2012-04-20, 19:17
Medlem
Mummies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Oj, här gick också poängen helt över huvudet.

Cold reading: är en teknik för att få fram information ur en person utan att denne är medveten om det, som ett element i tankeläsning. Tekniken kan med framgång användas av försäljare, förhörsledare, hypnotisörer, andemedier, grafologer, spåmän, astrologer, bondfångare, illusionister, Pick Up Artists och så vidare. Skeptikern Ray Hyman har beskrivit cold reading som en metod för att övertyga personer om att man vet mer om dem än vad man faktiskt gör. (Wiki)

Alltså är min poäng då jag personlig kan göra ALLT medium kan, att de helt enkelt använder sig av liknande tekniker ( och till 99% är väldigt dåliga på det ). Har som jag har beskrivit tidigare träffat ganska många nu, spenderat en sjukt mängd timmar med att titta på seanser på film.
När man läser om Cold reading och tekniker som är besläktade blir plötsligt medium patetiska.

Lägger jag ihop stor seanser, privata sittningar och filmer har jag nog bevittnat minst 100 "läsningar". Aldrig har ett medium sagt: "Din man Kristian är här." Aldrig har medium haft information han inte borde ha. Han börjar med att kasta ut en bokstav. Sedan när han får en träff pratar han om samma saker som BOKSTAVLIGEN STÅR I VARJE COLD READING BOK.

- Du har haft en olycka med vatten
- Du har ett ärr på något knä
- Jag känner en äldre man med bröst smärtor är här (really!!?)
- Du sätter stora mål i livet men har svårt att slutföra dem
- Du har massa foton som inte är insatta i album
- Du har ett stort beslut framför dig
- Du gillar att gå på fest men också att stanna hemma med en god bok (Fantastiskt)
- Du är ofta självkritisk
- Du väljer vänner med omsorg och är ärlig och pålitlig

Eller min personliga favorit:

När du är i sällskap av andra finner du dig själv spela en roll. En roll du övat på så länge och väl att du gör det på ren rutin. Utåt kan du vara pratsam och underhållande, men egentligen kämpar du för din plats i sällskapet. Du finner dig själv spela upp konversationerna i huvudet efteråt och undra vad de egentligen menade med vad de sa till dig. Hur hanterar du detta? Genom att utöva kontroll. Du ger skenet över att vara en lugn, stabil och trygg person. En människa som är redo för allt. Men sanningen är att du håller andra personer på ett visst avstånd, på grund av ditt förflutna som handlar om besvikelse när du låtit människor komma för nära.

mvh

Jag har själv spått folk här, aldrig har jag skrivit något sådant till dom, jag ger dom informationen jag får från andra sidan.
Åååh, jösses så dumt det måste låta för dig, jag vet men jag är psykiskt frisk och mår bra.

Det du skrev, det passar in på i princip alla människor.
Om du tittat på en person och bett henne att absolut inte åka ut med en båt i sommar och hon efter sommaren skrivit tillbaka till dig och tackat dig för denna varningen, för den båten hon blev erbjuden att följa med på den sommaren sjönk och en av hennes bästa vänner drunknade.
Då hade du imponerat.
Citera
2012-04-20, 19:32
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Om du kunnat spå/titta på en person utan information om denna och klarat det, då kan du kalla dig medium.
Om du dessutom kunnat få kontakt med de från andra sidan hade det varit ett plus.
Jag har nu kikat runt lite på div. forum och hemsidor som rör bl.a. medialitet.
Enligt dessa, är det som du säger vara ett plus - faktiskt en FÖRUTSÄTTNING för att kunna vara ett medium.
Det DU här kallar ett "medium" - är inget medium.
Man blir inte ett medium bara genom att kalla sig medium...
Citera
2012-04-20, 19:44
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Jag förstår inte din motivation eller vad du menar.
Har du varit hos ett medium?

Så här går det normalt till:
Du ringer dem och bokar en tid!!
Och då NORMALT säger man: "Hej mitt namn är x jag skulle vilja boka en tid hos x."

Redan då har mediumet: 1. Ett namn + ett telefonnummer.

Förstår du mängden information man kan få fram av det i dagens samhälle?

Som jag sa: Jag började med att ringa från en kompis mobil och uppge ett annat namn. På sittningen sedan funkade inget alls. De slängde ur sig barnum statements och försökte desperat få en träff. Alltid med samma skit som alla säger: en man med bröstsmärtor är här etc.....

Lysande, du bevisar utom all tvivel att du/skeptiker är korkade.

öppet sinne.
Senast redigerad av amilofs 2012-04-20 kl. 19:48.
Citera
2012-04-20, 19:46
Medlem
Cowtippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Lysande, du bevisar utom all tvivel att du/skeptiker är korkad.

öppet sinne.

Ännu en korkad oneliner...
Vad ha det med Ts att göra, börjar foliehatten att bli trång?
Citera
2012-04-20, 19:57
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowtipper
Ännu en korkad oneliner...
Vad ha det med Ts att göra, börjar foliehatten att bli trång?

