Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wesdom
Jag pratar givetvis om de 10 timmar det skulle ta för hans bror att komma ner, när han hade fått veta att läget var akut. Någon borde sett till Tim när läget var akut! Är det för mycket begärt?

Jag förstår precis vad du menar, men vad jag vill ha sagt är att visst, man hade kunnat vara med honom vid det tillfället, men en människa som är självmordsbenägen kommer att hamna i en sådan situation igen och till slut brukar de som vill ta livet av sig lyckas. Och det gäller även Tim. Tyvärr.
Citera
2018-05-05, 21:01
Medlem
valleros avatar
Citat:
Där trillade polletten ner för mig.
Nu förstår jag problemet härinne!
Vissa är av den uppfattningen att vid psykisk ohälsa hjälper ingenting överhuvudtaget alls!
Droger, alkohol, dåligt umgänge spelar ingen roll.
Att ha pengar för att kunna få vård i världsklass, spelar inte heller någon roll.

Men jag håller inte med!
Jag skyller inte på någon för hans personlighet och gener med benägenhet att bli deprimerad, få skador av stress och alkohol.
Men jag är av den åsikten att omgivningen har ett ansvar att agera när en människa mår dåligt.
Framförallt ansvaret att inte lämna vederbörande ensam när läget är akut.

Men samtidigt har jag tidigare skrivit det, att han verkade välja sitt liv själv.

Men just nu har jag ändrat mig, för frågan är vad man själv väljer i en position som stenrik världsstjärna?
Man kan inte direkt börja på en kurs i matlagning på Folkuniversitetet för att träffa lite jordnära vanliga människor.
Man får ta vad som bjuds!
Jag har inte alls följt tråden, men fanns det bevis på att läget var akut och att de i hans närhet visste om det?
Annars förstår jag inte ditt inlägg.
Citera
2018-05-05, 21:07
Medlem
Tycker detta prat om hans familj är ganska nedrig... Han har alltid hållt dom privat, av en anledning.
Då både hans mamma o halvbror är offentliga personer sen innan så vet dom alla hur livet inom media fungerar.
Vi har inte en aning om hur tät kontakt dom hade, även om inte vi ser det i media?
Det spelar ingen roll hur orolig man är som förälder, han var 28 år o for världen runt.
VAD skulle dom göra??
Mer än att ringa regelbundet, säkert varje dag för att pejla läget... VAD skulle dom gjort mer?
Nä.. Han visade tydligt att han vill hålla dom utanför när han viftade bort kameran när han pratade med mamma.
Respekt för det... O hans familj har inte heller brett ut sig i media om att den kända Avicci är deras son/bror... Visst har intervjuer gjorts, men det var en ömsesidig respekt dom emellan.
Citera
2018-05-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NygammalVals
Nej, det här har du helt och hållet fått om bakfoten. Filmen hade världspremiär i oktober 2017. Givetvis har Avicii (och hans business-team) godkänt hela innehållet innan den släpptes.

Avicii: True Stories was released on October 26, 2017 in Lithuania, Netherlands and Sweden, on November 9, 2017 in Finland, and November 20, 2017 in France. The documentary was released on Netflix on 31 March 2018. Following his death on April 20, 2018, Netflix have removed the documentary in the UK.

https://en.wikipedia.org/wiki/Avicii:_True_Stories

Jag vet att filmen släpptes tidigare. Men frågan är hur mycket avicii bestämde om att filmen skulle släppas. Avicii verkar vara en person som saknar förmågan att säga nej och att tänka på sitt eget bästa. Dessutom kanske dokumentärfilmaren bara var ute efter att tjäna pengar och att bli känd på aviciis bekostnad precis som alla andra. När dokumentärfilmen visades på svensk TV så kanske det var många medier som hörde av sig som ville prata om innehållet i filmen, göra intervjuer och sådant. Jag bara spekulerar i att det kan finnas ett samband mellan datumet då filmen för första gången visades på svensk TV (1 april) och datumet då han åkte till Oman (4 april) och aldrig kom tillbaka. Det kanske inte alltid är möjligt för en kändis att påverka innehållet i en dokumentärfilm som görs av en oberoende dokumentärfilmare.
Senast redigerad av lugnhuvud 2018-05-05 kl. 21:18.
Citera
2018-05-05, 21:23
Medlem
Citat:
Jättebra sammanfattning!
Vill bara tillägga att pröva olika knasiga droger som gör att man kräks och inte kan äta, kan vara farligt med en bortopererad gallblåsa, då gallan ansamlas, läcker upp till magsäcken och fräter när man kräks, och kan ge magkatarr etc.
Varför sa ingen detta till honom?
Varför gick vännerna med på detta?
Och till och med hängde på, fotade, uppmuntrade, filmade och lade upp på instagram??
Men jag kan såklart ha missförstått också, Tim kanske var den drivande och de vänner som försökte få honom att tänka på sin hälsa, kanske han inte ville träffa igen?
Nån som vet?

