2012-04-18, 20:09
Medlem
Lostinasias avatar
Hitta ingen trad sa jag startar en.

En kall soppa ar ju lite off-season i Sverige for tillfallet men dar jag bor smaktar jag ihjal i 42 graders varme i April. Kall soppa med hembakat brod ar en skank fran ovan till lunch har.

Jag har googlat och blivit mestadels besviken, recepten ar helt enkelt daliga i manga fall.

Denna hittade jag och testat
http://allrecipes.com/video/122/cold...R_RelatedVideo
Jag var valdigt nojd, en kall gurk soppa som smakade riktigt bra.

Chlodnik har jag atit tidigare men jag dessvarre inte tillaga en sjalv da det knappt finns rodbetor att hitta dar jag bor.

Forslag och recept valkommnas, snart kommer val forhoppningsvis varmen till Sverige ocksa da andra kan ta del traden.

Har ar tastelines version av Chlodnik
http://www.tasteline.com/Recept/Chlo...pa_fran_Polen_

Ar det nagon som har ett bra recept pa Gazpacho?
Senast redigerad av Lostinasia 2012-04-18 kl. 20:12.
Citera
2012-04-18, 21:10
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Mandelsoppa är inte så vanligt och otroligt gott då det är varmt.

http://annesmat.blogspot.se/2007/08/...med-vitlk.html

Gazpacho? Här har du ungefär 32 900 000 resultat som tog mig 0,11 sekunder att få fram.

http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&...w=1280&bih=845
Citera
2012-04-19, 05:54
Medlem
Lostinasias avatar
Kikade pa receptet pa mandelsoppan, den verkar bra. Tackar jag for

Alltsa jag har ocksa google, men jag tankte fa lite "inside-information" fran nagon som liksom har styrt upp den sjalv med bra resultat, lite att jamnfora recept med.
Citera
2012-04-27, 23:27
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinasia
Kikade pa receptet pa mandelsoppan, den verkar bra. Tackar jag for

Alltsa jag har ocksa google, men jag tankte fa lite "inside-information" fran nagon som liksom har styrt upp den sjalv med bra resultat, lite att jamnfora recept med.

Brukade göra en jäkligt god melon gaspacho när jag jobbade på ett hak, gott i värmen. Bara mixa (hoppas jag kommer ihåg allt nu) vattenmelon, tomater, chili,vitlök,lite sherry. typ. man får smaka sig fram Vad gäller mängder så skulle jag nog börja med typ en halv melon, typ 5-7 tomater,lite rödvinsvinäger, 1-2 chili, en king solo vitlök och kanske en 4:a sherry..eventuellt en skvätt socker.har inget recept, ögonmåttar alltid
Senast redigerad av shady_lady 2012-04-27 kl. 23:28. Anledning: tillägg i receptet
Citera
2012-05-06, 17:03
Medlem
Lys avatar
Isbuljong

1 liter kött eller grönsaksbuljong
några droppar worchestershiresås
is
gurka

Koka upp buljongen och smaksätt med worchestershiresåsen. Kyl buljongen. Servera i glas, lägg i ett par isbitar, och lägg i hackad gurka.

Kall madrilenesoppa

1/2 liter iskall kött eller grönsaksbuljong
1/2 liter iskall tomatjuice
tabasco eller annan het chilisås
1/2 dl gräddfil
2 msk finklippt gräslök

Blanda buljong och tomatjuice. Droppa i lite chilisås eller tabasco. Slå upp soppan i glas, lägg en klick gräddfil och lite gräslök i varje.

Kall yoghurtsoppa med gurka

1 gurka
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 finhackade vitlöksklyftor
6 dl naturell yoghurt
3 dl kallt vatten
3 dl krossad is eller iskallt vatten
1 msk finhackad färsk mynta
2 msk finhackade hasselnötter eller valnötter ( pecannötter funkar också )

Skala gurkan och skär den i mycket små tärningar, ca 2 mm stora. Blanda gurkan med salt, peppar, vitlök, yoghurt och vatten. Ställ i kylen ungefär en timme. När soppan ska servera, vispa den med krossad is. Slå upp soppan i skålar och strö med mynta och hackade nötter.

Tarator ( Bulgarisk yoghurtsoppa )

2 gurkor
500 gram yoghurt
3-4 vitlöksklyftor
2-3 msk krossade valnötter ( kan uteslutas )
1 knippa färsk dill
olja, i Bulgarien används oftast solrosolja
salt
vatten

Riv gurkan eller hacka i små tärningar och lägg i en skål. Vispa yoghurten och häll över gurkan. Tillsätt krossad vitlök, valnötter, salt och olja. Tillsätt vatten för att få+ soppan så tunn du vill ha den. Låt står i kylen nån timme, serveras kyld. Väldigt god soppa. I Bulgarien åt jag den aldrig med valnötter, men det är säkert gott det med. Soppan gick att köpa för ca 4 kr på enkla resturanger, då ingick isvatten och mjukt bröd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in