2021-08-25, 17:50
Medlem
Xanyos avatar
Har fått dessa, bild = https://ibb.co/T2gkmjS

För ångest och panikattacker. Aldrig hört talas om dom, är dom bra för ångest & stilla nerverna? Stesolid hör man ju om ofta och att det är kanon med enbart 5mg, men dessa är 15mg så måste anta dom är svagare?
Citera
2021-08-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanyo
Har fått dessa, bild = https://ibb.co/T2gkmjS

För ångest och panikattacker. Aldrig hört talas om dom, är dom bra för ångest & stilla nerverna? Stesolid hör man ju om ofta och att det är kanon med enbart 5mg, men dessa är 15mg så måste anta dom är svagare?
Svagare men funkar okej. Sitter inte i länge dock
Citera
2021-08-26, 18:05
Medlem
RetroLovers avatar
Sobril - Snorta för bättre effekt? (panikångest)

Har inte riktigt lyckats hitta svar på frågan kring att snorta Sobril/Oxascand. Jag har panikångest som jag fått dessa utskrivna för. Har buspiron som jag snortar, men benso är ju en helt annan sak.

Har fått en ask på 25 st 5mg tabletter som jag får ta när ångesten är som värst. Blev dock väldigt besviken på att de inte gör ett dugg. Har provat att ta 2 st på samma gång, men inte heller det har gett någon effekt.
Denna ask är den enda jag kommer få utskriven, så jag vill att de tabletter jag har ska göra så mycket nytta som möjligt.

Så till min fråga - Är det någon som har erfarenhet av att snorta Sobril/Oxascand? Jag söker inte ett rus, utan en lugnande effekt. Om det är säkert att snorta, hur stor dos och hur ofta kan man tänkas göra det? Vill inte bränna igenom alla tabletter utan att de har kommit till någon nytta för mitt mående.

Har googlat runt utan att ha hittat specifika svar, så det vore guld om någon här har erfarenhet eller kunskap.
Citera
2021-08-26, 18:08
Medlem
aTIVeLTos avatar
Huvudregeln är denna:

Om du vill ha snabbverkande benzo, lägg den under tungan.
Citera
2021-08-26, 18:47
Medlem
RaccoonWithBrooms avatar
Har snortat ikto när jag fått ångestattacker, slog på par minuter. Men det KAN gå jävligt fel när du snortar benzo. Skulle skippa det ^^
Citera
2021-08-26, 19:08
Moderator
Morfar-52s avatar
"Sobril - Snorta för bättre effekt? (panikångest)" infogad./mod
Citera
2021-08-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaccoonWithBroom
Har snortat ikto när jag fått ångestattacker, slog på par minuter. Men det KAN gå jävligt fel när du snortar benzo. Skulle skippa det ^^
Benzo skall EJ snortas då får du mycket sämre effekt än sublingualt (oralt).
Citera
2021-08-26, 22:04
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aTIVeLTo
Huvudregeln är denna:

Om du vill ha snabbverkande benzo, lägg den under tungan.

Rätta mig om man har fel men måste inte Oxazepam brytas ner av ett enzym i magen för att kunna tas upp korrekt?
Citera
2021-08-26, 22:09
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
Benzo skall EJ snortas då får du mycket sämre effekt än sublingualt (oralt).

Yes! Triazolam är dock ett undantag, den benson skall snortas ifall man vill ha maximalt upptag. Oralt har den en biotillgänglighet på ynka 44%, sublingualt 53% och nasalt hela 98%!
Citera
2021-08-26, 22:10
Medlem
aTIVeLTos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Rätta mig om man har fel men måste inte Oxazepam brytas ner av ett enzym i magen för att kunna tas upp korrekt?

Säkert, men kvittar i varje fall.
Citera
2021-08-26, 22:14
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aTIVeLTo
Säkert, men kvittar i varje fall.

Jag tror att det är så, alltså bör ju Oxazepam tas oralt. Men vill man ha snabbt påslag så är subligualt ett bra alternativ, framförallt Iktorivil som är ganska seg på att börja arbeta. Sen är det ju aldrig fel att lägga Alprazolam under tungan
Nackdelen är att effekten blir mer kortvarig
Citera
2021-08-26, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Har inte riktigt lyckats hitta svar på frågan kring att snorta Sobril/Oxascand. Jag har panikångest som jag fått dessa utskrivna för. Har buspiron som jag snortar, men benso är ju en helt annan sak.

Har fått en ask på 25 st 5mg tabletter som jag får ta när ångesten är som värst. Blev dock väldigt besviken på att de inte gör ett dugg. Har provat att ta 2 st på samma gång, men inte heller det har gett någon effekt.
Denna ask är den enda jag kommer få utskriven, så jag vill att de tabletter jag har ska göra så mycket nytta som möjligt.

Så till min fråga - Är det någon som har erfarenhet av att snorta Sobril/Oxascand? Jag söker inte ett rus, utan en lugnande effekt. Om det är säkert att snorta, hur stor dos och hur ofta kan man tänkas göra det? Vill inte bränna igenom alla tabletter utan att de har kommit till någon nytta för mitt mående.

Har googlat runt utan att ha hittat specifika svar, så det vore guld om någon här har erfarenhet eller kunskap.
Jag håller med de övriga som också har besvarat din fråga. Sobril skall ej snortas, det är bara omständligt och slöseri med tabletter.

Svälj dom alt smält under tungan om du vill ha ett aningen snabbare påslag, effekten kommer dock bli densamma bara att de börjar verka lite fortare.

Förövrigt så är 10 mg Sobril en rätt klen dos om man verkligen har svår ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in