2012-04-19, 23:06
Medlem
dotslashs avatar
Jag vet att jag kan göra avdrag för kontor hemma. Frågan är bara HUR och VAR?

Gör jag det som en "egen insättning" i företaget (enskild firma)? Jag hittar inga särskilda fält i deklarationen för detta.
Citera
2012-04-20, 01:16
Medlem
soundsgoods avatar
Här kan du hitta info om det.

Här kan du nog få svar på andra frågor om avdrag.
Senast redigerad av soundsgood 2012-04-20 kl. 01:23. Anledning: Hittade "rätt" info.
Citera
2012-04-20, 08:25
Medlem
dotslashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundsgood
Här kan du hitta info om det.

Här kan du nog få svar på andra frågor om avdrag.

Jag har givetvis redan läst dessa sidor. De svarar dock inte på hur man praktiskt gör avdraget.
Citera
2012-04-20, 09:42
Medlem
Förslagsvis kör du in det i R22.
Citera
2012-04-20, 12:32
Medlem
dotslashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Förslagsvis kör du in det i R22.

Konstigt nog påverkar det inte min skatteuträkning alls...
Citera
2012-04-20, 14:04
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Konstigt nog påverkar det inte min skatteuträkning alls...

Nu gissar jag att Du har enskild näringsverksamhet.
Du bokar kostnaden i din firma (debet) och motbokar egna insättningar (kredit) eller bank om du vill få ut pengar..

Då sänker du även resultatet i din rörelse och får på så sätt lägre skatt.
Citera
2012-04-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse524
Nu gissar jag att Du har enskild näringsverksamhet.
Du bokar kostnaden i din firma (debet) och motbokar egna insättningar (kredit) eller bank om du vill få ut pengar..

Då sänker du även resultatet i din rörelse och får på så sätt lägre skatt.

Jag skulle säga att det beror lite på, om det rör sig om ett förenklat årsbokslut bör det bokföras, är det inte ett förenklat årsbokslut bör R 22 användas. I och med att frågan ställdes som den är ställd antog jag att det inte var bokfört och således inte ett förenklat årsbokslut och därför ska R 22 användas.
Citera
2012-04-20, 16:16
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Jag skulle säga att det beror lite på, om det rör sig om ett förenklat årsbokslut bör det bokföras, är det inte ett förenklat årsbokslut bör R 22 användas. I och med att frågan ställdes som den är ställd antog jag att det inte var bokfört och således inte ett förenklat årsbokslut och därför ska R 22 användas.

OK men då får jag kontra med att ange ruta R 16. Kostnader som inte bokförts men som skall dras av .
Citera
2012-08-21, 22:13
Medlem
Bumpar denna tråd. När det gäller bostadsrätt, är avdraget 4000 kr i månaden eller året?
Citera
2012-08-24, 12:32
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingothedawg
Bumpar denna tråd. När det gäller bostadsrätt, är avdraget 4000 kr i månaden eller året?
4000 per år är det.

/ TT
Citera
2026-02-10, 12:01
Medlem
Jag sitter och funderar på om jag kan göra avdrag för hemmakontor. Jag bor 1 tim och 5 minuter med bil från mitt jobb och jobbar där varannan vecka på kontoret. Den andra veckan jobbar jag hemifrån då jag har barn som går nära vid skolan.

Jag vet att ett krav är att arbetsgivaren inte tillhandahåller ett kontor vilket dom gör. Men jag funderar på om den veckan kan räknas som att dom inte gör det då jag bor så långt bort från det och dom inte har ett kontor närmre för att det ska funka med barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in