2012-04-16, 17:57
Medlem
Detta blir nog en lång text, men jag tycker bakgrunden är viktig. men tycker ni det är drygt så scrolla ned.

jag kommer från en bra uppväxt, gifta föräldrar, villa osv. Jag har i vuxen ålder alltid haft jobb, aldrig varit i problem med lagen.
Jag träffade en tjej och vi blev blixtförälskade, när vi gick ut med det så blev jag varnad av flera av mina vänner, det var när jag inte lyssnade på dem som problemen börja, men är man kär å dum så är man.
Denna tjej var väldigt ärlig med att hon tidigare hade suttit på flera anstalter, har två barn som är omhändertagna, har missbrukat allt som går att missbruka, men hon hade ju slutat, sa hon.
När vi började umgås så snackade hon ofta skit om sitt barns pappa, den enda som inte är omhändertagen, att han hade slagit henne osv. självklart stöttade jag henne. efter ett halvår så började allt gå rejält nerför, hon visade sig vara en otrogen slyna, hon påstod att hon var gravid med mig vilket var en lögn, hon var aldrig gravid.
hon hittade en ny kille, mer i hennes egen kategori, en hemlös kriminell pundare. till denna nye kille söger hon exakt samma saker som hon gjorde till mig om hennes förre ex, att nu jag har slagit, hotat henne osv. nu är det ingen som tror henne, inte ens hennes egna systrar. men dock så tror hennes pundarvänner och pojkvän på henne, vilket inneburit att jag fått flera hot på telefon och sms "ikväll kommer jag å hälsar på dig din sjuke jävel, då får du passa dig" enligt polisen är det inte ett hot och det nedlagts.
angående förtalen så anser polisen att det inte är lönt att anmäla.

-----Läs Här
Som ni ser så har hon riktigt sabbat för mig, nu till anledningen att jag postar i ekonomi:

Dum och kär så lånade jag ut pengar till henne, inte en stor summa men det är en principsak. Totalt så var det kring 1500:- nu hann hon betala av en del så det är 900:- hon är skyldig mig. Problemet är att hon har en förvaltare. I Höstas när jag insåg att vi inte kommer kunna ha kontakt ringde jag han och ville ha pengar, han ville jag skulle skicka in en fodran vilket jag gjorde, han sa på telefon att han "tyckte han hört nåt om det"
det är ju såklart att jag inte har det på papper att hon lånat, kanske ev nåt sms där vi pratar om det.
nu ringde jag förvaltaren igen då säger han bara att eftersom hon står under förvaltarskap så får hon inte ingå avtal vilket gör att lånet är ogiltigt, sen säger hon att det inte stämmer och eftersom jag inte har papper så är det ord mot ord.
det enda jag kan pröva säger han är att gå till kronofogden.

Kan jag göra något?
Är det någon mening med att jag går till kronofogden om jag tex råkar ha sms?

ska jag skita i principerna och leva mitt liv?

eller ska jag jävlas? jag vet att hon och hennes nye kille är förlovade och har bott ihop i 6-7 månader men han är skriven på en adress i en annan kommun så de ska få mer bidrag, jag vet inte exakt vad de får för bidrag, hon har nåt typ av soc han har nåt förtidspension eller försörjningsstöd eller nåt men hon har sagt att han kan åka in för det, vilket är ett problem för han satt redan inne en månad i februari å då knulla jag hans tjej några gånger
ska jag anmäla det? var gör jag isåfall det?

nu har jag säkert postat fel men mod får gärna flytta isåfall
Citera
2012-04-16, 18:22
Medlem
antagonistens avatar
Du måste ju vara bra dum som ödslar både tid och energi på att försöka kräva något WT-slödder på utlånade pengar. Du kommer inte att se en skymt av pengarna och det är bara slöseri med din tid att ens försöka.

Vem fan orkar bryr sig om 900 spänn? Skit i pengarna och gå vidare, det är ju inte direkt några stora belopp det rör sig om...Att du dessutom tänker trakassera ditt ex och planerar div. hämndaktioner säger ju en del om dig som person. Väx upp, ta tag i ditt liv och gå vidare för helvete.
Citera
2012-04-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Du måste ju vara bra dum som ödslar både tid och energi på att försöka kräva något WT-slödder på utlånade pengar. Du kommer inte att se en skymt av pengarna och det är bara slöseri med din tid att ens försöka.

