2012-04-13, 14:18
Medlem
Hej alla!
Jag har en fråga angående fondkonton: om fonden stiger i värde, när ökar mina pengar som jag satt in i fonden?
När man läser om hur fonder fungerar så står det t ex "fondkursen sätts en gång per dag". Vad menas med detta? Om fonden ökar en dag, ökar då också mina pengar den dagen?
Citera
2012-04-13, 14:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Man tittar väl på det sk NAV-värdet, som kan variera beroende på om fonden gått upp eller ner. Antingen tar du ut ett visst antal fondandelar eller så tar du ut ett visst belopp.
Citera
2012-04-13, 15:16
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABCFC
Hej alla!
Jag har en fråga angående fondkonton: om fonden stiger i värde, när ökar mina pengar som jag satt in i fonden?

Går fonden upp 0,15% en dag har dina pengar ökat med 0,15%. Tar du ut pengarna får du även skatta dina 0,15%.

Citat:
När man läser om hur fonder fungerar så står det t ex "fondkursen sätts en gång per dag". Vad menas med detta? Om fonden ökar en dag, ökar då också mina pengar den dagen?

Att varje dag ändrar man värdet på fonden en gång när börsen stängt.

Fonden ändrar ju i värde hela dagen då aktierna den placerar i gör det. Men finns ingen mening med att en fond ska ändra i värde varje minut då ett köp/sälj ändå tar en dag. Så finns ingen funktion med det.
Citera
2012-04-13, 15:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Det beror förstås oxå på hur man äger fonden. kör man det klassiska sättet måste man skatta 30% på vinsten. I en kapitalförsäkring/Investeringssparkonto är det ingen skatt, men man schablonbeskattas istället.
Citera
2012-04-13, 18:15
Medlem
Okej, då tror jag att jag har koll på det. Tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror förstås oxå på hur man äger fonden. kör man det klassiska sättet måste man skatta 30% på vinsten. I en kapitalförsäkring/Investeringssparkonto är det ingen skatt, men man schablonbeskattas istället.

Det jag har är en "Svensk Likviditetsfond" heter den, skattar jag på den då? Vad är "schablonbeskattning"?
Citera
2012-04-16, 19:28
Medlem
Citat:
Okej, då tror jag att jag har koll på det. Tack så mycket!

Det jag har är en "Svensk Likviditetsfond" heter den, skattar jag på den då? Vad är "schablonbeskattning"?

Antagligen har du ett fondkonto med en fond som heter "Svensk Likviditetsfond".

Då skattar du 30% på din vinst minus förluster.

Schablonbeskattning är för vissa typer av konton och betyder att du skattar på värdet av dina värdepapper istället för din vinst.

Ex)
Du köper fonder för 100kr. De går upp 20% i värde och du säjler dem för 120kr. 20kr i vinst.

Senare samma år köper du fonder för 100kr men säljer dem för 90kr. 10kr förlust

Du kommer då skatta 30% på 10kr.
Citera
2014-01-14, 19:05
Medlem
Ojkans avatar
Min polare har tydligen skaffat ett fondkonto nyligen. Han snackar om någon slags ränta, typ 4% och det är helt säkert, kan inte förlora pengar på det. Är det verkligen så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in