2012-04-16, 21:19
Medlem
Tittar på programmet nu o hör dom säga att han skall köra intervallträning med hög puls för att förbränna ? Ha alltid trott att det är i pulsträning i zon 2 som det är förbränning o högre e kondis o mjölksyretröskel träning ? E ja helt på fel spår ? Vad menarvdom ?
Citera
2012-04-16, 21:31
Medlem
SiSeniors avatar
Lyssna inte på vad alla idioter i svensk media säger. Fettförbränningen är som allra störst vid 60% av maxpuls vid löpning. Däremot har det ingen betydelse för resultatet i slutändan då fettbalansen är högst kaloriberoende. (Det är alltså mängden kalorier du stoppar i dig jämfört med den mängden kalorier du förbrukar som avgör om du kommer gå upp i vikt eller inte)
Citera
2012-04-16, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av junior2
Tittar på programmet nu o hör dom säga att han skall köra intervallträning med hög puls för att förbränna ? Ha alltid trott att det är i pulsträning i zon 2 som det är förbränning o högre e kondis o mjölksyretröskel träning ? E ja helt på fel spår ? Vad menarvdom ?

Vilken puls nivå ligger man på zon 2 då?

Lägger aldrig saker i kategorier.
Citera
2012-04-16, 21:48
Medlem
Är du tjock är det inte kondition du ska köra för att tappa vikt, utan lägg fokus på att räkna kalorier och lägg dig på ett underskott. Annars kan du fortsätta att vara tjock för det finns ingen genväg. En aktiv person som vill gå ner i vikt kan dock med fördel använda kondition för att tappa vikt. Men det är inget för den late tjockisen. Vet vad jag pratar om för har hållt på med detta i så många år nu.
Citera
2012-04-17, 05:56
Medlem
Ja det förstår jag att man måste äta mindre än vad man förbrukar för att gå ner i vikt. Men det som jag reagerade på var just vad dom sade på tv? Att man skall köra intervall med hög puls för att förbränna. Om man skall nå målet med att förbränna så effektivt som möjligt bör man ligga lägre i puls eller? Det är detta som förvirrar mig så. ( Ja jag förstår ju att man även förbränner i hög puls) Men kanske inte lika myckeT? Eller handlar det om att man inte kör lika långa pass o därav inte hinner gå på fettet? Förvirrad.
Asså nej jag är ingen tjockis som skall ner i vikt, jag är bara intresserad av faktan.
Citera
2012-04-17, 09:03
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ja det förstår jag att man måste äta mindre än vad man förbrukar för att gå ner i vikt. Men det som jag reagerade på var just vad dom sade på tv? Att man skall köra intervall med hög puls för att förbränna. Om man skall nå målet med att förbränna så effektivt som möjligt bör man ligga lägre i puls eller? Det är detta som förvirrar mig så. ( Ja jag förstår ju att man även förbränner i hög puls) Men kanske inte lika myckeT? Eller handlar det om att man inte kör lika långa pass o därav inte hinner gå på fettet? Förvirrad.
Asså nej jag är ingen tjockis som skall ner i vikt, jag är bara intresserad av faktan.

Men titta på vad SiSenor skrev för fan. Det spelar ingen roll vilken typ av energi man förbrukar på träningspassen, det är kaloribalansen som styr om man går ner i vikt (eller upp för den delen)
eller inte.

Man förbrukar inte heller mer energi om man springer en viss distans på en viss tid, dvs tempot styr inte energiförbrukningen. Det kostar lika mycket energi att springa milen på 40 minuter som att springa milen på 50 minuter. Formeln för energiförbrukningsberäkning för löpning (ungefärlig beräkning) är 1 kcal per kilo kroppsvikt per km.
Citera
2012-04-17, 09:51
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Har du inte för det här laget förstått att Sveriges media är en enda stor korrupt verksamhet som gör allt för att tjäna pengar så är det så dags att inse det nu. Tro verkligen inte på allt som sägs i media angående kost och träning. Inte ens om en PT/läkare/dietist/kostrådgivare/etc/etc säger det behöver det stämma.
Citera
2012-04-17, 14:43
Medlem
Åh fy fan..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Har du inte för det här laget förstått att Sveriges media är en enda stor korrupt verksamhet som gör allt för att tjäna pengar så är det så dags att inse det nu. Tro verkligen inte på allt som sägs i media angående kost och träning. Inte ens om en PT/läkare/dietist/kostrådgivare/etc/etc säger det behöver det stämma.

Dagens sanning.

Man måste alltid ta allt som skrivs i media med en nypa salt, tänk kritiskt.
Citera
2012-04-23, 03:47
Medlem
Citat:

1) Intervallträning förbättrar syreupptagningsförmåga (kondition) både i lungor och muskler till betydligt högre utsträckning än vad lågintensiv träning.

2) Fettförbränningen minskar inte när du går upp i puls. Däremot förbränner du procentuellt sett mindre mängd fett vid högre intensitet. Den totala mängden fett ökar dock.

3) Intervallträning göra att du kan ligga ovanför "mjölksyretröskeln" utan att dra på dig så mycket mjölksyra att blir stum.

Så intervallträningen ger ökad totalförbränning, ökad fettförbränning (mätt i gram eller kcal), förbättrat syreupptag (potentiellt förbättrad fettförbränningsförmåga).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in