2012-04-17, 22:20
Medlem
Fixiebikes avatar
Hej.

På sistone har det börjat dyka upp en meta-debatt i "Posta bilder på era kläder" där undertecknad försöker proklamera för allmogen sin syn på svart när omständigheterna inte påbjuder bärande av sagda färg. Det råder dock delade meningar om detta, varpå jag känner mig nödgad att istället starta denna tråd så att vi kan få lite klarhet i huruvida det är okej att bära svart till vardags (som man) och till vilken utsträckning man kan bära svart.

Personligen anser jag att svarta plagg (skor och accessoarer undantaget, förstås) är förbehållet de tillfällen då svarta plagg anses vara korrekt klädkod, undantaget svarta jackor (av mindre formell karaktär). I övrigt ser jag ingen anledning till att man skall bära svart vid andra tillfällen och förstår inte heller varför det anses vara "edgy" eller ens snyggt för den delen. Visst går det att "pull it off" om man är man nog (eller är i avsaknad av all typisk manlighet), men de lirare som är kapabla till detta är kanske ett par ynka procent av alla de pinnsmala blekfisar som gladeligen springer runt i svart även in på högsommaren.

Nu är mina frågor till er:
Är det fullt acceptabelt att som man knata omkring i svart från topp till tå? Håller ni med mig i mina haranger eller är jag helt ute och cyklar?

Självklart får ni även diskutera huruvida kvinnor kan eller bör klä sig eller inte klä sig i svart, men eftersom jag inte har något problem med att kvinnor gör det så undviker jag att göra ett problem av det.

Peace.
Citera
2012-04-17, 22:26
Medlem
Gammelravens avatar
Kul frågeställning!
Själv äger jag få svarta plagg, kanske någon t-shirt eller något, men denna används endast när jag tränar. Att ha svart till vardags är inget jag skulle ge mig på men jag vet att en del har det, även fast det ser tråkigt ut. Kvinnor passar betydligt mycket bättre i svart och varför vet jag faktiskt inte, tror det kan få dom att se liiiiiite smalare ut.

När jag tänker efter så är detta ett ganska legit reason då det kryllar av feta hyndor överallt- och svart verkar vara deras color of choice
Citera
2012-04-17, 22:31
Medlem
AndrewBernards avatar
Acceptabelt tycker jag det är, så länge det inte rör sig om t.ex. en svart kostym där det finns ganska klara regler, men särskilt fint eller roligt tycker jag inte det är.
Till accessoarer som bälte, skor och klocka ser jag dock inga problem.
Citera
2012-04-17, 22:36
Medlem
Erikons avatar
Svart T-shirt som man har under sin tröja har jag ett par, och en svart/röd jacka, det är nog allt svart jag har förutom kostym
Citera
2012-04-17, 22:53
Medlem
Power41s avatar
Har typ bara svarta och mörkblå jeans, köpte faktiskt beigea kortbyxor idag
Men har gått hela vintern med svart byxor. Svarta T-shirtar har jag haft typ lika ofta som vita eller andra färger. Har bara vita skor dock.

Men nu till sommaren blir det ju såklart ljusare färger. Men vad är problemet med att ha svarta kläder som man?
Citera
2012-04-17, 23:17
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Power41
Har typ bara svarta och mörkblå jeans, köpte faktiskt beigea kortbyxor idag
Men har gått hela vintern med svart byxor. Svarta T-shirtar har jag haft typ lika ofta som vita eller andra färger. Har bara vita skor dock.

Men nu till sommaren blir det ju såklart ljusare färger. Men vad är problemet med att ha svarta kläder som man?
Svart är en begravningsfärg, alternativt en högtidsfärg. Dessutom är svarta plagg synliga under andra plagg långtifrån en höjdare (om du frågar mig). Jag kan förstå svarta ytterplagg men ställer mig skeptisk till svarta skjortor, likväl som till svarta byxor.

