2012-04-14, 19:53
Medlem
De fossila bränslena kommer för eller senare ta slut. Spelar ingen roll hur många "miljöbilar" man säljer, eller hur mycket det kostar per liter bensin, mänskligheten kommer inte att sluta använda det helt, åtminstone inte i alla delar av vår värld. Utan kommer bara ta längre tid tills dagen med stort D inträder, då man inte längre kan använda fossila bränslen och du har en viss halt koldioxid i atmosfären som inte sugits upp och gått jämt ut med den växtlighet vi har haft på vår jord under åren.

Så hjälper det att man gör politik av denna delen av vår miljö? Blir det såpass stora relevanta långsiktiga skillnader för framtida generationer människor, om vi sprider ut det på några år till?
Skatt på tobak och alkohol kan jag förstå anledningen bakom, då det är en produkt som man kan återskapa oändligt, och om det nu ger effekt, faktiskt förbättrar en del människors hälsa med tvång.

Men som sagt, tjänar mänskligheten på det tvång till återhållsamhet som diverse miljöförmåner, samt höjda priser miljöskatter syftar till. Eller är det bara ännu en skatt/förmån som går till (eller belastar) staten och i förlängningen(?) diverse kollektiva medborgarförsäkringar och förmåner som vi har.
Samt, om inte, är det rättvist med sådana skatter?
Citera
2012-04-14, 21:14
Medlem
Fris avatar
Problemet med att utbudet av fossilbränslen kanske toppar ut, är att de blir dyrare. Så logiskt nog har våra överherrar infört dramatiskt jättehöga straffskatter på fossilbränslen! Om det är ett problem att människor dör en dag, så löser man ju det genom att döda dem redan nu, eller hur? Genom avskaffad bensinslkatt skulle bensinen inte vara ett dugg dyrare om så oljepriset steg till $300 per barrel. Men peak oil clownerna sliter sitt hår och gormar om att det vore en katastrof hit och dit.

Självklart kommer vi att sluta använda fossilbränslen en dag. Och alla som äger oljekällor verkar vara mycket väl medvetna om att deras fyndigheter snart blir totalt värdelösa, så de pumpar upp allt vad de kan nu så länge nån är villig att betala för smeten. För vem köper flintyxor idag, liksom?
Citera
2012-04-18, 07:25
Medlem
Doomers avatar
Tänk dig att du skulle hitta en jättestor burk med pengar. Du vet inte exakt hur mycket pengar det finns i burken och du kommer inte riktigt åt att gräva ut alla pengarna på en gång, men det spelar ingen roll,du är rik! Du kan plötsligt köpa en massa roliga saker, du kanske säger upp dig från ditt tråkiga jobb, det finns ju ingen anledning till att vara där att slava när du ändå har en massa pengar från burken. Ben så en dag så märker du att det inte är lika lätt att få upp pengarna ur burken, och de pengar du lyckas gräva upp är av allt färre valörer.

Kanske skulle då då ha önskat att du hade haft kvar ditt jobb och inte slösat bort alla pengarna på vin, kvinnor och sång?
Citera
2012-04-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Tänk dig att du skulle hitta en jättestor burk med pengar. Du vet inte exakt hur mycket pengar det finns i burken och du kommer inte riktigt åt att gräva ut alla pengarna på en gång, men det spelar ingen roll,du är rik! Du kan plötsligt köpa en massa roliga saker, du kanske säger upp dig från ditt tråkiga jobb, det finns ju ingen anledning till att vara där att slava när du ändå har en massa pengar från burken. Ben så en dag så märker du att det inte är lika lätt att få upp pengarna ur burken, och de pengar du lyckas gräva upp är av allt färre valörer.

Kanske skulle då då ha önskat att du hade haft kvar ditt jobb och inte slösat bort alla pengarna på vin, kvinnor och sång?

Har själv inte bil och påverkas inte nämnvärt av bensinpriser. Om det slutar med att alla kör elbilar om ett par årtionden och det inte alls är lika bekvämt, så må det ske. Vi lär nog överleva ändå.
Men jag har inte förstått anledningen till att tex miljöpartiet gör en stor fråga av höjda skatter på bensin, vi kommer ju tillslut ändå utnyttja och göra slut på den oljan som vi kan komma åt... Kanske valde fel forumsdel att posta i, men jag hade förväntat mig en liten annan respons, tillrättavisningar
Citera
2012-04-19, 10:04
Medlem
Doomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braus
Har själv inte bil och påverkas inte nämnvärt av bensinpriser. Om det slutar med att alla kör elbilar om ett par årtionden och det inte alls är lika bekvämt, så må det ske. Vi lär nog överleva ändå.
Men jag har inte förstått anledningen till att tex miljöpartiet gör en stor fråga av höjda skatter på bensin, vi kommer ju tillslut ändå utnyttja och göra slut på den oljan som vi kan komma åt... Kanske valde fel forumsdel att posta i, men jag hade förväntat mig en liten annan respons, tillrättavisningar

Ok, ska skriva i klartext och inte i liknelser eftersom det tydligen inte gick hem.

