2012-04-18, 01:14
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobben4
Jag var ute efter en anledning till VARFÖR de talar så snabbt, eller varför man har uppfattningen av att de gör det.
precis. om du läser studien så får du en ganska allmängiltig förklaring till varför det är så. den förklarar givetvis inte varför enskilda spanjorer pratar snabbt, men däremot varför spansktalande i allmänhet gör det.
Citera
2012-04-18, 01:19
Medlem
Det har kanske att göra med att högspanskan har hårdare, striktare stavelser än många andra språk, exempelvis franskan där man istället drar ihop orden, och så även i italienskan? Japanskan är ett annat oerhört stavelsetätt språk.
Citera
2012-04-18, 01:22
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det har kanske att göra med att högspanskan har hårdare, striktare stavelser än många andra språk, exempelvis franskan där man istället drar ihop orden, och så även i italienskan? Japanskan är ett annat oerhört stavelsetätt språk.
intressant nog vinner japanskan också hastighetstävligen över spanskan i den studie time refererar till, även om det är knappt.
Citera
2012-04-18, 01:24
Medlem
Ilimitados avatar
För att de har bråttom att hinna med siestan.
Citera
2012-04-18, 01:26
Medlem
Det som är intressant är ju att det där om att, "du kan inte språket, därför verkar det snabbare än det egentligen är"..... Bullshit. Jag har läst spanska i iaf 5 år och inte fan tycker jag att det blivit långsammare:P

Men okej johannes, den artikeln beskrev ändå lite nyttig info.
Citera
2012-04-18, 07:51
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobben4
Det som är intressant är ju att det där om att, "du kan inte språket, därför verkar det snabbare än det egentligen är"..... Bullshit. Jag har läst spanska i iaf 5 år och inte fan tycker jag att det blivit långsammare:P

Men okej johannes, den artikeln beskrev ändå lite nyttig info.
Att ha läst ett språk i fem år utan att kunna det är ganska vanligt i det här landet.

Man tycker att folk talar fort då man helt enkelt inte kan språket tillräckligt bra. Jag har då aldrig hört om några undantag från den regeln.
Citera
2012-04-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
här kommer lite populärvetenskap på området:
http://www.time.com/time/health/article/0,8599,2091477,00.html
For all of the other languages, the researchers discovered, the more data-dense the average syllable was, the fewer of those syllables had to be spoken per second — and thus the slower the speech. English, with a high information density of .91, was spoken at an average rate of 6.19 syllables per second. Mandarin, which topped the density list at .94, was the spoken slowpoke at 5.18 syllables per second. Spanish, with a low-density .63, ripped along at a syllable-per-second velocity of 7.82. The true speed demon of the group, however, was Japanese, which edged past Spanish at 7.84, thanks to its low density of .49. Despite those differences, at the end of, say, a minute of speech, all of the languages would have conveyed more or less identical amounts of information.
tesen som framförs, och som verkar ha belagts i experimentet, är att spanskan producerar mindre information per stavelse än t ex engelskan. samma mängd information kommuniceras under en minut (under kontrollerade former), men under den tiden hinner den spansktalande spotta ur sig fler stavelser än engelskan. synd att svenska inte var med i testet.

I fallet spanska stämmer det fint. Maken till omständighet får man fan leta efter - de behöver tre långa meningar för att säga samma sak som en skandinav säger med fyra-fem ord...

Men det här med informationsöverföring är väl inte konstant? Jag menar, svenska och danska är i stort sett samma språk, men ändå snackar danskarna fan så mycket snabbare. En bonnläpp från Ribe snackar ju snabbare än en stockholmare, och en infödd köpenhamnare får båda två att låta rakt av trögtänkta. Inte beror det väl på att danska har lägre informationsdensitet än svenska?
Citera
2012-04-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Franskan har också en ”strikt” stavelseindelning (vad som nu menas med det i detta sammanhang). Vad menar du att man drar ihop orden i franskan?
Citera
2012-04-18, 16:31
Medlem
baramejs avatar
Jag upplever inte att just spanjorer talar så himla fort.
Däremot talar chilenare något så in i h-e fort !

Jag tror det är svårt att komma med någon allmängiltig anledning till varför vissa talar fort.
Dialekter är dialekter helt enkelt.
Citera
2012-06-15, 23:50
Bannlyst
Varför pratar spanjorerna så fort?

Kommer antagligen med en ganska svår fråga, men kanske nån vet varför deras tungor går i max hela tiden...

har ett exempel t.o.m.

http://www.youtube.com/watch?v=Z3ZumY4qTF4&list=FLvWgeaEzz4uZ2PmQppNHxYw& index=1&feature=plpp_video

tacksam för svar!
Citera
2012-06-15, 23:58
Bannlyst
Dem pratar inte fort Det bara låter så för oss som inte kan spanska
Citera
2012-06-16, 00:36
Medlem
Jag har också funderat på det. Trots att jag kan en del spanska har jag grymt svårt att höra vad de säger när jag har pratat med några som har språket som modersmål. En teori kan vara ordens uppbyggnad. I Spanien börjar många av orden på en konsonant och slutar på en vokal, vilket ger meningarna en ordentlig skjuts. Till exempel:

Me llamo Victór.
Jag heter Viktor.

I den första meningen börjar samtliga ord med en konsonant och slutar med en vokal, vilket gör att det går att prata snabbare. I det svenska exemplet börjar och slutar varenda ord med en konsonant, vilket gör tvärtom. Man måste automatiskt ta en paus mellan orden i svenskan, medan spanskan blir mer av ett flyt. Annat exempel:

Vivo en Estocolmo.
Jag bor i Stockholm.

Även här börjar "vivo" (jag bor) på konsonant och slutar på vokal, dock är det tvärtom på "en" (i). Hursomhelst gör "vivo" att meningen för en bättre skjuts och kan sägas snabbare än "jag bor...", som saktar ner meningen.

Detta är inget bevisat, det är bara en teori jag har. Verkar den vettig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in