Vem fan orkar bryr sig om 900 spänn? Skit i pengarna och gå vidare, det är ju inte direkt några stora belopp det rör sig om...Att du dessutom tänker trakassera ditt ex och planerar div. hämndaktioner säger ju en del om dig som person. Väx upp, ta tag i ditt liv och gå vidare för helvete.

Nej visst, det är inga summor!
jag har aldrig sagt att jag TÄNKER göra det och kan inte påstå att jag planerar det, men jag frågar efter vad ni anser. Självklart så borde jag gå vidare, men å andra sidan har hon kommit undan med så mycket. nu vet jag din åsikt
Senast redigerad av captainKangaroo 2012-04-16 kl. 18:37.
Citera
2012-04-16, 18:52
Medlem
Ung och dum - Behövs inte sägas mer för att beskriva dig.

Till ämnet:
Förvaltarskap är samma sak som den gamla termen "omyndigförklarad" med lite skillnader. För dig betyder detta att alla avtal som faller under förvaltaruppdraget är ogiltiga. Detta betyder att lånet är ogiltigt. Dock betyder inte "ogiltigt" samma som "obefintligt" utan det betyder att det aldrig fanns något avtal. Detta i sin tur betyder att du har rätt att få tillbaka pengarna. Dock finns här flera fallgropar för dig som beror på väldigt många saker och min post är lång som den är utan att bli en prememoria.

Du måstte så klart ha bevis för det hela. Alla typer av bevis som på något sätt visar på att du lånade ut pengar fungerar (till olika grad), inklusive SMS.

Frågan är dock om du verkligen vill tjafsa med förvaltaren, samla bevis, gå till kronofogden (som kostar 250kr) eller tingsrätten (som kostar 400kr) för att få tillbaka de resterande 900kr? Till saken hör också att du inte verkar veta någonting om juridik och att hyra en jurist kostar 1500kr eller mer i timmen. Visst finns det gratis juridisk rådgivning lite här och var (så som denna post) men räkna inte med att kunna driva en rättprocess.

Mitt råd? Tjafsa lite snällt med förvaltaren och visa att tjejen är skyldig dig pengar. Påpeka att även om avtalet är ogiltigt bör du få tillbaka pengarna. Det han säger är antagligen rätt, han jobbar faktiskt med dessa saker och kan nog mer juridik inom området än både du och jag. Dessutom tjänar han inget extra på att ta hennes parti. Vägrar han så ge upp och var glad att slynan endast lyckades få ut 900kr av dig och skaffa en ordentlig tjej istället. Det hade kunnat gå mycket värre.
Citera
2012-04-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naraccas
Ung och dum - Behövs inte sägas mer för att beskriva dig.

Till ämnet:
Förvaltarskap är samma sak som den gamla termen "omyndigförklarad" med lite skillnader. För dig betyder detta att alla avtal som faller under förvaltaruppdraget är ogiltiga. Detta betyder att lånet är ogiltigt. Dock betyder inte "ogiltigt" samma som "obefintligt" utan det betyder att det aldrig fanns något avtal. Detta i sin tur betyder att du har rätt att få tillbaka pengarna. Dock finns här flera fallgropar för dig som beror på väldigt många saker och min post är lång som den är utan att bli en prememoria.

Du måstte så klart ha bevis för det hela. Alla typer av bevis som på något sätt visar på att du lånade ut pengar fungerar (till olika grad), inklusive SMS.

Frågan är dock om du verkligen vill tjafsa med förvaltaren, samla bevis, gå till kronofogden (som kostar 250kr) eller tingsrätten (som kostar 400kr) för att få tillbaka de resterande 900kr? Till saken hör också att du inte verkar veta någonting om juridik och att hyra en jurist kostar 1500kr eller mer i timmen. Visst finns det gratis juridisk rådgivning lite här och var (så som denna post) men räkna inte med att kunna driva en rättprocess.

