Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-13, 21:05
Medlem
Vet egentligen inte var jag ska posta denna tråden men lägger den här iaf :S

Jag har egentligen bara en snabb åsikt angående de nya "egen musik" trådarna. Jag tycker helt enkelt att det borde stå i trådnamnet vilken genre det gäller.

Jag som t.ex inte har en aning om något som har med rock att göra har inget att göra i en tråd från ett band som gör rockmusik. Och efter att klickat in i ett antal trådar med olika genres som inte alls passar mig så har jag tröttnat på dessa trådar och går helt enkelt inte in i fler "egen musik" trådar vilket är synd :/

Men detta kanske bara är jag som har detta problem?
Citera
2012-04-13, 21:16
Medlem
Zartazas avatar
Av ren nyfikenhet kommer du att kolla ändå, tro mig. Men annars så vore det rätt bra om man skrev vilken genre det handlar om direkt.
Citera
2012-04-13, 21:20
Medlem
Semestas avatar
Jag håller med dig! Stabilt att behöva gröta igenom 50st House-trådar tills man hittar något annat
Citera
2012-04-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semesta
Jag håller med dig! Stabilt att behöva gröta igenom 50st House-trådar tills man hittar något annat

+1

Bara massa electro house..
Citera
2012-04-14, 19:39
Medlem
Ja, ens namn och musikens stil borde inte vara svårt, t.ex Jackielackiesaki's Musiktråd (Dansband)
Citera
2012-04-15, 01:05
Medlem
Håller med helt och hållet. Tycker forumet bara har svämmat över med massa för mig ointressanta "egen musik" trådar. Kikade in på en del i början, men då det mesta var av genrer som inte föll mig i smaken har jag till och med tappat intresset för forumet då det mycket av det man ser när man skummar igenom är egen musik trådar och de intressanta diskussionerna har hamnat lite i skymundan.
Citera
2012-04-15, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Håller med helt och hållet. Tycker forumet bara har svämmat över med massa för mig ointressanta "egen musik" trådar. Kikade in på en del i början, men då det mesta var av genrer som inte föll mig i smaken har jag till och med tappat intresset för forumet då det mycket av det man ser när man skummar igenom är egen musik trådar och de intressanta diskussionerna har hamnat lite i skymundan.

På ett sätt är det kul med sin egen tråd men samtidigt är det som du säger, alla andra roliga diskussioner som är givande och lärorika för helheten och inte den enskilde individen vattnas ur och hamnar långt ner på sidan. Det vore kanske ändå bäst med musiktrådar enligt genre. T.ex Posta din Rock här, Posta din Techno här, Posta din house, Posta din Jazz här osv. Visst blir kanske 30 trådar, men som det är nu kan det blir flera hundratals egna musiktrådar.

Så antingen gör man som jag sa ovan eller så skapar man en underkategori till detta Musikforumet, Musik - Egen producerad musik skulle det kunna kallas. Så när man går in där så gör man det för att lyssna på andras grejor, på det sättet stör man inte detta som faktiskt berör mer teori och praktik angående program, inställningar, teori, olika instrument osv.

Så t.ex Musik - Egen producerad musik, väl därinne finns där kategorier, Trance, Techno, Deep House, Electro House, Ambient, RnB, Rock, Pop, Punk, Jazz, Dubstep, Klassiskt, Eurodance osv. Så när man kommer in i första avdelningen Egen producerad musik får man en snabb överblick med trådar i bokstavsordning vad man vill hitta sen efter det kommer man in och ser posterna i den ordning dom blivit bumpade. På det sättet så hittar man snabbt det man letar efter, man kan mysa i ambient tråden om det är den musiken man vill höra istället för att slösa en halv dag på att lyssna igenom musik man inte gillar.

