2005-02-16, 20:07
Medlem
Någon mer som gillar detta alternativ som kan återfinnas på vissa Sibylla.
Citronpeppar, ost och inlagd paprika på en bit fläskburgare mellan bröd.
mums
Citera
2005-02-16, 20:09
Medlem
Aldrig testat med det låter ok faktist.
(lite oT)på tal om hamurgare tänker jag på hamburgerdressing; Det fungerar bra som smörgåspålägg i brist på annat. (slut på oT)
Citera
2005-02-16, 20:16
Medlem
Gillade förr.

Numera gör jag hellre en ordentligt schnitzel.

Bästa schnitzel-varianten är "piccata milanese", Milano-schnitzel. Testa en sådan, den är lätt att göra. En skiva saltat och pepprat kalvkött, doppa i vetemjöl, sedan uppvispat ägg. Till sist ska den doppas i en blandning av ströbröd och riven parmesanost. Stek. Serveras till ris och hemlagad tomatsås.

När du steker, ta MYCKET fett, annars bränner det fast. Helst smör och olivolja blandat, ren olivolja är oduglig, och margarin duger på sin höjd att smörja hjullager med...

Snitzaren är en variant på schweitzer-schnitzeln, den serveras just med emmentalerost och paprika.

Wienerschnitzeln ska ha citron, ansjovis och kapris som tillbehör.
Citera
2005-02-18, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Numera gör jag hellre en ordentligt schnitzel.

Bästa schnitzel-varianten är "piccata milanese", Milano-schnitzel. Testa en sådan, den är lätt att göra. En skiva saltat och pepprat kalvkött, doppa i vetemjöl, sedan uppvispat ägg. Till sist ska den doppas i en blandning av ströbröd och riven parmesanost. Stek. Serveras till ris och hemlagad tomatsås.

När du steker, ta MYCKET fett, annars bränner det fast. Helst smör och olivolja blandat, ren olivolja är oduglig, och margarin duger på sin höjd att smörja hjullager med...

Snitzaren är en variant på schweitzer-schnitzeln, den serveras just med emmentalerost och paprika.

Wienerschnitzeln ska ha citron, ansjovis och kapris som tillbehör.

Själva kalv-schnitzeln, gjord på en ströbrödsblandning med parmezan lät skitfint..

Men tillbehören tomatsås och ris lät lite skumt... Skulle aldrig komma på idén att äta tomatsås till ris.

On topic: Snitsaren lät riktigt fin.. Hade gärna provat idag om jag kan hitta en Sibylla i Lund.
Citera
2005-02-18, 19:32
Medlem
Känner igen den där varianten. Har aldrig testat den, men jag tror att den är att betrakta som en svensk klassiker.
Citera
2005-02-20, 01:00
Medlem
Närå

Slå upp "piccata milanese" och kolla själv. Ris+tomatsås. Kanongott.
Japanerna har en rätt som heter "tonkatsu", panerade fläskkotletter, lite åt schnitzelhållet faktiskt. Börjar fundera på om inte schnitzeln är lika internationell som köttbullarna.
Citera
2005-02-21, 21:36
Medlem
Inte alls omöjligt, har ätit schnitzelliknande kött (panerat) i många olika länder. Österrike och Tjeckien ligger mycket långt fram när det gäller schnitzel enligt mitt sätt att se på det. Tror de använder någon form av brödkrydda i paneringen. Tycker inte att tysk schnitzel smakar lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in