Om du inte har läst ts, varför ska du överhuvudtaget göra ett inlägg då?

Öppet sinne.
Citera
2012-04-20, 20:04
Medlem
Cowtippers avatar
Citat:
Om du inte har läst ts, varför ska du överhuvudtaget göra ett inlägg då?

Öppet sinne.
Frågan är om du gjort det?
Sen är ju frågan om du förstått trådstarten??
Citera
2012-04-20, 22:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Lysande, du bevisar utom all tvivel att du/skeptiker är korkade.

öppet sinne.

Snälla förklara vad du menar.

1. De första gånger jag träffade ett medium presenterade jag mig med mig riktiga namn.

2. Efter några gånger slutade jag med detta för att testa om det hade någon betydelse.

Hur/var/när är jag korkad?

Du menar att jag borde inte har sagt mitt riktiga namn från början?
Är inte det skeptiskt/kritiskt tänkande? Förstår inte alls vart du vill komma...

Snälla,,,,,upplys mig..
Citera
2012-04-20, 22:41
Medlem
Ringarnas avatar
Du har förstås helt rätt i att vartenda framgångsrikt medium (medvetet eller omedvetet) använder cold reading och att vem som helst med träning kan konkurrera med den absoluta eliten i spökpratarbranschen. Jag måste dock ifrågasätta det här påståendet:

Citat:
Lägger jag ihop stor seanser, privata sittningar och filmer har jag nog bevittnat minst 100 "läsningar". Aldrig har ett medium sagt: "Din man Kristian är här." Aldrig har medium haft information han inte borde ha. Han börjar med att kasta ut en bokstav.

Jag har haft det tveksamma nöjet att växa upp i en "öppen" familj och har därför släpats med på allehanda seanser under min uppväxt. Min uppfattning är tvärtom att medierna, särskilt under storseanser, varvar uppenbara cold reading-rutiner med mycket konkreta beskrivningar av folks anhöriga. Jag har ofta sett hur medium plötsligt spänner ögonen i en specifik individ och utan att tveka sätter såväl namn som relation och dödsorsak på en nära anhörig.

Många förstagångsbesökare blir förstås imponerade av detta, men som luttrad seansbesökare inser man att dessa tvärsäkra läsningar görs på stammisar. Det är med andra ord väldigt vanligt att medierna har ”fans” som de med tiden lärt sig allt om och därför kan vända sig till för att övertyga resten av publiken.

Jag minns bland annat en äldre (och förmodligen en smula senil) dam som aldrig missade ett spiritistmöte i området jag bodde i på den tiden. Hon var absolut inte i maskopi med något medium utan bara genuint angelägen om att få kontakt med sitt älskade barnbarn. Det blev därför inte lite osmakligt när man under två olika seanser får se den skenheliga kuckelgumman – med spelad nyfikenhet – fråga vem på första raden som är mormor till lilla Kalle som gick bort till följd av en njurtumör.

Som insatt i ämnet är du säkert liknande erfarenheter och jag förstår att du syftar på de fall där det inte handlar om hot reading, men jag tycker det är viktigt att förtydliga att medier kan vara väldigt konkreta även avseende svårgooglad information.

Slutligen vill jag vända mig till de personer som står i valet och kvalet att tro på dessa spökpratare.
Om ni är helt övertygade om att ni sett eller känt spöken så tänker inte argumentera mot er upplevelse. Personligen anser jag visserligen att även sådana övertygelser har högst jordliga förklaringar, men likt frågan om Gud är debatten i sig lönlös och ingen behöver skadas av tron på ett efterliv.

Men snälla, som före detta troende seanshabitué vill jag verkligen betona: Medier har inga förmågor utöver det vanliga. De kan inledningsvis övertyga folk, men ju mer man ser av dem desto tydligare blir det att de använder varianter av just de tekniker TS beskriver i den här tråden. Tro inte på eländet.
Citera
2012-04-20, 22:52
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Han pratar om magiker, vad har det med medium att göra? [/b]

Öppet sinne.

Magiker och medium tillhör samma skrå. Man manipulerar sin omgivning med olika tekniker.

Skillnaden är att magiker gör det med glimten i ögat och det finns en tyst överenskommelse mellan magikern och publiken som går ut på att "vi vet att allt är ett trick men det är jävligt häftigt att inte lyckas lista ut hur det går till".

Tack och lov finns det några samvetsgranna och skickliga entertainers som t ex Derren Brown som istället för att blåsa utsatta stackare väljer att briljera med sin talang samtidigt som han är öppen med att allt bara är ett spel.
Citera
2012-04-20, 22:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringarna
Du har förstås helt rätt i att vartenda framgångsrikt medium (medvetet eller omedvetet) använder cold reading och att vem som helst med träning kan konkurrera med den absoluta eliten i spökpratarbranschen. Jag måste dock ifrågasätta det här påståendet:

Jag har haft det tveksamma nöjet att växa upp i en "öppen" familj och har därför släpats med på allehanda seanser under min uppväxt. Min uppfattning är tvärtom att medierna, särskilt under storseanser, varvar uppenbara cold reading-rutiner med mycket konkreta beskrivningar av folks anhöriga. Jag har ofta sett hur medium plötsligt spänner ögonen i en specifik individ och utan att tveka sätter såväl namn som relation och dödsorsak på en nära anhörig.

