2012-04-17, 12:29
Medlem
Jag har lite frågor om denna man.

vad och hur författaren inspirerades till sina verk?

hur författaren påverkat och påverkats i sitt skrivande av sin samtid samt hur författaren påverkar oss idag?

Typiska drag som författaren har, till exempel språk, berättarstil, miljöer mm?

Vad är bra och vad är inte bra med texterna han skriver?

Tacksam för svar !
Citera
2012-04-17, 20:37
Medlem
Har också tänkt ta mig igenom hans Strändernas svall när/om jag får tid. Den lär vara inspirerad av Joyces Ulysses.

Läste hans Roman om Olofför länge sedan men fastnade inte alls för den. Men han borde ju ha andra kvaliteter, nobelpristagare som han är.
Citera
2012-04-17, 22:54
Medlem
En av Sveriges stora.
Fattigpojke som blev nobelpristagare.
Ganska tungläst dock.
Citera
2012-04-17, 23:31
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssupmah
Jag har lite frågor om denna man.

vad och hur författaren inspirerades till sina verk?

hur författaren påverkat och påverkats i sitt skrivande av sin samtid samt hur författaren påverkar oss idag?

Typiska drag som författaren har, till exempel språk, berättarstil, miljöer mm?

Vad är bra och vad är inte bra med texterna han skriver?

Tacksam för svar !
Jag tänker inte göra din läxa åt dig, lata ungjävel.
Citera
2012-04-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Jag tänker inte göra din läxa åt dig, lata ungjävel.

Jag bad dig inte göra min läxa bad dig bara om fakta info så jag kan skriva en bra uppsats
Citera
2012-04-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marlow9
Har också tänkt ta mig igenom hans Strändernas svall när/om jag får tid. Den lär vara inspirerad av Joyces Ulysses.

Läste hans Roman om Olofför länge sedan men fastnade inte alls för den. Men han borde ju ha andra kvaliteter, nobelpristagare som han är.

Okej Romanen om Olof verkar ju vara han kändaste verk så den ska jag ta mig igenom tack för svaret !
Citera
2012-04-18, 12:16
Medlem
Eyvind Johnsons verk är ett ganska komplext och skiftande författarskap. Det räcker med att ställa sviten om Olof jämte Strändernas svall för se hans bredd och förmåga att implementera olika delar av den modernistiska litteraturens infallsvinklar.
Med det sagt, så vill jag framhålla trilogin om Krilon som ett mycket fint ögonblick i hans bibliografi. Tillika böcker som tyvärr är aningen förbisedda idag.
Citera
2012-04-18, 12:24
Medlem
Thucydidess avatar
Strändernas Svall är en av de bästa romanerna som skrivits på svenska. Läs den.
Citera
2013-05-09, 18:15
Medlem
HadrianBondsiscuss avatar
Har precis läst : "Stad i mörker" från 1927. Läs den! Det var en oerhört fin bok som skildrar den lilla människan, inte dömande utan med grundtanken att alla vill alla väl men att det ändå sker en hel del av ondo i världen. Flera trevliga personligheter att stifta bekantskap med. Bästa bok jag läst sedan Kvartetten som sprängdes av Birger Sjöberg.
Citera
2013-05-10, 00:30
Medlem
FruGondols avatar
Vill i sammanhanget varmt rekommendera Jan Troells fantastiska film
"Här har du ditt liv" från 1966.
Filmen bygger på E. Johnsons "Romanen om Olof".

Generellt brukar filmatisering av böcker ej bli så lyckat, men denna film hör
sannerligen till undantagen.
Det var för övrigt denna underbara film som gjorde att den då unge
och relativt okände Troell fick förtroendet att filma Vilhelm Mobergs utvandrarepos.
Senast redigerad av FruGondol 2013-05-10 kl. 00:49.
Citera
2013-05-11, 16:51
Medlem
Jag läste Strändernas svall för ett tag sedan. Måste erkänna att jag aldrig uppskattade den. Jag förstår vad som anses vara bra med den (tror jag) men det var inget för mig. Inte min kopp med te. Men jag inser ju att jag har "fel". Karln fick ju trots allt nobelpriset.

Jag tycker betydligt bättre om James Joyces Odysseus som ju också bygger på Homeros Odysséen.
Senast redigerad av eufori9 2013-05-11 kl. 16:54.
Citera
2013-05-12, 10:42
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Jag läste Strändernas svall för ett tag sedan. Måste erkänna att jag aldrig uppskattade den.

Jag tyckte de första femton sidorna var som att äta gammal gröt, men sedan blev det en av de bästa böckerna jag läst. Det var nog sju år sedan jag läste den nu men jag har för mig att det går åt många sidor i början åt att bara beskriva hans utseende, men när det är avklarat drar berättelsen igång och jag tror jag läste ut hela boken på en dag, kanske två. Handlingen drivs på bra i växlingen mellan hemmet och vägen dit. Mycket språkexperimenterande vad jag minns, men aldrig till överdrift utan alltid på sin plats. Jag vet inte om jag har läst en annan svensk roman som kan mäta sig med den, men jag har mycket kvar att läsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in