Observera att en bortopererad bukspottskörtel, enbart som enda orsak, kan ge biverkningarna ångest och depression. Orsaken till detta är att bukspottskörteln genererar kemiska ämnen som behövs för att matsmältningen ska kunna bryta ner sådana fetter som är viktiga för hjärnans funktion. Om inte dessa fetter tillförs hjärnan så kan den kognitiva förmågan påverkas - vilket därmed ger upphov till just ångestkänslor och depression. Våra känslor beror i prakten på att rätt kemiska reaktioner i hjärnan fungerar. Psykologiska samband kan påverka dessa kemiska reaktioner, men i detta fallet kan det vara så enkelt som att den förändrade metabolismen i sig påverkade hjärnan indirekt och därför ledde till biverkningarna ångest och depression - detta helt utan att det behövde finns några som helst psykologiska orsaker. Det är viktigt för humöret även vad man äter och hur matsmältningen/metabolismen fungerar. Men i fallet med Avicii fanns det helt klart även andra faktorer i hans livsstil som kan ha påverkat hans humör och beslut att ta livet av sig:
- utbrändhet pga stress
- oönskad offentlighet oönskad uppmärksamhet
- alkoholproblem
- utnyttjad av vänner, inte kunna lita på folk
- svårt att finna normala relationer med andra än familjen
- biverkningar av tung medicinering
- att ha provat på droger?
- prestationsångest
- att bli uppmärksammad i en dokumentär för sina problem
- att vara naiv i en cynisk värld
- allt för snäll, inte kunna säga nej
- omänskliga krav från omgivningen, ingen som lyssnar
- mm.

Rent teoretiskt finns dock också en möjlighet att någon kan iscensätta ett självmord genom att först hugga honom i axeln med något vasst... och sedan när han dött även skära upp handlederna så att det ska se ut som ett självmord. Eftersom han ringde och pratade med sina föräldrar strax före han dock, och eftersom brodern åkte ner, så bör dock föräldrarna/familjen veta om det var självmord eller inte.
Senast redigerad av lugnhuvud 2018-05-05 kl. 21:35.
Citera
2018-05-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jmfl
Du verkar så klok!
Jag känner igen mig i mycket du skriver.
Synd, att vi båda är ”nykomlingar” och inte kan skriva privat.
Hade varit kul att prata vidare med dig.

Helt off-topic, har Sean’s Instagram alltid varit privat?
Såg nyss att han var det & osäker på om han var det innan...?

Nej han och bland annat Fricko har gjort sina konton privata.
Citera
2018-05-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Tycker detta prat om hans familj är ganska nedrig... Han har alltid hållt dom privat, av en anledning.
Då både hans mamma o halvbror är offentliga personer sen innan så vet dom alla hur livet inom media fungerar.
Vi har inte en aning om hur tät kontakt dom hade, även om inte vi ser det i media?
Det spelar ingen roll hur orolig man är som förälder, han var 28 år o for världen runt.
VAD skulle dom göra??
Mer än att ringa regelbundet, säkert varje dag för att pejla läget... VAD skulle dom gjort mer?
Nä.. Han visade tydligt att han vill hålla dom utanför när han viftade bort kameran när han pratade med mamma.
Respekt för det... O hans familj har inte heller brett ut sig i media om att den kända Avicci är deras son/bror... Visst har intervjuer gjorts, men det var en ömsesidig respekt dom emellan.

Men vad har deras relation med media att göra??!! Hur deras relation såg ut har noll och inget med media att göra. Jag spekulerar i hur nära deras relation var. INTE hur mycket de valde att dela med sig av den offentligt. Så bara för att de höll sin relation privat, så betyder det per automatik att den var väldig nära och bra??!!. Den kan ha sett ut precis hur som helst. Det vet vi inte. Det vi vet är att de höll den privat. Det är allt.
Citera
2018-05-05, 21:27
Medlem
Det verkar som att alla här måste ha nån att hata på och skylla Aviciis död på.

Om Avicii tog sitt liv genom att slå sönder en vinflaska för att sedan skära sig i ena handleden för att sedan hugga sig i halsen med samma bit för att dö på några minuter.

Om det stämmer så vittnar det om att han var fruktansvärt desperat till att avsluta sitt jordiska liv och göra det så ordentligt att ingen skulle kunna stoppa "rädda" han.

Vill ta bort sig på riktigt så kan ingen stoppa en, bara skuta upp det.

Det är bara onödigt att skylla, hacka och hata på hans vänner, familj eller flickvän/ex för dom har levt med detta problem i många år och sett och viste hur han mådde och kände och var lika maktlösa som han att vända runt hans liv.
Han har prövat allt för att må bättre men inget hjälpte i längden.

