensioner. Det är helt enkelt omöjligt, därför finns heller inte begreppet/fenomenet.

... blev lite yr nu. Måste läsa igenom vad jag skrivit tror jag...
Citera
2017-02-11, 17:30
  #281
Medlem
Antimateria existerar och är ingenting.
Citera
2017-02-12, 14:01
  #282
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
okej, vi kanske inte ska ta bort användandet av ordet "ingenting", men jag tror att vi borde kunna förstå begreppet utav något som inte existerar. Men det går inte att förstå.

Sug på den här då: Jag läste i en väldigt gammal Illustrerad Vetenskap att det fanns nästintill oändligt med stjärnor i universum. Då tänkte jag såhär; vad är nästintill oändligt?
Är det så nära oändligt, att om man skulle kasta in några stjärnor till så skulle det bli oändligt många.

var går gränsen för oändligt? Finns det någon sån gräns, att när man har samlat sandkorn i 200 miljoner år så helt plötsligt så får man oändligt många?
Om det finns en gräns för oändligt, då måste det väl finnas en gräns för ingenting. Delar man en smula i hälften tillräckligt många gånger, försvinner den då? Om man gör en graf av en negativ exponentiell ekvation på ett papper som är oändligt stort, kommer den då att nå noll?

Ingenting och oändlighet, hänger dom två begreppen ihop?

är det nån som har facit så vore det jävligt bra

Jag tycker vissa i tråden behandlar ingentinget som ett språkligt begrepp, vilket de är till viss del men definitionen av ingenting för mig är ...




Vi kan inte prata om det eftersom vi inte kan uppleva de, det är avsaknaden av existens.

När det gäller oändlighet finns det enligt mig olika tolkningar av den.

Loopad oändlighet = Punkt 1 kommer tillbaka till sig själv, tänk åtta.

Oändlighet 2 - Något tas bort eller adderas hela tiden. Ett ständigt flöde.
Citera
2017-03-14, 11:14
  #283
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
https://www.youtube.com/watch?v=t7y6qouUC2s
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback