2012-04-18, 14:39
Medlem
flashhorans avatar
Hej först så vill jag säga att jag har 36666 per mån brutto lön så jag sökte byggkreditiv med 150000 kontant insats och 150000kr eget arbete totalt 300000eget insats lånet blev inte beviljat för bank tanten trodde jag skulle inte klara ränte förhöjning inga problem tänkte bygg ett mindra hus på 200kvm säkte lån till 2100000 med 300000kr eget insats då sa banken att det blir avslag för banken tror inte man kan bygga i detta priset???
Då sa jag till henne att jag har allt information och kontakt med byggfirma som ska bygga och hus firman. Men ändå nekar hon Tänkt på att tomten kostar 1100000 resten är för huset. Vad ska jag göra nu för att det ska bli beviljat???
Citera
2012-04-18, 15:00
Medlem
F.B.Dases avatar
Du skall alltså bygga ett hus på 200 kvadrat för 1300000? Banken vill ha ett färdigt hus som säkerhet för lånet dvs säljbart till ett värde som överstiger lånet. Räkna med en byggkostnad på 15000 kr/ kvadratmeter. Vad du kan göra är ju att bygga ett på 100 kvadrat istället. Sedan kan du ju bygga ut om ekonomin tillåter.
Citera
2012-04-18, 15:50
Medlem
flashhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Du skall alltså bygga ett hus på 200 kvadrat för 1300000? Banken vill ha ett färdigt hus som säkerhet för lånet dvs säljbart till ett värde som överstiger lånet. Räkna med en byggkostnad på 15000 kr/ kvadratmeter. Vad du kan göra är ju att bygga ett på 100 kvadrat istället. Sedan kan du ju bygga ut om ekonomin tillåter.

tycker du att jag ska säga till de att priset är för oinredd övervåning och då kanske får jag lånet? kan du förklara lite mer är ganska ledsen över beskedet just nu.
Citera
2012-04-18, 21:24
Medlem
Knegares avatar
Kan kanske vara ide' att kolla runt bland olika banker om du inte redan gjort det, bara en tanke.
Citera
2012-04-18, 21:32
Medlem
Förstår banken, det går helt enkelt inte att bygga ett 200m^2 hus för 1300000. Räkna med åt minstånde 600000 för mark arbeten, grund, uppvärming, köksinredning, etc + kostnaden för huset.

Försök att göra upp en ordentlig budget, där du referear till offerter och kända kostnader. Presentera den för banken, dom är intresseade av fakta och inte lösa antaganden.

Om inte annat kan du väl köpa tomten först och börja bygga efter 5-6 år. Du kan betala av halva tomten på den tiden.
Citera
2012-04-18, 23:10
Medlem
flashhorans avatar
efter ha läst era inlägg nu förstår jag hur banken tänken därför har jag bestämt att bygga ett mindre hus på 116kvm på en billigare tomt som kostar 900000kr. Den här gången ska jag söka för 2000000kr med 150000kr kontant och 150000kr eget arbete hoppas det går vidare. Men bygg firman ägs av min kompis därför får jag ett riktig bra pris ska jag säga till honom att han ska skicka ett kontrakt till mig för att visa till banken ?på något annan bank inte nordea bank tanten är lite för konstig.
Citera
2012-04-19, 00:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashhoran
efter ha läst era inlägg nu förstår jag hur banken tänken därför har jag bestämt att bygga ett mindre hus på 116kvm på en billigare tomt som kostar 900000kr. Den här gången ska jag söka för 2000000kr med 150000kr kontant och 150000kr eget arbete hoppas det går vidare. Men bygg firman ägs av min kompis därför får jag ett riktig bra pris ska jag säga till honom att han ska skicka ett kontrakt till mig för att visa till banken ?på något annan bank inte nordea bank tanten är lite för konstig.

Hur beräknar du eget arbete? Är bygget alltså redan påbörjat och du har färdigställt såpass mycket att detta värderas till 150 000? Om inte får du nog vara beredd på att även andra banker nobbar och enbart räknar de 150 000 du har kontant.
Citera
2012-04-19, 03:08
Medlem
flashhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur beräknar du eget arbete? Är bygget alltså redan påbörjat och du har färdigställt såpass mycket att detta värderas till 150 000? Om inte får du nog vara beredd på att även andra banker nobbar och enbart räknar de 150 000 du har kontant.

Jag ska måla huset själv inne o ute!!!
Citera
2012-04-19, 06:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag ska måla huset själv inne o ute!!!

Inte för att krossa dina drömmar men du får se det från en kreditgivares perspektiv. Dels låter värderingen enormt överskattad och dels är det inte utfört, banken kan alltså inte räkna det som kontantinsats.
Citera
2012-04-19, 09:56
Medlem
Citat:

Be kompisen göra en offert för arbete. Han måste vara noga med att specificiera alla jobb, d.v.s. allt som han ska göra på huset.

Är inte 100 på hur det funkar med bostads lån i Sverige, men in Finland där jag bor kan man räkna med följande.

10% av finaseringen skall vara säkrad, går även bra med borgenärer.
Återbetalnings tiden på lånet är 25-30 år.
Ränta + amortering vid 6% ränta får inte översiga 30% av lånetagarens brutto inkomst.
Citera
2012-04-19, 16:04
Medlem
flashhorans avatar
ja det va smart tänkt först ska jag göra produktionskalkyl i detalj för att all material ska jag köpa själv sedan ska jag visa banken och så säger jag till kompisen att skriva detaljerat kontrakt där det står att hans firma ska bygga husgrunden,vvs,el,badrum,kök,stomresning,golvläggn ing,tak. När allt detta blir klar kommer jag då dra till banken med alla mina papper och söka för byggkreditiv på beloppet wom jag tänkte hoppas det går bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in