2012-04-18, 00:32
Medlem
GeeZs avatar
Så, jag har nu haft en planta vid namn Kryddcarlbergare (Plectranthus amboinicus) hemma ett tag utan att jag vetat om vad det var för planta.

Hur som så när jag nu "forskat" reda på vad det faktiskt är för något så kom jag över information som säger att den tidigare använts i medicinskt syfte mot hosta, irriterad halls och täppt näsa.

Nu är det givetvis så att jag är en riktigt grov pollenallergiker och har inga mediciner som hjälper vilket leder till att jag måste göra ett försök med denna växt.

Finns det något bra och enkelt (Se: Hobby) sätt att få ut ett användbart växtextrakt ur plantan?

Bladen har riktigt fukt-fyllda löv, tar ett bra tag för bladen att torka ut och plantan i sig är mycket ihärdig och tålig.

Vet inte vad mer för information som kan vara relevant.

Några tankar?
Citera
2012-04-18, 09:11
Medlem
DTWKs avatar
Vilken del av plantan har använts. Kan tänka mig att det blir skillnad på om det är roten eller bladen (eller någon annan del).
Citera
2012-04-18, 14:46
Medlem
GeeZs avatar
Vad jag uppfattade efter googlande så är det endast löven som använts.
Citera
2012-04-18, 15:02
Medlem
DTWKs avatar
Jag skulle nog kanske inte Lyssna på mig själv i det här läget men är växten ofarlig i övrigt kan du ju testa gnaga på bladen?
Citera
2012-04-18, 15:07
Medlem
GeeZs avatar
Växten är ju helt och hållet ofarlig, så är ju inget problem i sig.

Får försöka, tack!
Citera
2012-04-21, 19:57
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeeZ
Så, jag har nu haft en planta vid namn Kryddcarlbergare (Plectranthus amboinicus) hemma ett tag utan att jag vetat om vad det var för planta.

Hur som så när jag nu "forskat" reda på vad det faktiskt är för något så kom jag över information som säger att den tidigare använts i medicinskt syfte mot hosta, irriterad halls och täppt näsa.

Nu är det givetvis så att jag är en riktigt grov pollenallergiker och har inga mediciner som hjälper vilket leder till att jag måste göra ett försök med denna växt.

Finns det något bra och enkelt (Se: Hobby) sätt att få ut ett användbart växtextrakt ur plantan?

Jag odlar också kryddkarlbergare och äter 1-2 blad per dag.

Örten har viss antiinflamatorisk verkan och sänker blodfett och blodsocker.

Läs igenom lite abstracts på pubmed så får du mer info om effekterna: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Plectranthus%20amboinicus

Den smakar oregano, så du kan nog använda den i matlagningen också.

Dr John B Watson
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2012-04-21 kl. 19:59.
Citera
2013-01-10, 05:48
Medlem
Chirps avatar
Jag fick precis reda på att de hette Kryddkarlbergare, men jag har haft dem i hela mitt liv och kallat dem för oregano. Jag använder bladen i matlagning då och då, och har den stående vid sängen för att jag gillar lukten.
Har haft samma planta stickling efter stickling sen jag föddes, vilket jag tycker är lite kul.

Lite info; http://www.stuartxchange.com/Oregano.html
"Recent uses and preparations
Respiratory ailments like cough, asthma and bronchitis: Squeeze juice of the leaves. Take one teaspoon every hour for adults. For children above 2 years old, 3 to 4 teaspoons a day."
(Man skulle ju kunna köra bladen i en sån där fancy juicepress.)

Fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in