2012-04-15, 11:32
Medlem
Äter Mirtazapin (30 mg) sedan cirka 2 månader mot framför allt svåra sömnproblem. Det har fungerat relativt bra, men senaste veckorna har muntorrheten under natten medfört problem. Under nätterna är munnen så torr att när jag på morgonen blöder när jag sköljer munnen. Tandköttet blöder när jag använder tandtråd på kvällarna. Det är nog en kombination av just muntorrheten och att jag tydligen fått något sänkt trombocythalt, vilket ökar blödningsbenägenheten. Känns ganska obehagligt och jag känner mig egentligen inte redo att sluta med medicinen, bland annat på grund av att min livssituation snart kommer förändras mycket ganska snart och jag inte vill vara sömnlös igen.

Är det någon som har upplevt liknande problem och löst dem? Eller tvingats sluta helt med Mirtazapin på grund av detta? Finns det några alternativa lösningar? Har testat apotekets "Saliva" och sköljer med bakteriedödande.

Tacksam för hjälp.
Citera
2012-04-15, 19:23
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tralala02
Är det någon som har upplevt liknande problem och löst dem? Eller tvingats sluta helt med Mirtazapin på grund av detta? Finns det några alternativa lösningar? Har testat apotekets "Saliva" och sköljer med bakteriedödande.

Tacksam för hjälp.

Är kroniskt muntorr pga. alla mina meds. Men nåt som är riktigt bra är proxident care munspray (finns på apoteket för typ 60 spänn) det innehåller smörjande medel och olja som fuktar munslemmhinnar och ligger kvar. Xerodent sugtabletter är också bra mot muntorrheten när man tuggar på dom men muntorrheten kommer fort tillbaka.

Så köp en sprayfalska proxident care och ställ på nattduksbordet så kan du spreja det om du vaknar på natten.
Citera
2012-04-15, 20:23
Medlem
unleash82s avatar
Knaprar själv 30 mg mirta sedan 5 månader tillbaka för sömnens skull.

Får blodsmak/små blödningar i munnen ibland vid tandborstning och tandtrådsnyttjande men har även fått små blödningar en handfull gånger utan direkt orsak.

Det bekommer mig inte direkt och är ingenting jag direkt tycker är obehagligt eller så.

Däremot bör treo (nåntingsyra) och ibupfrofen som har viss antikoagulerande effekt undvikas då det kan göra blödningarna lite rikligare pga dess antikoagulerande effekter på blodet.

Har du feber/värk knapra istället Alvedon/panodil.

Mvh
Citera
2012-04-17, 20:21
Medlem
Tack för svar. Skönt att höra att någon annan har liknande besvär och verkar klara av det!
Citera
2012-04-20, 14:06
Medlem
Stormorfars avatar
Har inte märkt så mycket på mirtazapin och venlafaxin när jag käkade dom. Tycker det försvinner med tiden också men är du såpass torr i munnen så bör du göra något åt det. Se till att dricka mycket vatten och köp sånna där sugtabletter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in