2012-04-19, 17:11
Medlem
Hej.

Först och främst vill jag klargöra att det här är ingen "kvinno-hatar"-tråd, såna finns det redan ett par stycken av och det är mer än tillräckligt.

Jag är en kille som fyller 29 i sommar, jag blir alltså gubbe nästa sommar

Under mitt liv har jag haft 3 flickvänner, något ONS har jag aldrig lyckats få till och försöker inte ens med sånt längre då det bara sliter på självkänslan att försöka, får bli till att pröjsa i så fall.
Jag ser bra ut, (manliga drag), är normalviktig och trevlig, något tillbakadragen kanske, men med betoning på något, i den "inledande fasen".

Då jag varit på resande fot utomlands så har det ofta hänt att tjejer gett mig klartecken att ta kontakt med dom genom t. ex. att de kollar mig i ögonen och ler.
I kanske hälften av fallen så har jag då gått fram till dom och börjat prata, vilket de uppskattat då de gett mig "grönt ljus".
I de flesta fall har vi bara hunnit med trevlig samvaro allt från någon timme till någon vecka innan antingen jag eller hon skulle vidare.
Dock så verkar de i samtliga fall ha sett mig typ som ingen man ligger med första natten, men de har verkat betydligt mer intresserade av en mer långsiktig relation, detta ser jag på både gott och ont som ni säkert förstår.

I ett par fall har det varit direkt svårt att skiljas åt efter tiden ihop, vi har växlat mail-adresser och tänkt att vi självklart håller kontakten, men ni vet hur det blir med sånt när man kanske t.o.m. bor i olika världsdelar.

Jag har också noterat att utländska tjejer i betydligt högre utsträckning än svenskor faktiskt är lättare att få kontakt med, jag får lätt känslan att många tjejer här i sverige sitter på någon slags piedestal och verkar på något märkligt sätt anse att "bara det bästa är gott nog", en attityd som är väldigt sällsynt hos tjejer utomlands.

Något annat jag noterat hos svenskor generellt är dels att de mkt sällan "ger mig grönt ljus" att ta kontakt, något många av oss killar behöver för att våga ta kontakt då vi är som sårbarast vid första kontakten eftersom det kan slå rätt hårt på självkänslan med bryska avvisanden.

Detta är mina erfarenheter oavsett vad "badboy-trådarna" i ena ringhörnan och "högljudda-feminister" i andra ringhalvan säger.

Kom gärna med feedback, tankar eller personangrepp.
Citera
2012-04-19, 17:27
Medlem
TrueCs avatar
Det kan inte vara så att svenska män är mer exotiska utomlands än här hemma? F.ö så är svenskar otroligt uppblåsta generellt, vi män också känns det som. Med kvinnor här hemma måste man ofta köra tvärtom-spelet, du får bara intresse om du spelar ointresserad.

Det känns helt enkelt som att vi saknar en "öppenhet" som finns i den största delen av världen i övrigt.
Citera
2012-04-19, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Det kan inte vara så att svenska män är mer exotiska utomlands än här hemma? F.ö så är svenskar otroligt uppblåsta generellt, vi män också känns det som. Med kvinnor här hemma måste man ofta köra tvärtom-spelet, du får bara intresse om du spelar ointresserad.

Ja så är det kanske, att vi svenskar ser mer exotiska ut ute i världen.

Jag känner mig inte särskilt uppblåst, men jag har en känsla av att det ligger något i det också generellt, och kanske även i "tvärtom-spelet", men varför är det så i så fall..?
Citera
2012-04-19, 17:57
Medlem
Svenska tjejer e fett störda yahow

Nej men seriöst håller med i vad du skriver, jag är själv 23, ser bra ut och är vänlig/rolig att umgås med.
Ändå har jag i mitt liv bara fått köra ett ONS och haft en flickvän en gång.

Jämför med en ful, otrevlig, fet, jobbig jävla idiot till svensk tjej har hon fått ligga 10 gånger vid åldern 20. (Ja, jag har fått höra det från hon själv.)

