Citat:
Ursprungligen postat av Lakritspucko
Hej.
Jag har en Chrysler Grand Voyager 2005.
Motorlampan lyser och allt talar för att det är egr-ventilen som spökar.
Jag var in till en auktoriserad verkstad och dom skulle 1700 för att felsöka. En annan verkstad skulle ha 300 för samma felsökning. Efter felsökningen googlade jag en del och hittade bl.a att man kan få fram felkoden själv genom att vrida på tändningen och stänga av 2-3 ggr inom 5 sekunder, felkoden syns då i samma display som det står hur långt bilen gått.
Bilverkstad 2, den billigare har gjort rent egr-ventilen och bytt några packningar. Dom prövade även att byta den bakre lambdan men felet har ändå kommit tillbaka.
Är det någon som har erfarenhet av detta fel (felkod P0404) Chrysler GV 2005 V6 bensin?
Ska jag låta verkstan byta egr-ventilen?
Själv har jag tummen på ryggen så jag gör inget själv om det inte är busenkelt. Finns förvisso bra instruktionen etc på nätetmen jag är så kass man kan bli på att meka
Om nu någon skulle undra så är jag supernöjd med verkstan som hjälpt mej så här långt.
EGR-ventilen är inte så dyr (kostar runt 500 kr på rätt ställe med normala priser). Kolla först vad din verkstad kommer att ta för egr-ventilen. Bytet går rätt fort men felkoderna skall nollas också så du får nog betala för en timmes arbete.