Mitt problem är kort och gott att jag inte anser att det finns utrymme för svarta vardagsplagg i en mans garderob. Dessutom blir det jävligt varmt att gå runt i svart (iaf på sommarhalvåret), således finns det heller ingen praktisk förklaring till att man bär svart.
Citera
2012-04-17, 23:25
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Svart är en begravningsfärg, alternativt en högtidsfärg. Dessutom är svarta plagg synliga under andra plagg långtifrån en höjdare (om du frågar mig). Jag kan förstå svarta ytterplagg men ställer mig skeptisk till svarta skjortor, likväl som till svarta byxor.

Mitt problem är kort och gott att jag inte anser att det finns utrymme för svarta vardagsplagg i en mans garderob. Dessutom blir det jävligt varmt att gå runt i svart (iaf på sommarhalvåret), således finns det heller ingen praktisk förklaring till att man bär svart.

Hur ställer du dig till att de flesta kontor utomlands påbjuder svarta eller mörkgrå byxor under veckodagarna minus fredag?

Handlar det om att Sverige saknar all stil när det kommer till att klä sig på jobbet? Man ser ju slynglar i denim ock bara ärmar
Citera
2012-04-17, 23:36
Medlem
knullklassons avatar
Det är så vanligt att jag knappt reagerar. Jag skulle dock aldrig själv få för mig att köpa skjorta, jeans eller tröja i svart, trots att jag är en sucker för mörka färger (mörkblått och grått). Svart känns som ett enkelt, tråkigt val.
Citera
2012-04-17, 23:47
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Hur ställer du dig till att de flesta kontor utomlands påbjuder svarta eller mörkgrå byxor under veckodagarna minus fredag?

Handlar det om att Sverige saknar all stil när det kommer till att klä sig på jobbet? Man ser ju slynglar i denim ock bara ärmar
Mörkgrå är en korrekt färg i dylika sammanhag. Att kontor påbjuder svarta plagg är inget annat än ren och skär idioti från deras sida. Om kontoren är konservativa i sin klädkod så borde de rimligtvis vara pålästa nog att veta att svart inte har något på kontoret att göra.

Jag går hellre i jeans och t-shirt från en plats till en annan än ikläder mig svart, så mycket kan jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Det är så vanligt att jag knappt reagerar. Jag skulle dock aldrig själv få för mig att köpa skjorta, jeans eller tröja i svart, trots att jag är en sucker för mörka färger (mörkblått och grått). Svart känns som ett enkelt, tråkigt val.
Nog är det vanligt, men det ursäktar inte det faktum att det är fel.
Citera
2012-04-17, 23:54
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Mörkgrå är en korrekt färg i dylika sammanhag. Att kontor påbjuder svarta plagg är inget annat än ren och skär idioti från deras sida. Om kontoren är konservativa i sin klädkod så borde de rimligtvis vara pålästa nog att veta att svart inte har något på kontoret att göra.

Jag går hellre i jeans och t-shirt från en plats till en annan än ikläder mig svart, så mycket kan jag säga.

Det gör du säker, för min del är diskussionen över.
Citera
2012-04-17, 23:59
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Det gör du säker, för min del är diskussionen över.
Synd, du verkade onekligen ha mycket att tillföra.

Alltså, du kan ju inte jämföra att klä sig i svart med att klä sig i jeans och t-shirt. Det sistnämnda är ju en godtagbar vardagsklädsel i ytterst informella sammanhang medan det förstnämnda endast är fel förutom i redan sagda sammanhang.
Senast redigerad av Fixiebike 2012-04-18 kl. 00:02.
Citera
2012-04-18, 00:03
Medlem
Christofferzs avatar
Jag har haft en period i mitt liv där jag gick i svart från topp till tå (kan tillägga att det inte var kulturellt betingat av något slag, gillade det bara). Nu har jag dock en mer nyanserad syn på färgkombinationer. Jag tycker personligen att det kan bli tråkigt i enbart svart, men har absolut inga problem med att andra skulle ha det, bara de har byggt det på ett snyggt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in