Logik?
Citera
2012-04-19, 17:59
Bannlyst
Svenska tjejer är inget att ha.
Citera
2012-04-19, 18:20
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstuga83
Ja så är det kanske, att vi svenskar ser mer exotiska ut ute i världen.

Jag känner mig inte särskilt uppblåst, men jag har en känsla av att det ligger något i det också generellt, och kanske även i "tvärtom-spelet", men varför är det så i så fall..?

Nej, absolut inte alla! Men i det stora hela. Jag vet inte vad det kan bero på, många av oss har en otroligt stor självgodhet av något slag. Det måste ligga i våran kultur på något vis, men svårt att sätta en diagnos på det här landet!

Innan mitt förhållande har jag haft 15-20 ONS och i princip uteslutande har alla handlat om att visa sig så ointresserad som möjligt, ganska vridet när man tänker efter, men det säger en hel del. Vi är nog ganska giriga generellt här, vill ha det man inte kan få!

Men vad vet jag, nu blev det en riktig amatörpsykologustund !
Citera
2012-04-19, 18:39
Bannlyst
Ja satans jävla sliddjurs helveten!!!!!!! (alla tjejer som blev upprörda kan få en kram).

On a more serious note så känns det som att Svenska tjejer har mer av en fasad än tjejer utomlands, lite mer på sin vakt.
Tror jag hänger ihop med demoniseringskampanjen av den Svenska mannen i media men samtidigt så gillar jag när det är lite attityd och bett i kvinnor så jag klagar inte och det är trots allt inte så himla svårt att avväpna dom och få dom att släppa på fasaden.
Angående pedistalen så kan jag typ hålla med, en närmast enorm hybris ibland kan man få för sig råder bland Svenska kvinnor, tills man är själv med dom då tycker jag dom ofta visar upp en extrem sårbarhet vilket jag också gillar.

Tror inte Svensken överlag mår så himla bra, lite mindre fasad, lite mer leenden och lite mer humor så tror jag allt kommer lösa sig!
Tycker både Svenska män och kvinnor får för mycket skit men Svenska män är för mesiga och Svenska kvinnor är för bitchiga, kan vi mötas halvvägs där så blir det nog bra, ingen skit lite konstruktiv kritik bara.
Citera
2012-04-19, 18:57
Medlem
För många har näsan högt upp i vädret den saken är klar. Orealistiska krav varvat med dålig självkännedom, dålig självkänsla och en skruvad syn på förhållanden i allmänhet gör det nästintill omöjligt för dem själva. Att få en kuk i sig utan något mer sliter nog i längden än något annat. Hellre kvalitet än kvantitet. Tja, låt den som vill "moppa" upp könssjukdomar fortsätta med det.
Citera
2012-04-19, 19:33
Medlem
gubbjavlars avatar
Jag bodde utomlands under ganska långa perioder när jag var yngre och gjorde ungefär samma erfarenheter som du, TS. Varje gång jag kom hem reflekterade jag över hur mycket svårare det är att etablera den där första kontakten i Sverige. Jag funderade en del över det både då och senare och pratade även med folk från andra nationaliteter om saken när jag var ute. Trots det har jag ingen riktigt färdig förklaring, men har i alla fall hittat några faktorer.

För det första skall man inte underskatta värdet att av att vara svensk utomlands. Vi betraktas ofta som självständiga, intresserade, pålitliga och på somliga ställen såklart exotiska. (Bilden är nog en annan i Aya napa kanske, men jag var mest i städer i södra/östra Europa och Sydamerika). I synnerhet i Sydamerika där i princip alla "gringos" är (var?) amerikaner är det lätt att framstå som mer sympatisk. Med risk att bli påhoppad som uppblåst tänker jag också hävda att vi ser ganska bra ut. Har ofta fått höra att svenska män klär sig väldigt väl (vilket är intressant när man jämför med den bild våra journalister gärna målar upp av svenska affärsmän i tubsockor). Återigen är säkert bilden annorlunda på svenskstränderna i Thailand, men jag talar om vanliga urbana miljöer där folk går till jobbet och inte åker till för att vara redlösa i två veckor.