Många förstagångsbesökare blir förstås imponerade av detta, men som luttrad seansbesökare inser man att dessa tvärsäkra läsningar görs på stammisar. Det är med andra ord väldigt vanligt att medierna har ”fans” som de med tiden lärt sig allt om och därför kan vända sig till för att övertyga resten av publiken.

Jag minns bland annat en äldre (och förmodligen en smula senil) dam som aldrig missade ett spiritistmöte i området jag bodde i på den tiden. Hon var absolut inte i maskopi med något medium utan bara genuint angelägen om att få kontakt med sitt älskade barnbarn. Det blev därför inte lite osmakligt när man under två olika seanser får se den skenheliga kuckelgumman – med spelad nyfikenhet – fråga vem på första raden som är mormor till lilla Kalle som gick bort till följd av en njurtumör.

Som insatt i ämnet är du säkert liknande erfarenheter och jag förstår att du syftar på de fall där det inte handlar om hot reading, men jag tycker det är viktigt att förtydliga att medier kan vara väldigt konkreta även avseende svårgooglad information.

Slutligen vill jag vända mig till de personer som står i valet och kvalet att tro på dessa spökpratare.
Om ni är helt övertygade om att ni sett eller känt spöken så tänker inte argumentera mot er upplevelse. Personligen anser jag visserligen att även sådana övertygelser har högst jordliga förklaringar, men likt frågan om Gud är debatten i sig lönlös och ingen behöver skadas av tron på ett efterliv.

Men snälla, som före detta troende seanshabitué vill jag verkligen betona: Medier har inga förmågor utöver det vanliga. De kan inledningsvis övertyga folk, men ju mer man ser av dem desto tydligare blir det att de använder varianter av just de tekniker TS beskriver i den här tråden. Tro inte på eländet.

Tack för dina ord!

Du har helt rätt.
Det finns väldigt många fall där medium väljer ut och pekar på folk och berättar saker det inte borde veta. De kommer med exakta beskrivningar om bortgångna släktingar. Dock när detta kontrolleras visar det sig att det är just Hot reading. Antingen handlar det om "offer" de har träffat innan (ja, Johan Edwards tex har ofta med människor i publiken som han "läser" privat) eller har de minglat innan.) Jag har personligen råkat ut för minglandet. En person frågade faktiskt mig vem jag vill att mediumet ska träffa innan seansen etc.

tack.

mvh.
Citera
2012-04-20, 23:11
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Jag har själv spått folk här, aldrig har jag skrivit något sådant till dom, jag ger dom informationen jag får från andra sidan.
Åååh, jösses så dumt det måste låta för dig, jag vet men jag är psykiskt frisk och mår bra.

Sveriges mest kända medium rabblar standardfraser, presenterar banala fakta och återanvänder meningar - trots det så misslyckas de alltsom oftast. Menar du att du däremot kan presentera specifik information från den "andra sidan"?

Vem mördade Olof Palme?
Citera
2012-04-21, 06:52
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Snälla förklara vad du menar.
1. De första gånger jag träffade ett medium presenterade jag mig med mig riktiga namn.
2. Efter några gånger slutade jag med detta för att testa om det hade någon betydelse.
Hur/var/när är jag korkad?
Du menar att jag borde inte har sagt mitt riktiga namn från början?
Är inte det skeptiskt/kritiskt tänkande? Förstår inte alls vart du vill komma...
Snälla,,,,,upplys mig..

Därför att du spelar en roll som ett fiskande troll. För att inte vara intresserad och tro på det paranormala, så låter det mycket märkligt att du varit på 10 sittningar och 5 storseanser. Jag som troende och öppen person har inte varit på någon seans överhuvudtaget. Jag har blivit spådd kanske 2-3ggr. Sen har du sett massor av seanser på film. Närmare 100 verkar det som. Vad är det för filmer? Om du inte tror på det paranormala, varför dessa besök? Varför dessa filmer? Låter korkat för mig.

Olika tekniker coldreading osv sådant känner vi öppna personer till, är man bara normalbegåvad så är det inga problem att förpassa dessa tekniker upp på läktaren. Det verkar som ni skeptiker inte verkar klara det. Det tycker jag är korkat.

Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Vem mördade Olof Palme?

Nu kommer det en bokstav till mig, ett o, nej ett halvt o, ser ut som ett C. ja ett C är det. Sen får jag känslan av en siffra, 16, kan det vara 16 bokstaven i alfabetet. Jo så är det, P. Någon med initialerna C.P. mördade Palme. Så är det.

Öppet sinne.
Senast redigerad av amilofs 2012-04-21 kl. 07:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in