Citat:
Ursprungligen postat av
HVonSmaschforka
Håller med, finnar känns mer som östeuropéer än skandinaver. Brutala, "efterblivna" och främmande på nåt sätt. Norrmän och danskar känner jag mig mer besläktad med.
Däremot tror jag att finnar bryr sig ganska mycket om vad dom är i förhållande till oss svenskar, och hur vi ser på dom. Att dom alltid tjattrar om att svenska män är "bögar" beror förmodligen på att dom i själva verket har mindervärdeskomplex, och på nåt sätt känner sig "hotade" av oss i jämförelse mer framgångsrika svenskar?
Jag tycker att man kan säga att finnar är nord-östeuropéer, inte vanliga skandinaver. Deras från svenskan helt väsenskilda språk är väl ett annat bevis för det. Härrör dom inte från ungern eller nåt närliggande land i den östra delen av europa? Och deras tangomusik får en att undra om dom inte är några slags halvzigenare egentligen?
Eftersom jag anser mig vara påläst om ämnet så kan jag tillägga följande:
Givetvis är Finnarna ett Östfolk från"vår synpunkt", Såsom Finländarna säger att Ryssarna är ett Östfolk. Genetiskt har finnar mer gemensamt med Väst (Skandinaver) och att språket aldrig kan förknippas med genetik. En Gambian som kan Svenska är möjligtvis "Svensk", men Genetisk kommer han från Afrika.
Ang, "Brutala", "Efterblivna" och "Främmande" Finnarna har varit med om krig och elände vilket gjort dem mer "härdade", men "Brutal" är fel ord att använda.
"Efterblivna" må resten av världen vara i.o.m att Skolsystemet är topp 3 globalt, och att Finland har bland det mest utbildade folket i världen just nu. Det kanske känns "Främmande" på något vis?
Språket "Finska-Ugriskan" är uråldrigt och tycks vara ett av dem äldsta "Indoeuropeiska språk". Bör nämnas att "Finskan" som talas i Finland är bland Topp-3 bland dem svåraste språken i världen. Språket är "eget" samt "Rikt" i jämförelse med Svenskan som anses vara "fattig" och lever på låneord från Latin,"Romani",Nysvenskan,Svahili m.m
Sen dansas det annat än Tango på dansgolven...