Jag vet att alla som var nära han känner en lättnad i sorgen och tomheten över att Avicii inte plågas mera av livet. Vi vet inte om han lämnade nåt brev eller video där han uppmanade dom nära att fortsätta livet som vanligt för att visa förståelse för hans beslut.

Jag har förstått att Avicii omgav sig med vänner för att han inte ville vara ensam och ville ha såna han kände runt sig eller nära hela tiden.

Jag tror inte det var så enkelt att han bara steg upp och gick in och låste in sig och avslutade sitt liv.

Jag är övertyga att det finns mera till sanningen och jag hoppas det görs en ordenligt svensk utredning om vad som hände i Oman och veckorna före.
Citera
2018-05-05, 21:28
Medlem
Känns inte så bra reklam för grodgiftet. Om det nu är det som är en katalysator för självmord. En av Sveriges kändaste person i världen försvinner innan 30.. Tim å Anton är i rakt nedstigande led släkt med ingen mindre än Erik den 14 såg jag på geni. Är själv tolvmänning med dem.. Han har verkligen skrivit in sig i historieböckerna. Man undrar ju hur musikerna mm. runtomkring ska gå vidare. Måste va superjobbigt!
Tereza verkar vara som dom flesta LA människor.dvs lite wacko. Finns det nån koppling med värmen och grodgiftet? Framgent kommer många "Kalles kaviar" killar bli synade utomlands som avicii alive.
Citera
2018-05-05, 21:30
Medlem
Man har pratat om sultanens släkting. Vem vem är det?
Citera
2018-05-05, 21:35
Medlem
Citat:
Jag pratar givetvis om de 10 timmar det skulle ta för hans bror att komma ner, när han hade fått veta att läget var akut. Någon borde sett till Tim när läget var akut! Är det för mycket begärt?

Tack!! Precis vad jag hela tiden tänker på och försöker få fram. Var hans vänner med honom och tex Tim gick iväg en stund så borde de väl för tusan inse när han är borta lite längre tid att något är fel. Eller kanske lägga märke till hans beteende under kvällen, kanske såg man på honom att han började må dåligt (om det nu var på kvällen det hände) och hålla koll. Och jag måste upprepa mig: familjen borde efter samtalet slängt iväg ett sms eller samtal diskret till hans vänner för att hålla koll tills de kommit fram!! Detta hade gått att förhindra om det var så det var. Och ja vissa säger att en människa som är självmordsbenägen kommer göra allt för att ta livet av sig ändå men precis som någon skrev här i tråden innan så ska det ej vara så. Det får ej vara så att man accepterar detta. Det går att förhindra, det går oftast att hjälpa en människa ur sånt här. Jag tror verkligen att om man hade lagt ner tid och energi (förutsättningarna hade man, till och med bättre än "vanliga människor") på att faktiskt hjälpa Tim så hade det inte slutat på detta viset. Men jag tror tyvärr att han i så fall hade fel typ av vänner kring sig som inte såg eller orkade lägga tid på att hjälpa Tim på riktigt. Istället njöt de av vad hans lyxliv hade att erbjuda dem och det börjar faktiskt framgå väldigt tydlig nu i efterhand när man ser hur majoriteten av dem hanterar denna hemska händelse. Fruktansvärt faktiskt.
Citera
2018-05-05, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jmfl
Du verkar så klok!
Jag känner igen mig i mycket du skriver.
Synd, att vi båda är ”nykomlingar” och inte kan skriva privat.
Hade varit kul att prata vidare med dig.

Helt off-topic, har Sean’s Instagram alltid varit privat?
Såg nyss att han var det & osäker på om han var det innan...?

Tack för vänliga ord.

Visste inte detta om privata meddelanden. Måste man ha varit medlem längre?

Vad gäller Tims vänners instagram etc så känns det lite väl sorgligt.

Att följa dem och deras eventuella publika sorg skulle för mig kännas väldigt närgånget.

Med tanke på hur reserverad Tim verkar ha varit så skulle jag verkligen förstå om hans närmaste försöker skydda honom genom att själva hålla sig lite mer privata.

Men vad vet jag?

Just nu känns det bara så tomt att eländigt att en ung människa avslutat sitt liv på grund av sin fysiska och psykiska ohälsa.

Tyvärr är han ju inte ensam och jag är mycket bekymrad över hur unga människor pressas idag.

Låt oss hoppas att hans död sätter självmord på agendan. Alltför många människor begår denna sista utväg. Och så många familjer lider när det hänt.

Om jag fick önska, så vore det att stigma och tabu bröts kring detta. Så att anhöriga vågade prata om din sorg och inte kände skuld och skam.
Senast redigerad av Pondering 2018-05-05 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in