2012-06-16, 01:00
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBengtsson100
Verkar den vettig? [/b]
Nej, inte särskilt eftersom finnar, japaner m.fl då skulle prata ännu fortare? Sen återstår ju att definiera vad "prata fort" egentligen betyder. Är det antalet ljud, morfem, ord eller meningar per tidsenhet som räknas?
Citera
2012-06-16, 01:13
Medlem
Citat:
I den första meningen börjar samtliga ord med en konsonant och slutar med en vokal, vilket gör att det går att prata snabbare. I det svenska exemplet börjar och slutar varenda ord med en konsonant, vilket gör tvärtom. Man måste automatiskt ta en paus mellan orden i svenskan, medan spanskan blir mer av ett flyt.
Rent fonetiskt finns inga pauser mellan ord, varken i svenskan eller spanskan.

Citat:
Även här börjar "vivo" (jag bor) på konsonant och slutar på vokal, dock är det tvärtom på "en" (i). Hursomhelst gör "vivo" att meningen för en bättre skjuts och kan sägas snabbare än "jag bor...", som saktar ner meningen.
Nej, det är som sagt inte så. Dessutom faller oftast /g/ vilket ger [ja bor], alltså precis samma konsonant–vokal-sekvens. Eftersom det inte finns några hörbara ordgränser kan man till råga på allt fonetiskt analysera det som [jabori] – helt enligt mönstret konsonant–vokal.
Citera
2012-06-16, 02:15
Medlem
Läste någonstans att spanska och japanska är de språk som har flest stavelser per minut, men har glömt varför det är så. I japanskans fall kan det ha att göra med att hela språket bygger på stavelser, men när det gäller spanskan vet jag inte. Vad skiljer spanskan från italienskan exempelvis?
Citera
2012-06-16, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, inte särskilt eftersom finnar, japaner m.fl då skulle prata ännu fortare? Sen återstår ju att definiera vad "prata fort" egentligen betyder. Är det antalet ljud, morfem, ord eller meningar per tidsenhet som räknas?

Ja frågan är ganska fritt ställd men det är väl ganska uppenbart,
tror dock att jag menar meningar /tid.
En viktigt felkälla enligt mig är ju att inte alla spanjorer pratar så fort.
Kom på två teorier.
1.Kanske är sändningstiden dyrbar i Spanien så tv-folket uppmanas till att prata fort(äh den var väldigt bristfällig.)

2. Antalet stavelser(vokaler) är ofta fler i spanska än i t.ex svenska,engelska så man pratar fortare för att budskapet ska komma fram lika snabbt som i andra språk.

Läser själv inte spanska men blev lite sugen i och med det här. Kan tilläga att tyskarna också kan tendera att prata fort, läser ju själv Tyska och då hänger man inte alltid med.
Citera
2012-06-16, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Läste någonstans att spanska och japanska är de språk som har flest stavelser per minut, men har glömt varför det är så. I japanskans fall kan det ha att göra med att hela språket bygger på stavelser, men när det gäller spanskan vet jag inte. Vad skiljer spanskan från italienskan exempelvis?

a där sa du ju det medans jag skrev

Angående skillnad spanska italienska skulle jag bara säga "på rak arm" satsmelodi + dialekt
Senast redigerad av Saxzers24 2012-06-16 kl. 02:29.
Citera
2012-06-16, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxzers24
Ja frågan är ganska fritt ställd men det är väl ganska uppenbart,
tror dock att jag menar meningar /tid.
En viktigt felkälla enligt mig är ju att inte alla spanjorer pratar så fort.
Kom på två teorier.
1.Kanske är sändningstiden dyrbar i Spanien så tv-folket uppmanas till att prata fort(äh den var väldigt bristfällig.)

2. Antalet stavelser(vokaler) är ofta fler i spanska än i t.ex svenska,engelska så man pratar fortare för att budskapet ska komma fram lika snabbt som i andra språk.

