Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
eeee....alla handlar logiskt begripligt utifrån de perspektiv vi har. Psykiskt sjuka eller ej. Om jag bränner min fru på bål eftersom mitt perspektiv är att hon är en häxa som måste brännas för att världen ska bli bättre är jag fullt psykiskt frisk då? Knappast...
Bra, du förstod delvis min poäng men raderade bekvämt bort diskussionen att perspektivet som Breivik håller är ett extrempolitiskt. Trodde inte det behövde förklaras i tråden.
Visst är det så att allt är logiskt ur det perspektiv den som agerar haft. Ser man ett monster i garderoben och slår ihjäl det för att senare få höra att det var en katt, så var det förstås fortfarande ett monster för den som slog vid just det ögonblicket. Det var dock inte poängen. Frågan är då snarast om monster verkligen finns och det därmed funnits grund för den som slog att agera utifrån det verklighetsbaserade antagandet.
Använder man ditt exempel som en parallell situation till den Breivik ger så skulle dina advokater, rättpsykiatriska utredningar och experter på häxor behöva argumentera för att styrka din uppfattning och perspektiv om att häxor existerar "på riktigt" i "verkligheten". Något svårare än att styrka att Breiviks högerextrema tankegångar har grund där.
Du skulle helt säkert dömas till vård.