2012-04-14, 16:48
Medlem
Zalmans avatar
Hej!

Jag har försökt hitta svar med hjälp av sökfunktionen men gick bet så jag startar en ny tråd.

Jag har en Macbook pro med en Mini displayport to DVI adapter. Såhär ser min koppling ut:
MBP -> Mini DVI -> kabel med DVI kontakt i ena änden och HDMI i den andra -> HDMI Ingång projektor.

Problemet är att MBP inte hittar projektorn, går jag in under bildskärminställningar och väljer "Sök bildskärmar" så händer verkligen ingenting, projektorn dyker inte upp i listan.

Jag har provat att starta om datorn och projektorn några ggr utan resultat, jag vet att projektorn och kabeln funkar med en en Ubuntu maskin. Mini displayport adaptern inhandlade jag för nån timme sen och jag har ingen annan möjlighet att testa om det är den som det är fel på.

Vad mer kan jag testa för att försöka hitta projektorn?

MVH
Citera
2012-04-14, 17:19
Medlem
sommarlovs avatar
Jag är novis på Mac och OSX, men kompis till mig köpte en projektor på Apple.com.
Döm om min förvåning, när vi upptäckte att den och hans Macbook var inkompatibla!
Ungefär samma problem som du har.
Har alltid trott att alla Apple-prylar magiskt fungerar med varandra.
Han fick köpa en annan, som fungerade som lovat.

Googla om din projektor verkligen funkar på din dator...
Citera
2012-04-14, 17:23
Medlem
Andreasvbs avatar
Oftast brukar det vara problem med adaptrarna, om du har möjlighet att testa med någon annan skärm till MBP skulle det vara bra.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag är novis på Mac och OSX, men kompis till mig köpte en projektor på Apple.com.
Döm om min förvåning, när vi upptäckte att den och hans Macbook var inkompatibla!
Ungefär samma problem som du har.
Har alltid trott att alla Apple-prylar magiskt fungerar med varandra.
Apple tillverkar inte några projektorer.
Bara för att de finns på Apple Store betyder det inte att allt automagiskt passar till varandra.
Senast redigerad av Andreasvb 2012-04-14 kl. 17:27.
Citera
2012-04-14, 17:36
Medlem
Zalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Oftast brukar det vara problem med adaptrarna, om du har möjlighet att testa med någon annan skärm till MBP skulle det vara bra.

Har ingen annan skärm att testa med, ska försöka byta ut adaptern till ett annat märke.
Citera
2012-04-14, 17:38
Medlem
Andreasvbs avatar
Moshi-adaptern är officiellt kompatibel.

http://support.apple.com/kb/HT4241?viewlocale=sv_SE
Citera
2012-04-14, 18:37
Medlem
Zalmans avatar
Nu är problemet löst! Jag införskaffade mig en annan adapter av billigare modell och det fungerade direkt när jag kopplade in den.

Har testat nu medans projektorn och datorn var igång att växla mellan de två adaptrarna, Apples egna adapter är stendöd medans den billigare funkar varenda gång jag pluggar in den.

Jag tackar er för att ni tog er tid för att hjälpa mig! Uppskattas!

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in