Om det inte vore skatt på bensinen skulle den kosta kanske 7 kr/litern. Detta skulle innebära att vi inte skulle bry oss lika mycket i att våra bilar drar mycket bensin och vi skulle köra mer bil än vad vi gör i dag. Vi skulle importera mer olja än vad vi gör idag vilket skulle påverka vår handelsbalans negativt.

Om man är av den tron att olja är en ändlig resurs och att vi behöver alternativ till den så är det omöjligt att få lönsamhet i alternativen så länge bensinen är billig. Det tar lång tid att ta fram alternativ och den infrastruktur om behövs, därför måste omställningen påbörjas långt innan bensinen har blivit för dyr på rent marknadsmässiga grunder.

I Sverige skulle vi ha råd att köpa bensin även om den kostade 20-25 kr/litern, men långt innan vi nått dit så kommer världsekonomi att braka ihop pga höga energikostnader. Mycket av oljan används ju till sådant som uppvärmning och elproduktion globalt. Nyliberaler brukar hävda att det inte spelar nån roll hur dyr oljan blir, för dess värdeskapande blir lika stort ändå. Vi får se hur mycket de värderar att hålla sitt alschle varmt när det inte finns nån olja kvar att köpa och det helt enkelt inte finns den energimängd att tillgå som behövs för att driva ett modernt samhälle.
Citera
2012-04-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Ok, ska skriva i klartext och inte i liknelser eftersom det tydligen inte gick hem.

Om det inte vore skatt på bensinen skulle den kosta kanske 7 kr/litern. Detta skulle innebära att vi inte skulle bry oss lika mycket i att våra bilar drar mycket bensin och vi skulle köra mer bil än vad vi gör i dag. Vi skulle importera mer olja än vad vi gör idag vilket skulle påverka vår handelsbalans negativt.

Om man är av den tron att olja är en ändlig resurs och att vi behöver alternativ till den så är det omöjligt att få lönsamhet i alternativen så länge bensinen är billig. Det tar lång tid att ta fram alternativ och den infrastruktur om behövs, därför måste omställningen påbörjas långt innan bensinen har blivit för dyr på rent marknadsmässiga grunder.

I Sverige skulle vi ha råd att köpa bensin även om den kostade 20-25 kr/litern, men långt innan vi nått dit så kommer världsekonomi att braka ihop pga höga energikostnader. Mycket av oljan används ju till sådant som uppvärmning och elproduktion globalt. Nyliberaler brukar hävda att det inte spelar nån roll hur dyr oljan blir, för dess värdeskapande blir lika stort ändå. Vi får se hur mycket de värderar att hålla sitt alschle varmt när det inte finns nån olja kvar att köpa och det helt enkelt inte finns den energimängd att tillgå som behövs för att driva ett modernt samhälle.

Fast allt jag skrivit hittills har handlat om miljön och att jag varit osäker på ifall det verkligen hjälper att dra ut på bensinförbrukningen, om det ändå är växthusgaser som jorden för eller senare måste ta hand om, dvs mer växtlighet? Att vi kommer ta slut på den olja som ligger lagrad och har skapats naturligt ute i naturen, verkar vara ganska klart. Frågeställningen, eller min fråga som jag inte vet svaret på eftersom jag inte kan det här, var ifall det verkligen ger långsiktiga skillnader mellan att dra ut på bensinförbrukningen på något årtionde, istället för att bara köra på som vanligt.

Offtopic om ekonomin.
Har aldrig handlat om att vi ska göra si och så för att vi inte ska få ekonomiskt kaos. Enligt min mening, så kan vi klara oss ändå, och eftersom Sverige själva inte har några rika oljefyndigheter, så hade jag inte haft något emot ifall det slutade med att vi mer och mer fick fokusera på att försörja oss själva. Rikedom i ett land tycker jag är när man kan ge sina medborgare möjligheten, om de tar den, till ett bra liv, men det betyder inte att vi måste utnyttja andra länders billiga arbetskraft. Något som förr eller senare kommer förändras.
Effektivitet och innovationer borde höja vår levnadsnivå. Om folk är rädda att vi skulle gå tillbaka mot ett industri samhälle med stora skillnader i levnadsnivån, så borde det gå att jämna ut vinsterna på de anställda på företagen genom lagstiftning.
Dvs, vad är felet med att vara självförsörjande, allt måste inte handla om att vi ska transportera råvaror och färdiga produkter fram och tillbaka till låglöneländer, varför ska vi vara så beroende av hur världsekonomin ser ut, bortsett från att vi exporterar för att kunna importera sådant vi inte klarar av att tex odla själva.
Är det omöjligt att ha det samhälle vi har idag, med de lönerna som vi har, utan att vara så beroende av omvärldens ekonomi eller oljans vara eller inte vara, gör slut på skiten. Varför bry sig om omvärlden, när det finns 9 miljoner människor i vårt eget land, konkurrens borde stanna inom våra gränser och inte komma utifrån.
Senast redigerad av Braus 2012-04-21 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in