2015-09-17, 21:38
Medlem
goran744s avatar
Jag respekterar och gillar Finnar.
Tycker att de är mer jävlar anamma i dem än i Gemene Svensk. Den egenskapen gillar jag hos dem.
Citera
2015-09-25, 11:23
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag respekterar och gillar Finnar.
Tycker att de är mer jävlar anamma i dem än i Gemene Svensk. Den egenskapen gillar jag hos dem.

Ihan totta!
Citera
2015-10-19, 22:10
Medlem
pelle.baumgarths avatar
Jag respekterar och gillar Finnar - så länge de inte är muslimer.

Citera
2015-12-01, 23:19
Medlem
Gnaget567s avatar
Svar till Mesomorph! Finnarna är ett folk som förtjänar all respekt, se bara vad de uträttade i den svenska armén under 750 års tjänst i den svenska armén. De finska soldaterna blev ofta lovordade av kungar som Gustav II Adolf och Karl XII, då var finnarna karoliner i vår svenska armé och stred för vårt fosterland. Vi har dem att tacka för mycket. Ta bara andra världskriget (Vinterkriget). Finnarna stod emot en gigantisk rysk armé i tre månader och hindrade ryssen från att invadera och ockupera Finland, det kräver fan stake.

Jag har svårt för dessa sk. "rasdebatter" eftersom det inte finns någon "ras" annat än i folks hjärnor. Man försöker stämpla människor och sortera in dem i olika fack, vilket är dömt att misslyckas, Homo Sapiens är alldeles för komplex för ett sådant förfarande. Det finns ingen "germansk" eller "finsk" ras, dessa begrepp kommer från språkvetenskapen. Begrepp som "germansk" och "romansk" beskriver hur människor pratar och har på något sjukt sätt överförts till människors egenskaper. Begreppet "ras" är en sjuk konstruktion som vilken loser som helst kan klamra sig fast vid när han inte har något annat i livet att vara stolt över, vilket oftast brukar vara fallet hos "rasförespråkare". Det finns en massa olika folk i världen med en mängd olika egenskaper, såväl genetiska som sociala och kulturella men i grund och botten finns det lika många undantag till dessa generella "regler" och egenskaper.

Jag tycker snarare att man ska fråga sig hur man ska förhålla sig till vissa individers låga intelligens och förvridna världsbild.
Citera
2015-12-01, 23:28
Medlem
Gnaget567s avatar
Det finns ingen "germansk" ras, det är ett begrepp som man har lånat från lingvistiken. Det är precis samma sak med termen "arisk". Adolf och hans kompisar försökte skapa en ny slags "ras" och förvrängde därför ordet "arier" (som egentligen betyder en person från Iran) till att bli den nya rena rasen. De förfalskade helt enkelt historien och det är ju helt otroligt att det fortfarande finns folk som tror på skiten men det är klart det finns ju idioter som tror på jultomten med.
Citera
2015-12-01, 23:51
Medlem
Gnaget567s avatar
"Nationalister", "patrioter", "nazister", "kommunister", "anarkister", "jihadister" etc kommer alltid att göra skillnad på folk, även om de ansett sig vara "bröder" med varandra minuten innan. Varför? Jo, för att det oftast är väldigt rädda och osäkra människor som innehar dessa starkt exkluderande åsikter. Rädsla och osäkerhet är helt naturliga känslor som alla människor har och känner men det går inte att bygga något varaktig politik, religion eller ett fungerande samhälle med den inställningen. Ovan nämnda kategorier kommer alltid att attackera och förfölja någon eftersom deras rädsla inte försvinner , förrän de tittar inåt och följer kärlekens väg. När man vågar älska sig själv, utan narcissistiska övertoner, vågar man även älska andra. När man vågar älska andra vågar man även tro på framtiden och kärleken.
Citera
2015-12-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnaget567
Det finns ingen "germansk" ras, det är ett begrepp som man har lånat från lingvistiken. Det är precis samma sak med termen "arisk". Adolf och hans kompisar försökte skapa en ny slags "ras" och förvrängde därför ordet "arier" (som egentligen betyder en person från Iran) till att bli den nya rena rasen. De förfalskade helt enkelt historien och det är ju helt otroligt att det fortfarande finns folk som tror på skiten men det är klart det finns ju idioter som tror på jultomten med.

Det finns visst en arisk ras. Är så jävla trött på folk på din nivå som tror att iranier dvs dagens "perser" är synonymt med det herrefolk som tog över och styrde över brunbefolkningen dagens iran.
Dessa blandades snabbt bort och därför är dagens iranier endast några enstaka procent arier medan vi europeer är väldigt mycket arier.

Arier är förövrigt samma sak som indoeuropéer.
Citera
2015-12-04, 22:13
Medlem
Gnaget567s avatar
Alla termer som "arier" och "germaner" är bara tokiga påfund av helsnurriga typer från 1800-talet. Det har ju hänt en hel del sedan dess men tyvärr står vissa stilla.
Citera
2015-12-09, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnaget567
Alla termer som "arier" och "germaner" är bara tokiga påfund av helsnurriga typer från 1800-talet. Det har ju hänt en hel del sedan dess men tyvärr står vissa stilla.

Nej. De är inga tokiga påfund. Det är realitet. Arier är samma sak som indoeuropéer, Dock är arier inte synonymt med nordeuropéer. Alla var knappast blonda och långa. Arierna tog de indoeurpeiska språken till Europa och de flesta europeer bär en stor andel admixture från dessa.

Iranier är inte arier utan endast ett underlägset folk som blev besegrade och styrda av arierna.
Samma sak med indier.

Germaner är en språkgrupp, Men man kan se tydligt släktskap bland majoriteten av germansktalande populationer. På samma sätt som att sydeuropeer som talar romanska språk är närmare genetiskt överlag(med viss undantag för fransmän som till stor del är germaner och kelter som bytt språk).
Citera
2015-12-09, 15:22
Medlem
Finnar mer blonda än svenskar!
Citera
2015-12-09, 15:25
Medlem
Btw så känner jag inte en enda finne som vill vara svensk....finne som bor i Sverige, inte mer.
Citera
2015-12-09, 15:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSS69
Btw så känner jag inte en enda finne som vill vara svensk....finne som bor i Sverige, inte mer.

Sant, att vara finne är fortfarande helt okej att säga med en smula stolthet i rösten. Att poängtera svenskhet är antingen rasistiskt eller skamligt, oklart vilket men förmodligen en kombination..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in