Samtidigt med det sättet jag nämner sist är att folk fortfarande kan ha sina egna trådar det blir bara mycket mer organiserat istället för att det bara ligger huller om buller.
Citera
2012-04-15, 15:44
Medlem

Jag tycker egentligen att båda dina idéer är bra, men penrsonligen tycker jag inte att det stör så mycket att det finns massa "egen musik" trådar i denna delen av forumet så länge man tydligt kan se vad det gäller för musik så man klickar in på det man gillar =)
Citera
2012-04-15, 16:13
Medlem
hemmanus avatar
Jag skötte mig rätt bra då alltså. (Hemmanu's akustiska & experimentella musik-tråd. (Horseface))

Sen om innehållet är intressant är en helt annan sak.

Det hade varit smart om de egna musiktrådarna låg gemensamt under en egen flik. Musik > Egen musik - teori och praktik > Egna musik-trådar, eller nåt i den stilen. Men det har väl moderatorer koll på om de vill ha det så eller inte.
Citera
2012-04-15, 16:16
Medlem
B.I.B.L.Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmanu
Jag skötte mig rätt bra då alltså. (Hemmanu's akustiska & experimentella musik-tråd. (Horseface))

Sen om innehållet är intressant är en helt annan sak.

Det hade varit smart om de egna musiktrådarna låg gemensamt under en egen flik. Musik > Egen musik - teori och praktik > Egna musik-trådar, eller nåt i den stilen. Men det har väl moderatorer koll på om de vill ha det så eller inte.

Låter som en mycket klok idé! Så kan vi hålla oss till att diskutera musikteori och övrigt i denna del, och lyssna och kommentera alster i en annan del av forat!
Citera
2012-04-15, 18:01
Medlem
Deficios avatar
Skulle inte det bidra till mycket inaktivitet?

Jag försöker hålla min tråd till tips/feedback osv, en mer generell diskussion än att skamlöst posta sin egna musik i alla fall, man sollar ju ut agnarna från vetet så att säga.

Ett till delforat för just egen producerad musik tror jag inte skulle gynna någon.. Men om man skulle dela upp egen musik-forat i Elektronisk och Övrigt så tror jag att det skulle funka mycket bättre. För jag antar att ni som "klagar" beklagar er ofta över att ni gillar rock så får ni höra techno. Antar att det inte hade varit lika hemskt om ni gillar rock men fick höra punk?
Citera
2012-04-22, 18:25
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Så antingen gör man som jag sa ovan eller så skapar man en underkategori till detta Musikforumet, Musik - Egen producerad musik skulle det kunna kallas. Så när man går in där så gör man det för att lyssna på andras grejor, på det sättet stör man inte detta som faktiskt berör mer teori och praktik angående program, inställningar, teori, olika instrument osv.
https://www.flashback.org/sp36642907

Har redan tänkt den tanken och fört upp detta som förslag bland övriga mods och admin. Vi får se hur det blir. Dock vet jag inte om det är nödvändigt med olika samlingstrådar för olika genrer. Det räcker med ett underforum, tycker jag. De trådar som överlever, överlever helt enkelt. De som det inte diskuteras i, glider undan (så länge ingen får den dumma idén att bumpa sina egna trådar).

Ang. det som diskuteras i den här aktuella tråden: visst kan man gärna få lägga till vilken genre det är i rubriken, men det bör inte vara ett tvång tycker jag. Dels eftersom rubrikerna riskerar att bli onödigt långa, och dels eftersom en del användare kanske gör musik inom flera olika genrer. Det räcker att man beskriver i sin trådstart vad det är för musik man skapar. Sedan, om folk klickar sig in i en tråd där musiken är sådan man inte tycker om, är det väl inte så jobbigt att bara trycka sig tillbaka? Dessutom kan det ju vara kul att ge kritik, även om man inte är ett fan av genren i vanliga fall? Man behöver ju inte ge kritik på själva musiken, utan kanske på inspelningen och dylikt, konkreta råd alltså. Och vem vet, kanske blir man positivt överraskad av en genre man annars skyr som pesten? Var fördomsfria helt enkelt.

Men ska föra upp frågan bland övriga musikmods, så får vi se vad de tycker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in