Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
I det inlägg du svarade på skriver jag att jag anser att Breivik lider av storhetsvansinne och varför jag gör det. Jag skrev det i morse innan vittnet utalat sig men det jag skrev stämde i sak med vad han sade. Däremot så ville han varken bekräfta eller utsluta att Brevik lider av storhetsvansinne.
Till din sista fråga: Nej men Breivik har agerat både domare och bödel.
Tilläggas kan att det enda den här domstolen har att egentligen ta ställning till är om Breivik är otillräknilig eller ej. Att han har begått morden är ställt utom rimiga tvivel.
Problemet är inte enkelt för rätten. Breivik vill inte bli dömd till vård och den stora opinionen i norge vill att han skall ha så långt straff som möjligt. Den situationen är inte lätt för en rätt att hantera samtidigt som experterna hitills inte är överens.
Nä precis, experterna är inte överens och kan inte ställa en diagnos
som inte finns.Dom ska inte ta ställning till om han ÄR otillräknelig nu utan om han var det den 22:a Juli 2011 då han utförde sin terroratack och därmed kan hållas ansvarig för sina handlingar till 100%.
Sen spelar det nog ingen större roll vad han döms till, tror inte att någon behöver ha huvudvärk över om ABB kommer släppas på fri fot igen eller inte.