Citat:
Ursprungligen postat av
Zoyan
Vet du vad personen gjorde på din telefon då personen svarade ”oengagerat”?
Nej det vet du inte!
Har du någon i din närhet som lider av psykisk ohälsa? Har du den blekaste aning om hur svårt, otillräckligt och energi krävande det är? När man funnits, lyssnat & stöttat i allt hela tiden & det bara fortsätter & fortsätter. Maktlösheten som äter upp en innifrån... Jag VET! Det finns stunder när jag känner- Ja men ligg och må dåligt då, ta livet av dig så får vi väl se om det är bättre!!!
Jag vet inte om du har barn. Men man kan göra en liknelse. Du har inte sovit ordentligt på många nätter, du har en trotsig treåring som tjatar, gnatar & skriker. Efter hur många minuter/timmar tror du tålamodet brister? Innan du skriker argt eller fysiskt tar tag i barnet lite för hårt?
Vi är inte mer än människor, vi har en gräns för vad vi orkar/klarar. Att den gränsen ligger väldigt långt bort när någon man älskar mår dåligt gör inte att man själv orkar varje sekund, varje minut, varje timme, varje dag, varje vecka, varje månad, varje år.
Det är så lätt att sitta & dömma. Måla upp en bild om hur det är för att den passar sin egna världsbild om hur saker ska & bör vara.
Jag är övertygad om att den i Tims närhet gjort allt & lite till under väldigt, väldigt lång tid. Jag tror dem sörjer något fruktsansvärt över sin förlust av en son, bror & vän. Men jag tror även att dem kan känna ett uns av lättnad. För hans skull, för sin egna skull.
Jag tror tyvärr att du sätter fingret på något mycket viktigt här. Har själv tänkt detta när jag sett om true stories, första gången var bara avsmak för hur de omkring honom icke-reagerar, andra och tredje gången började jag reflektera mer i dina banor och utifrån egen erfarenhet, av både mig själv och andra. Tim är själv inne på att han ”tröttar ut kompisar med mitt ältande” (ej ordagrant) redan här på fb i sina tidiga inlägg och jag tycker det lyser igenom på flera ställen i filmen med hans kompisar och mamma att de ”hört det förr” och inte riktigt tar det på allvar/orkar höra/blir irriterade. Och så blir det ju lätt när man mår dåligt över en lång tid, folk tappar faktiskt lite respekten för det man uttrycker, det vet jag av egen erfarenhet, man orkar inte, man känner sig maktlös som du skriver.
Tror också denna känsla av att trötta ut folk, av att känna att folk inte tar en på allvar kanske för man har ropat på vargen för många gånger, kan ha bidragit till ännu mer ångest hos Tim, att han känt ett indirekt krav på att må bättre nu när han slutat turnera och fått det liv han sa sig vilja ha. Många tycks ju säga att han mådde bra/bättre precis innan han dog, jag tänker att det har varit dubbelt för honom, att han uppbådat energi för att visa upp att han var bättre, men att han inom sig inte orkade. Jag har hela tiden varit så tagen av den enorma aggressiviteten i Tims tillvägagångssätt (ja jag tror att det vi fått veta stämmer övergripande) och tänker att kanske kan det förstås ihop med detta, att det var ett desperat sätt att visa både sig själv och andra att han faktiskt menade allvar, ”se här hur fruktansvärt dåligt jag mår”. OBS spekulation, undanber mig moralpåhopp, jag är en av dem som menar att det faktiskt är betydelsefullt och kommunikativt hur en människa väljer att avsluta sitt liv.
Att ta sig ur en utmattning kräver åratal av ändrad livsstil, jag ser inte att Tim fick eller kunde/ville/vågade ta sig den tiden. Kanske kände han en press också på att fortsätta resa med bryshorna, att fortsätta underhålla dem s a s, hur många skulle ha stannat hos honom i en mer stilla och långsam tillvaro, kanske ökade också Tims ångest av att ha mindre att göra? Det var säkert roligt att producera musik ihop med andra, men kanske blev kraven där också för stora? Tim ville säkert hålla sig relevant, rädslan för att bli bortglömd och ratad måste ha varit stark, vi vet också att han hade svårt för att vara ensam. Shit vad han måste känt sig sliten mellan allt detta. Och undrar om han verkligen fick hjälp av någon att reda ut det på djupet.
Och obs nu att detta inte är ett försök att skuldbelägga någon, utan ett för mig nödvändigt steg i reflektionen över Tims öde, där ingenting är bara vitt eller svart.