Att sticka ut lite utan att vara ”konstig” är nästan alltid positivt och ger en liten fördel mot de lokala männen. Jämfört med t.ex. Italienare är det enkelt att ramstå som avslappnad, säker och självständig. (Just ”självständig” är ett ord som återkommit flera gånger från olika kvinnor, vilket nästan är lite komiskt med tanke på att man ju är ensam utomlands och just inte har något annat val. Men det måste man ju inte säga… ) . Att vara en mer spännande date än genomsnittet för en kvinna som möts av machismoattityd i vanliga fall är inte så svårt. Att gå på pardate med en sydamerikan är en upplevelse som är bra för självkänslan. Plötsligt känner man sig som någon av Pierce Brosnans karaktärer Jag generaliserar såklart…

Sen insåg jag dessutom att kvinnorna man kommer i kontakt med ofta har en hel del likheter. Det finns helt enkelt en viss sorts kvinnor som gillar det där med ”främlingar” mer än andra och de är ofta de som ger det ”gröna ljuset” från början. Eftersom detta är flashback så skall jag väl förklara att jag inte alls talar om några extra lösaktiga fruntimmer. Jag har en vän här i Sverige som är (eller i alla fall var) sådan och hon förklarade att hon insett att hon tyckte det var befriande att umgås och kanske flirta lite med män som hon visste inte skulle vara kvar för alltid. Det handlade alltså inte om ons på ett hotell, utan ofta bara om att umgås. Äta något, prata, promenera på Djurgården, ta ett glas vin. Ganska oskyldigt men bra tidfördriv för båda.

Med risk för att få min FB-dase ogiltigförklarad så erkänner jag att jag inte ens låg med hälften av de kvinnor jag kurtiserade, ibland under ganska lång tid, under mina perioder utomlands. Men det intressanta är inte om jag "fick ligga", utan bara att det var mycket enklare att hamna i en situation där jag kunde få göra ett seriöst försök.
Citera
2012-04-19, 20:29
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmerstuga83
Hej.

Först så vill jag säga att jag förstår vad du menar, en del är snorkiga och det vet jag, men du skall få en input till.

Jag har läst någonstans att eftersom utländska tjejer inte är lösaktiga och ingen förväntar sig att de skall vara det, så kan de vara mer tillmötesgående och ha en mer öppen fllirtkultur om man säger så.

De förväntas inte "följa upp" ett första approach, därför kan de tryggt bjuda in.
Citera
2012-04-19, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burros

Tror inte Svensken överlag mår så himla bra, lite mindre fasad, lite mer leenden och lite mer humor så tror jag allt kommer lösa sig!
Tycker både Svenska män och kvinnor får för mycket skit men Svenska män är för mesiga och Svenska kvinnor är för bitchiga, kan vi mötas halvvägs där så blir det nog bra, ingen skit lite konstruktiv kritik bara.
Håller med Rufsitufsi.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Jag har läst någonstans att eftersom utländska tjejer inte är lösaktiga och ingen förväntar sig att de skall vara det, så kan de vara mer tillmötesgående och ha en mer öppen fllirtkultur om man säger så.

De förväntas inte "följa upp" ett första approach, därför kan de tryggt bjuda in.

Intressant tanke.
Citera
2012-04-19, 21:36
Medlem
Dom har för mycket luft. Det är det det hela handlar om.. Och jag lovar och svär på detta och sätter min själ på att jag har rätt. Det är för att ... t.ex.. detta är ett exempel av bilden!!

Om en kille t.ex komenterar något på facebook, och en tjej hugger emot honnom. Så kommer alla hålla med tjejen, gilla hennes komentar och även själva hugga emot kille ÄVEN om killen har rätt..

Och detta är ert eget fel att ni ger så mycket luft till tjejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in