Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Jag har sparat dem i Handelsbankens fonder. För närvarande så har jag 20% fördelat på 5 st olika fonder. Indien, Småbolg Sverige, Småbolag Norden, Ryssland och Amerika.
Är inte så att jag behöver pengarna just nu. Men funderar på att plocka ut alla typ o placera dem i Avanza Zero eller någon aktie..
Jag har haft dem ett tag, typ i 2 år men har inte börjat månadsspara i försäkringen förrän senaste månaden. Är himla klyven på vad jag skall göra.
Känns lite som att man nästa lika bra kan plocka ut dem och satsa i något mer roligt, som ex aktier.
Det som jag funderar över är ju förr på gamla dagar så kunde man plocka ut dem utan avgift i slutet på året. Men det kan man ju inte göra länge så tänkte höra med er vad som gäller där nu och vilken tid man då istället nu skall avsluta försäkringen..
Tacksam än en gång för svar..
Du är ju antagligen överviktad tillväxtmarknader och underviktad amerika får man anta. Köpte du Avanza Zero hade du ju varit överviktad Sverige och underviktad allt annat
Bäst är väl att ta ut dem strax före nyår. Du slipper då beskatta det som inte längre är kvar i försäkringen (men du har betalat skatt i början av förra året och får betala skatt på insättningar så sätter du in dem på en ISK eller så efter nyår igen så får du betala skatt då istället.)
Byta fonder i din KF kan du ju göra hur som helst utan att tänka på skatteeffekter dock.
Småbolag svänger väl mer än de större så du har väl ett högt risktagande i din portfölj (även för att vara aktier.)
Morningstar kan hjälpa dig ranka fonder, du kan ju sortera småbolagsfonder där eller köpa svolder, eller möjligen latour eller ratos om du nu vill ha aktier med flera mindre bolag i verksamheten.
Tillväxtmarknader kan du ju få till 50% genom skagen kon-tiki och vill du ha en globalfond finns ju skagen global. Danske invest har en global emerging markets small cap som är småbolag i tillväxtmarknader med om du vill ha något sådant ..
Handelsbanken europa selektiv har ju gått bra om du vill ha en europafond, i USA har jag dålig kass, finns ju indexfonder. Men en globalfond ger ju en hel del exponering i USA också.