Läser själv inte spanska men blev lite sugen i och med det här. Kan tilläga att tyskarna också kan tendera att prata fort, läser ju själv Tyska och då hänger man inte alltid med.
Sen beror det på om man bor i en storstad eller på landet, och det är likadant i de flesta länder. I Paris och Berlin pratar man mycket fort, exempelvis, och antagligen är det samma sak i de spanska och latinamerikanska storstäderna.
Citera
2012-06-16, 02:30
Medlem
men nu vänder vi på steken, tycker dom att vi pratar extremt långsamt eller tycker dom att vi pratar snabbt?
Citera
2012-06-16, 07:27
Medlem
När jag först kom till Sverige tyckte jag att svenskarna pratar för fort. Men nu är det inte lika fort. Jag tycker anledningen är att när man lyssna på ett främmande språk så verkar talarna pratar fort men det är bara för att man inte förstår orden. Innan hjärnan kommer fram till ordet betydelsen har talaren/nar sagt flera ord och så blir man förvirad.

Satt en gång och lyssnade(eller observerade) på 2 eritrianska(?) tjejer pratar. Jag frågade dem om de tyckte svenskarna pratar för fort om de svarade ja och så sa jag att jag tyckte att de pratade fortare än svenskarna men de sa de aldrig tänkt på det. Förståelig enligt mig eftersom man förstår allt som den andra säger. Tycker att spanjorerna också tycker att vi pratar för fort.
Citera
2012-06-16, 07:51
Bannlyst
I latinamerika så är det stor skillnad mellan länder, även städer angående hastigheten, chilenarna talar fem gånger snabbare än peruanerna.
Citera
2012-06-16, 09:27
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
I latinamerika så är det stor skillnad mellan länder, även städer angående hastigheten, chilenarna talar fem gånger snabbare än peruanerna.

Intressant information med tanke på att spanska är huvudspråket i båda länderna. Det borde betyda att det chilenska domstolsväsendet hinner avverka alla rättegångar på 20 % av tiden jämfört med Peru. Vad gör man i Chile med all sändningstid som blir över i TV jämfört med peruansk TV? Betyder det också att varje avsnitt av Mad Men bara hade varat i 10 minuter om serien hade spelats in i Chile med spanska som språk?

Glädjande är också att chilenska barn hinner motta 5 gånger så mycket information i skolan jämfört med peruanska barn. Det borde ge chilenska barn en enorm fördel internationellt.

Personligen tror jag att det är kynnet hos den talande som avgör hur vi upplever hastigheten. Det är knappast någon överraskning att spanjorer, italienare och fransmän älskar att tala och höra sin egen röst. Att delta i en diskussion och få tala och njuta av sin egen svada är naturligt och absolut nödvändigt. Att diskussioner mellan t ex politiker blir långdragna tillhör vanligheterna och det blir ibland helt absurt.
Citera
2012-06-16, 09:36
Moderator
Hamilkars avatar
Talhastighet är iofs en prosodifaktor, och det påstås ofta att stadsbor pratar snabbare än landsbygdsbor i många språkmiljöer. När det gäller att talade spanska - eller italienska - låter så snabbt för oss, beror det delvis på att stavelserytmen är annorlunda. I romanska språk tar varje stavelse samma tid oavsett om den är betonade eller ej, medan vi tar god tid på oss på betonade stavelser, och sen drar på utav helvete över de obetonade. Spanjorer och italienare brukar tycka att vi talar snabbt, just eftersom obetonad stavelser går så fort. Sen säger det sig självt att det i någon mån beror på hur konsonantiskt komplexa stavelser som är tillåtna på de olika språken. Ska man ha in en stavelse som skälmskt i talflödet, bromsas naturligen stavelseflödet upp.
Citera
2012-06-16, 09:44
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Varför pratar spanjorerna så fort? sammanslagen med huvudtråden.
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in