2012-04-17, 18:47
Medlem
breeze420s avatar
Jag har fråga som måste besvaras typ direkt. Kan man neka pissprov överallt eller är det bara hos polisen? Har en kompis som går i gymnasiet och hans skola har skickat hem något brev till honom eller kontaktat honom på något sätt. Han måste tydligen på urinprov någonstanns.

Går det att neka urinprov överallt eller bara hos polisen?
Citera
2012-04-17, 18:56
Medlem
Vet inte om det går att neka pissprov men han skulle kunna "fuska" på det. Har en kompis som har gjort detta och lyckades. Skulle tippa på att säkerheten inte är så hård där
Citera
2012-04-17, 18:59
Medlem
Pianists avatar
Vilket gymnasie är det här? är det vanligt att man gör urinprov på elever?
Citera
2012-04-17, 18:59
Medlem
En vägran att lämna urinprov är inte ett tillräckligt skäl för att stänga av en elev. dom måste inför eller vid en avstängning göra en allsidig utredning och detta framgår av gymnasieförordningens 6 kap. 23-25 §§
En rektor får, om elevens uppförande kan antas inverka skadligt på andra elever eller det finns andra särskilda skäl,stänga av eleven från undervisningen helt eller delvis under högst två veckor av terminen
och eleven kan sedan efter en noggrann utredning, förvisas från kommunens gymnasieskolor i tre terminer plus innevarande termin.

Så ja, det går att neka.
Citera
2012-04-17, 19:10
Medlem
THE-OJAs avatar
Vill dem så kan dem. När jag gick i gymnasiet så var man tvungen att skriva under på skolans policy där det ingick att gå med på eventuella drogtester. Hur det är på er skola vet jag inget om.
Citera
2012-04-17, 19:13
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THE-OJA
Vill dem så kan dem. När jag gick i gymnasiet så var man tvungen att skriva under på skolans policy där det ingick att gå med på eventuella drogtester. Hur det är på er skola vet jag inget om.

Aha.. Går inte i hans skola så jag vet inte hur det är med det..
Jag tror att det gäller för honom att bli ren bara, han rökte sist 7 dagar sedan. En månad innan dess. Han bör vara ren redan nu väl? Han ska iallafall dricka mycket vatten och träna mycket.
Citera
2012-04-17, 19:14
Medlem
THE-OJAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Aha.. Går inte i hans skola så jag vet inte hur det är med det..
Jag tror att det gäller för honom att bli ren bara, han rökte sist 7 dagar sedan. En månad innan dess. Han bör vara ren redan nu väl? Han ska iallafall dricka mycket vatten och träna mycket.
Han har bra med otur om han skulle torska på provet så han har oddsen på sin sida åtminstone. Tror han kan vara lugn, önska han lycka till.
Citera
2012-04-17, 20:06
Medlem
Citat:

Är detta verkligen tillåtet?
Citera
2012-04-17, 20:10
Medlem
THE-OJAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigoroso
Du kan alltid välja en annan skola men så var det åtminstone. Så egentligen är du ju aldrig "tvungen" i den bemärkelsen.
Citera
2012-04-17, 21:07
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Han har bra med otur om han skulle torska på provet så han har oddsen på sin sida åtminstone. Tror han kan vara lugn, önska han lycka till.

Okej, jag tror att det går bra för honom då. Han är väldigt smal också så jag tror att det kan vara en fördel.
Citera
2012-04-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigoroso

Eventuella Drogtester, jo de kan vara lagligt, många skolor har de där faktiskt att de tar random drogtester, fast de var en bra skola han gick i pga. man va tvungen skriva på.

jag har ju skrivit på policy att om jag inte använder datorerna rätt i skolan blir man avstängd -.- tycker de är samma sak, är de lagligt?
tror de i alla fall att man får göra de.
Citera
2012-04-17, 22:30
Medlem
Indos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianist
Vilket gymnasie är det här? är det vanligt att man gör urinprov på elever?
Helt jävla sjukt igentligen,eller hur?
Dock så hände det aldrig mig under mina år i skolan,och då var jag ändå den pundigaste av dom alla,tvärrökt och fjuttad på opiater all way trough

Dock ren nu jippi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in