2012-04-16, 18:54
Medlem
Maxthons avatar
Det är såhär att jag ska börja betala av lite skulder jag har dragit på mig, Har ett svartjobb där jag tjänar en del pengar och har tänkt betala in lite eftersom.

Är ca 90,000 på olika inkassobolag.

Hur förhandlar jag med dom på bästa vis? Vad jag har hört så går det få bort räntan och kanske betala 70% av kapitalskulden. Stämmer detta och hur går jag tillväga?

Har tex en grundskuld på 6000kr, med ränta och avgifter är den uppe i 12000kr i skrivande stund.
Vore ju lite smidigare om man bara kunde betala 5000kr.

Alla tips är välkomna men inget jävla moralsnack tack. har varit en idiot men försöker nu fixa till mitt liv.
Citera
2012-04-16, 19:32
Bannlyst
Ring till inkassobolaget och säg det som står i sista meningen.

Det är väl så dom brukar göra i lyxfällan ?
Citera
2012-04-16, 19:38
Medlem
Räntefritt verkar busenkelt att fixa, bara att lova att man ska börja betala av.

Att de skriver ner skulderna är nog svårare.

Kanske om du på något sätt skrapar ihop lite pengar och säger att du försöker få reda på skiten och ev ska få ett lån och i så fall kan betala 70% direkt.
Citera
2012-04-16, 19:39
Medlem
Nomissss avatar
1. Du kan samla dina lån och krediter hos en och samma lånegivare och på så sätt få ner dina räntekostnader (rekommenderas).

2. Du kan gambla. Med detta menar jag att bestrida samtliga betalningskrav från dina borgenärer. Ärendet kommer att överlämnas till KFM. Bestrid fordran. Ärendet hänskjuts till tingsrätten. Om dina borgenärer av någon anledning (t.ex. att du inte har någon utmätbar egendom eller liknande) börjar tvivla på att de någonsin kommer lyckas driva in pengarna kan de gå med på en förlikning i ärendet. Oftast vill de hellre bara ha tillbaka kapitalskulden för att inte göra en förlustaffär istället för att ha en lång, utdragen rättsprocess som i vilket fall inte kommer leda någon vart (då du saknar tillräckligt med tillgångar). (Detta alternativ rekommenderas inte då det är väldigt osäkert huruvida dina borgenärer kommer vara villiga att förlikas. Om de inte vill förlikas och du fortfarande bestrider betalningskravet kommer det att bli huvudförhandling i tingsrätten och om det inte är ett småmål riskerar du att stå för dina borgenärers rättegångskostander såväl som för dina egna UTÖVER din obetalda skuld).

Om du försöker "ordna upp ditt liv", gör rätt för dig och välj alternativ 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in