2012-04-17, 21:42
Medlem
mickepickepös avatar
Alla amerikanska negrer som protesterar över slaveriet, gnäller över rasismen, bråkar med vita och bara är allmänt missnöjda - varför åker de inte tillbaka till Afrika, nu när de är fria och har chansen?

Är det inte så att de - innerst inne - egentligen är ganska glada över att deras förfäder skeppades till Amerika och på så sätt lade grunden för en afrikansk folkgrupp i ett västerländskt land? Utan slaveriet så hade ju Amerika varit nästan helvitt och Afrika hade haft en ännu större och ännu fattigare befolkning.

Så, ett längre perspektiv så gjorde väl slavjägarna egentligen en tjänst till dagens negerättlingar som gnäller över hur dåligt de har det? Trots att de har de otroligt mycket bättre än negrerna som blev kvar i Afrika...

Dagens import av somalier till Sverige tycker jag är lite samma sak. Det är ett jävla gnäll om rasism osv. men vem hindrar dem att åka tillbaka?
Citera
2012-04-17, 21:44
Medlem
johanness avatar
bortsett från visumplikter och andra pappersproblem -- troligen ingenting. de kanske inte vill åka till afrika?
Citera
2012-04-17, 21:46
Medlem
StoffeAPBTs avatar
Utan "dom" vita så hade USA antagligen bara bestått av indianer...
Citera
2012-04-17, 22:06
Medlem
sebbe3ns avatar
mm det finns några små hinder/problem som måste lösa först.
vilken land kom deras förfader ifrån(jag tror inte att slavägare har skrivit ner i en bok vart någonstans svarta blev bortrövade). man kan inte precis släppa av dem i Afrika, Afrika finns ju tusan tals olika stammar
Sen kostar pengar att flytta till annat land, majoritet av svarta personer är fattiga
Citera
2012-04-17, 22:14
Bannlyst
Att de svarta inte åker hem beror ju på att det finns ett fåtal vita som är så besatt av svartingar att de vägrar låta svartingarna åka hem. De till och med importerar fler svartingar och kallar dessa vuxna män för ensamkommande flyktingbarn.

Skulle inte dessa vita rasförrädare finnas så skulle också inte negrerna bo i USA/här.
Citera
2012-04-17, 23:04
Medlem
mickepickepös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbe3n
mm det finns några små hinder/problem som måste lösa först.
vilken land kom deras förfader ifrån(jag tror inte att slavägare har skrivit ner i en bok vart någonstans svarta blev bortrövade). man kan inte precis släppa av dem i Afrika, Afrika finns ju tusan tals olika stammar
Sen kostar pengar att flytta till annat land, majoritet av svarta personer är fattiga

Det kostar nog inte speciellt mycket, med tanke på hur mycket drägg som kommer till Sverige FRÅN Afrika.
Citera
2012-04-17, 23:09
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickepickepö
Menar du att det är samma sak? Nja... inte direkt.

Förstår inte heller vad han vill ha sagt. Relevant? Mnjaeeeee....nu pratar vi liksom bakvänd invandring här!
I Sverige osv är det ju hela tiden ett snack om "men stick tillbaka då om ni inte gillar det, eller håll käften!" men det känns inte riktigt som samma sak.

Jag hade det första jag gjorde om jag varit svart slav som frigavs att dra "hem" så fort som möjligt. Börja om, liksom. Men trots frigiveriet så var väl USA fortfarande ganska rasistiskt, vet inte hur stora möjligheter en pank f.d. slav hade att ordna med allting kring en återresa.

Nu vet jag inte exakt hur det såg ut när slavarna frigavs, men jag är osäker på om det ska ha funnits en 'fond' eller liknande så dylika möjligheter fanns. Om det borde ha funnits kan vi ju å andra sidan diskutera
Citera
2012-04-17, 23:33
Medlem
mickepickepös avatar
Det känns som att många av dagens svarta hela tiden ska lida för sin historias skull, men åka till Afrika det skulla aldrig falla dem in.

Tycker de ska bestämma sig, antingen är de amerikaner eller afrikaner.

Historiskt sett så har de ju lidit ganska lite, jämfört med många andra folkgrupper - men det är alltid afrikanerna som skall märkas och synas. Men inte afrikaner från Afrika, de märks inte alls...
Citera
2012-04-18, 00:02
Medlem
Micke Bellmans avatar
Problemet var nog att när de blev fria så hade de redan varit i USA i ett par generationer. Att dra tillbaks till Afrika hade förmodligen blivit lika lyckat som att befria en minkfarm
Citera
2012-04-18, 03:24
Medlem
Annars kan ju Liberias historia vara ganska intressant att kolla närmare på, för att se hur det gick senaste gången något liknande prövades storskaligt...

Citat:
Along with Ethiopia, Liberia is one of the two modern countries in Sub-Saharan Africa without roots in the European colonization of Africa. Beginning in 1820, the region was colonized by freed American slaves with the help of the American Colonization Society, a private organization that believed ex-slaves would have greater freedom and equality in Africa. Slaves freed from slave ships were also sent there instead of being repatriated to their countries of origin. In 1847, these colonists founded the Republic of Liberia, establishing a government modeled on that of the United States and naming the capital city Monrovia after James Monroe, the fifth president of the United States and a prominent supporter of the colonization. The colonists, known as Americo-Liberians, led the political and economic sectors of the country.

http://en.wikipedia.org/wiki/Liberia
Citera
2012-04-18, 06:10
Medlem
xtaziums avatar
Om jag får lägga in en annan vinkel på det hela
Varför flyttar inte flyktingar tillbaka till sina land när t.ex. krig är över? Nu handlar det oftast inte om flera generationer utan ett par år på sin höjd.
Citera
2012-04-18, 09:50
Medlem
GurkhakrigareNs avatar
Tesen att mörka människor egentligen borde vara glada över att deras föräldrar fördes till Amerika som slavar finner jag oerhört stötande. Hur kan man tro det? Vidare, så är dessa slavättlingar en i allra högsta grad del av det amerikanska samhället. De har inte någon kontakt med kontinenten Afrika och många afroamerikaner har förmodligen ingen som helst anknytning till deras ursprungsland. USA är deras land, och de utnyttjar sin demokratiska rätt att försöka påverka samhället för att minska rasism. Vad är problemet? Om alla människor som kritiserar ska "åka hem till sitt jävla land" är inte många invandrare välkomna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in