2012-04-13, 21:36
Medlem
annanmedlems avatar
Så att. Någon som vill posta en lista på en massa bolag som inte direkt är beroende av tillväxt / ingen tror skall växa / ingen bryr sig om de växer men som ändå brukar göra en slant och har möjlighet att skicka den vidare till ägarna?

Ju mindre volatilt och ju högre direktavkastning / lägre P/E-tal desto bättre =P
Citera
2012-04-13, 22:32
Medlem
Axfood
Hufvudstaden
Fortum
Citera
2012-04-14, 16:02
Medlem
oskruvads avatar
Som ovan.

SCA med.
Citera
2012-04-14, 16:11
Medlem
Skanska, kanske Holmen?
Citera
2012-04-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskruvad
Som ovan.

SCA med.

SCA???

De siktar på tillväxt ska du veta.

SCA satsar stora pengar på förvärv runt om i världen för att växa inom personliga hygienprodukter samtidigt som man sålt av delar av sin förpackningsverksamhet.

Missförstå mig inte nu, jag tycker det är ett fantastiskt företag.
Men det passar kanske inte in i den här tråden.
Citera
2012-04-14, 21:09
Medlem
oskruvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligne
SCA???

De siktar på tillväxt ska du veta.

SCA satsar stora pengar på förvärv runt om i världen för att växa inom personliga hygienprodukter samtidigt som man sålt av delar av sin förpackningsverksamhet.

Missförstå mig inte nu, jag tycker det är ett fantastiskt företag.
Men det passar kanske inte in i den här tråden.

Stabilt är det ju nu också, då de blivit mycket mindre konjunkturkänsliga.. Deras utdelningstillväxt beräknas vara i snitt 4 % per år om jag inte helt missminner mig. Med ca 4 % direktavkastning tycker jag definitivt att det är ett värt bolag, trots trådstarten.

Försöker inte Axfood också växa och, per se, inte platsa i tråden?
Citera
2012-04-14, 21:16
Medlem
annanmedlems avatar
Alltså, jag har väl inget emot om det växer heller

Är tillväxten konjunkturdriven / inräknad i kursen blir det ju kanske sämre resultat om den inte blir som tänkt men.

Fegisaktier helt enkelt =P

Varför finns det ingen fegisetf så man slipper betala en massa courtage om man skulle köpa flera och när det kändes ok i pris? =P
Citera
2012-04-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Varför finns det ingen fegisetf så man slipper betala en massa courtage om man skulle köpa flera och när det kändes ok i pris? =P

Ingen etf iofs... men kanske Simon Blechers Sverigefond på Carnegie kan va nåt?
Hela hans image är ju tråk-aktier.

http://tinyurl.com/bt2zzmm
Citera
2012-04-14, 21:59
Medlem
Volvo som är fondens största innehav är ju iofs ingen fegis-aktie (ner 4% igår..) men jag antar att han köpte dom billigt och är smart nog att behålla dom för att få lite beta-kraft i portföljen. Men annars ser man ju HM, Holmen, Lundberg, Telia. Skanska finns garanterat där också.
Bra grej med fonden är också att man kan gå ur den snabbt, syns redan dan efter.
Citera
2012-04-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskruvad
Stabilt är det ju nu också, då de blivit mycket mindre konjunkturkänsliga.. Deras utdelningstillväxt beräknas vara i snitt 4 % per år om jag inte helt missminner mig. Med ca 4 % direktavkastning tycker jag definitivt att det är ett värt bolag, trots trådstarten.

Försöker inte Axfood också växa och, per se, inte platsa i tråden?

Jag tycker att Axfoods tillväxtpotential är väldigt begränsad.
Å andra sidan förstår jag inte varför man skulle vilja rikta in sig på företag som inte växer.

Ett företag som växer under ordnade förhållande samtidigt som det ger en hygglig avkastning är att föredra tycker jag.
Citera
2012-04-15, 00:26
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogeyman77
Volvo som är fondens största innehav är ju iofs ingen fegis-aktie (ner 4% igår..) men jag antar att han köpte dom billigt och är smart nog att behålla dom för att få lite beta-kraft i portföljen. Men annars ser man ju HM, Holmen, Lundberg, Telia. Skanska finns garanterat där också.
Bra grej med fonden är också att man kan gå ur den snabbt, syns redan dan efter.
Var ju väldigt lik index:
https://www.avanza.se/aza/fonder/jamforfonder.jsp?historyType=9&orderbooks=1892&ord erbooks=41567&action=add&company=&category=&subcat egory=Alla+underkategorier&type=TRADEABLE&searchWo rd=

Har inte lyckats överprestera gentemot avanza zero heller vilket den väl hade gjort utan avgiften.

Fast med en vanlig fond och så pass hög förvaltningsavgift som 1.4% kan man ju lika gärna handla aktierna även om det är småsummor (iaf i minidepån.) 1.4% per år är ju ändå rätt mycket.
Citera
2012-04-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Var ju väldigt lik index:
https://www.avanza.se/aza/fonder/jamforfonder.jsp?historyType=9&orderbooks=1892&ord erbooks=41567&action=add&company=&category=&subcat egory=Alla+underkategorier&type=TRADEABLE&searchWo rd=

Har inte lyckats överprestera gentemot avanza zero heller vilket den väl hade gjort utan avgiften.

Fast med en vanlig fond och så pass hög förvaltningsavgift som 1.4% kan man ju lika gärna handla aktierna även om det är småsummor (iaf i minidepån.) 1.4% per år är ju ändå rätt mycket.

Sant, den har ju inte direkt överpresterat. Men ändå bra eftersom fonden har en defensiv karaktär, bra utifrån risknivån helt enkelt.
Men annars är ju nyckeln courtage. Räknade lite snabbt och om man sparar 10000 på helår i fonden så går ju 140 spänn i avgift. För det kan man göra drygt 15 avslut på Mini. Det låter ganska mycket, men dom avsluten går ju snabbt om man vill bygga upp en portfölj på säg minst 5 aktier och dessutom kanske gå ur och in på marknaden nån gång..
Men om syftet är att bygga upp en långsiktig, defensiv portfölj så är det självklart och satsa på egna aktier. Kanske SCA, Skanska och Handelsbanken kan vara en bra början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in