2012-04-17, 18:13
Medlem
Tjenare!

I min portfölj har jag en kapitalförsäkring, och i den lilla påsen har jag SEB's Världenfond, det anskaffade värdet är 40 tusen och det aktuella värdet ligger på 38 tusen.

Har länge gått och grubblat över om man det är lika bra att sälja fonden. Världenfonden följer index, fast med ett mer mildare tempo, svängningarna blir inte stora, och andra sidan är fonden mest till för långsiktigt sparande, men på senare tid har jag upplevt att courtaget äter upp värdet.

Som jag ser det finns det två alternativ, sälja eller behålla.

Glömde tillägga att jag har haft fonden i över 6 år nu om inte mer, så det är inte så att jag har haft den bara i ett halvår.

Vad tycker ni?

Tack på förhand.
Senast redigerad av clenkey 2012-04-17 kl. 19:02.
Citera
2012-04-17, 20:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Lika bra att köpa avanza zero då istället. Den har inga avgifter.

I övrigt rekommenderar jag aktier framför fonder, då du slipper de rörliga avgifterna som urholkar ditt långsiktiga sparande.
Citera
2012-04-18, 06:30
Medlem
annanmedlems avatar
Svårt att rekommendera den billigare DI Global Index om man ser till den historiska prestationen här:
https://www.avanza.se/aza/fonder/jamforfonder.jsp?historyType=9&orderbooks=2435&ord erbooks=247&orderbooks=2346&action=add&company=&ca tegory=&subcategory=Alla+underkategorier&type=TRAD EABLE&searchWord=

Skagen Global har ju ofta gett högre avkastning men den verkar ju ta mer risk / volatilitet med.
Citera
2012-07-06, 09:30
Medlem
Lånar tråden lite, vet inte riktigt var jag skall ställa denna frågan. Jag har idag en kapitalförsäkring som jag har stoppat in 85 000:-. Värde idag har sjunkit till 66 000:-.

Funderar på att plocka ut pengarna och sätta dem i något annat.
Skulle gärna vilja ha tips om jag skall plocka ut dem och isådana fall när det är bäst att göra det?

Tacksam för tips...
Citera
2012-07-06, 09:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Lånar tråden lite, vet inte riktigt var jag skall ställa denna frågan. Jag har idag en kapitalförsäkring som jag har stoppat in 85 000:-. Värde idag har sjunkit till 66 000:-.

Vad har du investerat i då?
Citera
2012-07-06, 09:48
Medlem
Jag rekommenderar dessa aktier: AllTele, Doro, Mabi Rent och HomeMaid.
Citera
2012-07-06, 15:44
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Funderar på att plocka ut pengarna och sätta dem i något annat.
Skulle gärna vilja ha tips om jag skall plocka ut dem och isådana fall när det är bäst att göra det?

Tacksam för tips...
Du köpte rätt nyligen antar jag? Risken är ju såklart att det kan gå ner. Både då och nu. Å andra sidan om man vänder på det, hade du hellre köpt nu än då? =P

Och hur långsiktig tänkte du vara från början och antagligen råkade du väl mest bara handla lite då? Känns det väldigt obekvämt att inte veta hur det går framöver och behålla till något framtida tillfälle då du förhoppningsvis kan sälja med vinst?
Citera
2012-07-09, 18:38
Medlem
Jag har sparat dem i Handelsbankens fonder. För närvarande så har jag 20% fördelat på 5 st olika fonder. Indien, Småbolg Sverige, Småbolag Norden, Ryssland och Amerika.

Är inte så att jag behöver pengarna just nu. Men funderar på att plocka ut alla typ o placera dem i Avanza Zero eller någon aktie..

Jag har haft dem ett tag, typ i 2 år men har inte börjat månadsspara i försäkringen förrän senaste månaden. Är himla klyven på vad jag skall göra.

Känns lite som att man nästa lika bra kan plocka ut dem och satsa i något mer roligt, som ex aktier.
Det som jag funderar över är ju förr på gamla dagar så kunde man plocka ut dem utan avgift i slutet på året. Men det kan man ju inte göra länge så tänkte höra med er vad som gäller där nu och vilken tid man då istället nu skall avsluta försäkringen..

Tacksam än en gång för svar..
Citera
2012-07-09, 21:25
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Jag har sparat dem i Handelsbankens fonder. För närvarande så har jag 20% fördelat på 5 st olika fonder. Indien, Småbolg Sverige, Småbolag Norden, Ryssland och Amerika.

Är inte så att jag behöver pengarna just nu. Men funderar på att plocka ut alla typ o placera dem i Avanza Zero eller någon aktie..

Jag har haft dem ett tag, typ i 2 år men har inte börjat månadsspara i försäkringen förrän senaste månaden. Är himla klyven på vad jag skall göra.

Känns lite som att man nästa lika bra kan plocka ut dem och satsa i något mer roligt, som ex aktier.
Det som jag funderar över är ju förr på gamla dagar så kunde man plocka ut dem utan avgift i slutet på året. Men det kan man ju inte göra länge så tänkte höra med er vad som gäller där nu och vilken tid man då istället nu skall avsluta försäkringen..

Tacksam än en gång för svar..
Du är ju antagligen överviktad tillväxtmarknader och underviktad amerika får man anta. Köpte du Avanza Zero hade du ju varit överviktad Sverige och underviktad allt annat

Bäst är väl att ta ut dem strax före nyår. Du slipper då beskatta det som inte längre är kvar i försäkringen (men du har betalat skatt i början av förra året och får betala skatt på insättningar så sätter du in dem på en ISK eller så efter nyår igen så får du betala skatt då istället.)

Byta fonder i din KF kan du ju göra hur som helst utan att tänka på skatteeffekter dock.

Småbolag svänger väl mer än de större så du har väl ett högt risktagande i din portfölj (även för att vara aktier.)

Morningstar kan hjälpa dig ranka fonder, du kan ju sortera småbolagsfonder där eller köpa svolder, eller möjligen latour eller ratos om du nu vill ha aktier med flera mindre bolag i verksamheten.

Tillväxtmarknader kan du ju få till 50% genom skagen kon-tiki och vill du ha en globalfond finns ju skagen global. Danske invest har en global emerging markets small cap som är småbolag i tillväxtmarknader med om du vill ha något sådant ..

Handelsbanken europa selektiv har ju gått bra om du vill ha en europafond, i USA har jag dålig kass, finns ju indexfonder. Men en globalfond ger ju en hel del exponering i USA också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in