2012-04-18, 03:05
Medlem
Hej, inflationen i Sverige har ju varit över 2 % ett tag - nu verkar den dock vara under 2 %, men det spelar ingen roll - innebär det då att (när inflationen är 2 %) en räntefond med exempelvis 1,5 % ränta gör att de som har pengar investerade där förlorar sina pengars värde?

Fråga 2: Vilken räntefond ni känner till har högst ränta?
Citera
2012-04-18, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Hej, inflationen i Sverige har ju varit över 2 % ett tag - nu verkar den dock vara under 2 %, men det spelar ingen roll - innebär det då att (när inflationen är 2 %) en räntefond med exempelvis 1,5 % ränta gör att de som har pengar investerade där förlorar sina pengars värde?

Bryr dej inte så mycket om inflationen, bryr dej om hur du spenderar pengarna. Om du är prismedveten så kan du varje år få mer för pengarna. Jag har inte märkt av inflationen de senaste 20 åren, jag tycker det mesta är billigare.

Men visst rent tekniskt så förlorar väl pengarna sitt värde, även om jag tycker det är fel tänk. Säg att du har en mille på banken och du har 1% procent ränta, alltså 10 000kr om året, 10 000 är fortfarande mycket pengar.
Citera
2012-04-18, 06:21
Medlem
SemperTergos avatar
Jo du tappar köpkraft sakta men säker om inta avkastningen på dina investeringar matchar inflationen.
Du kan hitta många traditionella sparkonton (med insättarskydd) som ger kring 3% i ränta, dvs ca. 2% efter skatt.
Citera
2012-04-18, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomman

Du ska aldrig långsiktigt spara i en korträntefond eller på ett sparkonto eftersom inflationen äter upp räntan. Långsiktigt är det aktier, aktiefonder, företagsobligationer m.m som gäller.

Kortsiktigt ska du givetvis spara i korträntefonder och banksparande då kursrisken är för stor för att spekulera i volatila instrument.
Citera
2012-04-19, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren
Bryr dej inte så mycket om inflationen, bryr dej om hur du spenderar pengarna. Om du är prismedveten så kan du varje år få mer för pengarna. Jag har inte märkt av inflationen de senaste 20 åren, jag tycker det mesta är billigare.
Ärligt talat, vad snackar du för skit? Saker och ting kostar mycket mer nu än för 20 år sedan. Någon enstaka pryl kanske är billigare, men generellt har priserna gått upp med 50% sedan 92.
Citat:
Men visst rent tekniskt så förlorar väl pengarna sitt värde, även om jag tycker det är fel tänk. Säg att du har en mille på banken och du har 1% procent ränta, alltså 10 000kr om året, 10 000 är fortfarande mycket pengar.
Vadå fel tänk? Om du har en inflation på 2% så har du visserligen "tjänat" 10 000kr, men sen gör inflationen att din miljon bara är värd 980 000kr. När du lägger på 10 000 så har du 990 000kr.

Det är en sak om du säger att 990 000kr fortfarande är mycket pengar, men du kommer inte runt det FAKTUM att du GÅR BACK om inflationen överstiger räntan.

Det spelar ingen roll hur många kronor man har. Det som spelar roll är hur mycket de kronorna man har är värda.
Citera
2012-04-19, 16:51
Medlem
Det gäller att se till att man får realränta på sina placeringar. Går att ordna hos t.ex. riksgälden, men även hos kreditinstitut och nischbanker som ger en högre ränta (som i alla fall de senaste åren) har överstigit inflationen på årsbasis.
Citera
2012-04-20, 11:00
Medlem
smeklols avatar
Citat:

Det där är bland det dummaste jag hört... "Fel tänk"?
Priserna stiger hela tiden, så pengarna räcker till mindre och mindre för varje år även om totalbeloppet stiger.. Sen så måste man skatta på räntan så det är inte ens snack om 10 000kr.

Dollarn har tappat 97% av sitt värde på 97 år.
Tycker du att de som hade 1 miljon dollar för 97 år sedan ska vara glada om de har 2 miljoner dollar idag?
Citera
2012-04-20, 19:59
Medlem
Som någon tidigare skrev så är det realräntan du ska tänka på. Räntan du får från banken är endast en nominell ränta, något du räknar på innan du tar in inflation i bilden. Tänk att du har en miljon som någon ovan skrev, och pengarna sitter på ett vanligt, tråkigt, sparkonto med 1.5% ränta. Då gör du realt sett en förlust om inflationen är på 2%.

Real ränta = Nominell ränta - inflation. Dvs 1.5% - 2% = -0.5%

Du gör alltså en reell förlust på 1 000 000 x 0.005 = 5000kr, vilket är vad du bör se efter - inte den nominella vinsten på 1 000 000 x 0.015 = 15 000. Dock så har farbror staten ännu inte hunnit lägga sina vantar på dina ränteinkomster.

Rätt räknat blir: 1.5% x 0.7(kvar efter skatt) = 1.05% - 2% = -0.95% Dvs 1 000 000 x 0.0095 = -9500kr.

Välj väl var du sätter dina surt förvärvade pengar.
Reserverar mig mot matematiska fel så här en fredagskväll med ett par öl innanför västen
Citera
2012-06-08, 03:59
Medlem
Så att spara sig rikare på en sparkonto går alltså inte om du inte lyckas få till en ränta som är högre än inflationen?

Är det någon bank som ger en högre ränta än 2% på ett sparkonto?
Dom borde ju göra det om man är villig att spara länge vilket jag tänkt. Vill inte hålla på med aktier och sånt för jag har inget intresse av det och då kommer det bara bli skit av det.
Citera
2012-06-08, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smokey
Så att spara sig rikare på en sparkonto går alltså inte om du inte lyckas få till en ränta som är högre än inflationen?

Är det någon bank som ger en högre ränta än 2% på ett sparkonto?
Dom borde ju göra det om man är villig att spara länge vilket jag tänkt. Vill inte hålla på med aktier och sånt för jag har inget intresse av det och då kommer det bara bli skit av det.

https://www.flashback.org/t938402 här har du vad du söker.
Citera
2012-06-08, 18:08
Medlem
Citat:

Hur kan du säga att det är ett felaktigt sätt att tänka. Bara för att man får en massa pengar spelar ju ingen roll om du inte kan köpa något för pengarna. Om man drar det lite längre än 2%/år så riskerar du ju att få betala en skottkärra pengar för en liter mjölk. då spelar det ingen roll att 10.000 är ett stort belopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in