2012-04-14, 19:07
Medlem
CocainCowboys avatar
Jo det är så att vi nyligen fick skicka in ansökan på mitt jobb angående sommarledighet. Majoriteten sökte under en 4:a veckors period, vilket fått dem att ta bort den tiden. Så nu finns det alltså _ingen_ möjlighet för _någon_ att vara ledig där.

Vad i hela helvete är detta för kommunistbeteende?! Får man göra detta?!
Citera
2012-04-14, 19:15
Medlem
snarare motsatsen dvs kapitalistbeteende
Citera
2012-04-14, 19:20
Medlem
CocainCowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slanigsomfan
snarare motsatsen dvs kapitalistbeteende

Ja, moget att märka ord. Typiskt FB.
Hur som.
Citera
2012-04-14, 19:23
Medlem
AbdullahSvenssons avatar
Du får väl helt enkelt skylla dig själv och göra det bästa av situationen...
Citera
2012-04-14, 19:29
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CocainCowboy
Får man göra detta?!
Om jag inte minns helt fel är man väl berättigad till en sammanhängande treveckorsperiod under sommarmånaderna (juni, juli samt augusti). Vilka semesterveckor du sedan får är upp till din arbetsgivare att avgöra.
Citera
2012-04-14, 20:00
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Om jag inte minns helt fel är man väl berättigad till en sammanhängande treveckorsperiod under sommarmånaderna (juni, juli samt augusti). Vilka semesterveckor du sedan får är upp till din arbetsgivare att avgöra.
Helt rätt med lite fel. De kan inte neka 4 veckor. Annars har du rätt i allt.
Citera
2012-04-14, 20:14
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
De kan inte neka 4 veckor.
Om företaget har pusslat ihop de anställdas semesterveckor så att ingen av dessa fyra veckor ingår utgör det väl inget problem...?
Citera
2012-04-14, 22:25
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Om företaget har pusslat ihop de anställdas semesterveckor så att ingen av dessa fyra veckor ingår utgör det väl inget problem...?
Man har rätt till 4 sammanhängande veckor. Om de så ringer o frågar om du kan komma in o jobba så bryter de mot semesterrätten o bör betala en duktig lön som ersättning. Facket är oftast stenhårda mot sånna arbetsgivare.
Citera
2012-04-15, 11:26
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Man har rätt till 4 sammanhängande veckor. Om de så ringer o frågar om du kan komma in o jobba så bryter de mot semesterrätten o bör betala en duktig lön som ersättning. Facket är oftast stenhårda mot sånna arbetsgivare.
Jag uppfattade det som att arbetsgivaren bara har "spärrat" en viss fyraveckorsperiod, exempelvis att ingen får vara ledig under juli månad. Det hindrar ju dock inte arbetsgivaren från att kunna ge de anställda en sammanhängande semesterperiod på fyra veckor vardera. Det är väl någorlunda vanligt att man ej beviljar semester under en viss period (exempelvis produktionstopp) på vissa arbetsplatser och jag hade det själv så på min förra arbetsplats.
Citera
2012-04-16, 02:21
Medlem
CocainCowboys avatar
Citat:
Jag uppfattade det som att arbetsgivaren bara har "spärrat" en viss fyraveckorsperiod, exempelvis att ingen får vara ledig under juli månad. Det hindrar ju dock inte arbetsgivaren från att kunna ge de anställda en sammanhängande semesterperiod på fyra veckor vardera. Det är väl någorlunda vanligt att man ej beviljar semester under en viss period (exempelvis produktionstopp) på vissa arbetsplatser och jag hade det själv så på min förra arbetsplats.

Du förstod ju vad jag skrev iallafall, hah. Jag tycker att det är oerhört konstigt att dom ens genomför ett sådant här beslut, visst. Det kan skapa osämja och skitsnack, men det förekommer ju på vanlig manér på en arbetsplats i vilket fall så jag fattar inte vad dem vill åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in