2012-04-15, 09:50
Medlem
Quoters avatar
Läste följande i en bok (se slutet av inlägget) som handlade om diverse olösta mordfall:

"The stabbing deaths of at least eight gay men, murdered around Chesapeake, Virginia, between 1987 and 1995"

Mer än så stod icke då författaren valde att exkludera detta kapitel från boken, men det skulle ändå vara intressant om mer information om morden på de homosexuella männen gick att få fram. Var det samma MO etc.

Någon som sitter inne på mer info om dessa 25 - 17 år gamla "cold cases"? Kanske är att hoppas på för mycket... Källan är i vilket fall Michael Newtons bok "The Encyclopedia of Unsolved Crimes", andra upplagan från 2009. (Provläs den gärna via Google books-sajt.)
Citera
2012-04-15, 11:12
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag antar att det är ett av fallen som beskrivs nedan, i vilka Elton Manning Jackson skall vara gm.
Citat:
A.K.A.: "Hampton Roads Killer"

Classification: Serial killer
Characteristics: Lust strangler of gay men
Number of victims: 1 - 12
Date of murders: 1987 - 1996
Date of arrest: May 6, 1997
Date of birth: 1956
Victim profile: Andrew D. "Andre'' Smith (gay man)
Method of murder: Ligature strangulation
Status: Sentenced to life in prison on October 27, 1998
http://murderpedia.org/male.J/j/jackson-elton-manning.htm

Jackson som dömdes till livstids fängelse 27/10 1998 antogs vara gm även i de övriga 11 fallen.
Senast redigerad av Mandelbrot 2012-04-15 kl. 11:21.
Citera
2012-04-15, 11:24
Medlem
Mandelbrots avatar
Här hittade jag resten av offren (sist i inlägget). Det står mer på bögidagsidan.
Citat:
Elton M. Jackson, 43, has been convicted by a Newport News, Virginia jury of strangling Andrew D. "Andre" Smith, 38, with whom he had sex. Jackson's capture and conviction, some police believe, could signal an end to a decade-long reign of terror in the Norfolk area where 10 other gay men (and one straight-identified man) were murdered under similar circumstances. (See: http://gaytoday.badpuppy.com/garchive/people/081197pe.htm )

Jackson was convicted of only Smith's murder, for which the jury has recommended a life sentence. Prosecutor M.J. Massie, believes that similarities between the methods used to kill Smith as well as those noted during an 11-year stretch in which 11 other killings took place "make sense" as a pattern that points to Jackson as the serial killer. "But it's not enough to say he's a serial killer," said Massie.

Previous victims, included 18 year-old Chucky Smith, Joseph Ray, in his 30's; Stacy Reneau, 21; John W. Ross Jr, 37; Billy Lee Dixon, 32; Reginald Joyner, in his 30's; Ray Bostick, 27; Robert A. Neal, 24; Garland L. Taylor, 24; Samuel E. Aliff, 31; Jesse James Spencer.
http://www.gaytoday.com/garchive/world/091698wo.htm
Citera
2012-04-15, 11:25
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag antar att det är ett av fallen som beskrivs nedan, i vilka Elton Manning Jackson skall vara gm.

Tack för den infon. Han dömdes alltså för ett strypmord, men enligt boken så var 8 homosexuella män knivdödade ("stabbing death")... då återstår frågan hur det såg ut med de sista i offer-skaran.
Citera
2012-04-15, 11:29
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Tack för den infon. Han dömdes alltså för ett strypmord, men enligt boken så var 8 homosexuella män knivdödade ("stabbing death")... då återstår frågan hur det såg ut med de sista i offer-skaran.
Jo, han tycks ha haft koppling till en del av dem, inklusive blod från ett offer i sin säng. Från samma sida:
Citat:
Evidence needed to convict Jackson of the previous murders has been insufficient, according to law enforcement officials. Blood from another victim, killed in 1993, was found in Jackson's bed, however, and he is known to have had contact with some of the other murder victims.
Citera
2012-04-15, 20:45
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jo, han tycks ha haft koppling till en del av dem, inklusive blod från ett offer i sin säng.

Intressant info du hittat, Mandelbrot. Tror inte jag kände till "Hampton Roads Killer" tidigare. Borde vara mer uppmärksammat... tror inte det finns så många i USA som är misstänkta för uppåt 11 mord på homosexuella?
Citera
2012-04-15, 21:57
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Intressant info du hittat, Mandelbrot. Tror inte jag kände till "Hampton Roads Killer" tidigare. Borde vara mer uppmärksammat... tror inte det finns så många i USA som är misstänkta för uppåt 11 mord på homosexuella?

Jag kände faktiskt inte till Jackson innan jag läste din tråd. Visst finns det mer "potenta" bögmördare såsom Luis Alfredo Garavito men kanske inte någon i USA når upp till det antal Jackson är misstänkt för. Kunde möjligen Jeffrey Dahmer räknas in till denna kategori?
Senast redigerad av Mandelbrot 2012-04-15 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in