Mitt råd? Tjafsa lite snällt med förvaltaren och visa att tjejen är skyldig dig pengar. Påpeka att även om avtalet är ogiltigt bör du få tillbaka pengarna. Det han säger är antagligen rätt, han jobbar faktiskt med dessa saker och kan nog mer juridik inom området än både du och jag. Dessutom tjänar han inget extra på att ta hennes parti. Vägrar han så ge upp och var glad att slynan endast lyckades få ut 900kr av dig och skaffa en ordentlig tjej istället. Det hade kunnat gå mycket värre.

Tack för ett mycket mycket bra svar! precis denna typen av information jag var ute efter! det du säger gör ju att det känns rätt lönlöst!
det första är jag den förste att skriva under på
Citera
2012-04-16, 21:56
Medlem
Så hon är mytoman/missbrukare/socfall/psykfall samt har fått barnen omhändertagna. En person med väldigt lite att förlora med andra ord? Och med pundarvänner med ännu mindre att förlora? Jag hade faan inte jävlats med henne, absolut inte för 900 spänn, se det som välspenderade läropengar och gå vidare
Citera
2012-04-16, 23:03
Medlem
Håll dig långt borta från henne. 900 kr var billigt, själv lånade jag (som fattig student) ut 3000 kr till min brors ex, betalade en kvinnlig bekants csn-skuld som hade hamnat hos kronofogden och nu sist så ville en tjej låna 200 000 kr för att slippa en utmätning på 75 000 kr.

Men tipsa gärna om bidragsmyglet. Någon kan väl vara snäll och hjälpa TS att jävlas tillbaka. Men jag vill höja ett varningens finger: avslöja aldrig att det är du som ligger bakom det. Det kan stå dig dyrt.
Citera
2012-04-17, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unedited
Så hon är mytoman/missbrukare/socfall/psykfall samt har fått barnen omhändertagna. En person med väldigt lite att förlora med andra ord? Och med pundarvänner med ännu mindre att förlora? Jag hade faan inte jävlats med henne, absolut inte för 900 spänn, se det som välspenderade läropengar och gå vidare

Ja precis, det kunde vart värre och jag får nog bita i det sura äpplet

Citat:
Ursprungligen postat av WePee
Men tipsa gärna om bidragsmyglet. Någon kan väl vara snäll och hjälpa TS att jävlas tillbaka. Men jag vill höja ett varningens finger: avslöja aldrig att det är du som ligger bakom det. Det kan stå dig dyrt.

Frågan är om man inte mår bäst av att bara gå vidare och inte behöva tänka på psykfallet mer?
Fast jag är jäkligt less på att såna människor får allt å inte behöver ta nå konsekvenser, jag har fan 2 jobb som jag sliter på men blir jag hotad av pundare så läggs det ner, nej OM jag skulle anmäla bidragsmyglet så skulle jag aldrig säga mitt namn.
skulle jag säga allt jag vet till soc skulle hon förlora sin 3e unge på studs, men för att inte bråka har jag inte gjort det och för att de sakerna är bara jag som vet och även om jag var anonym så skulle hon fatta det är jag och då skulle jag bli hotad å så igen. kanske lite själviskt när det handlar om barn
Citera
2012-04-17, 18:14
Medlem
Fris avatar
Vadå 1500 spänn???
Ditt motiv var uppenbarligen något som ingen annan bryr sig om, din personliga sexuella tillfredsställelse! Om du lever av mer än mammas veckopeng, så borde du anse de pengarna som en väl värd investering i livserfarenhet. Hade hon velat dig illa så hade det handlat om mycket mer. Låt henne va. Glöm det. Gå vidare. Om du vill vara ett stöd för henne, var det på rättvisa termer. Varken småsint eller naivt.

Att du ens formulerar dig som du gör här, gör att jag förstår varför hon inte satte större vikt vid dig. Hon lever nog ett helt annat slags liv.
Citera
2012-04-19, 22:22
Medlem
900kr?

Hur liten kuk har du? Släpp sargen och gå vidare
Citera
2012-04-19, 23:26
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintovka
900kr?

Hur liten kuk har du? Släpp sargen och gå vidare

hahahahahahahahaha

årets jävla inlägg
Citera
2012-04-20, 05:36
Medlem
Diablo1118s avatar
Gör tvärtom. Ge henne 900kr till och tacka henne för att hon lämnat dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in