Citat:
Men vad skapade han för värde under en konsert egentligen? Han visade upp sig och DJade sina låtar, vilket många DJs skulle kinan göra likadant. Att arrangera en festival skulle Tim aldrig någonsin kunna göra helt själv, likaså att göra all PR etcetc. Du får det att låta som att alla som jobbade kring honom var hyenor och att Tim var pojken med guldbyxorna. Nej, alla var beroende av varandra. Däremot skulle Tim kunna stått på sig mer och tackat nej oftare osv men min filosofi är att man ansvarar själv för sina handlingar. Tvångsarbete är olagligt.
Han verkar inte ha levt något extra glamoröst liv, tänker på dyra bilar, kläder och andra materiella ting. Vad lade han sina pengar på? StartUps?
Han verkar inte ha levt något extra glamoröst liv, tänker på dyra bilar, kläder och andra materiella ting. Vad lade han sina pengar på? StartUps?
Tim hade antagligen blivit framgångsrik ändå, har du talang brukar det löna sig i längden. Agenter och dylikt vill gärna påpeka hur viktiga de är, ett bra exempel är ju fotbollsvärlden där agenter får hundratals miljoner för att de "förmedlar" spelare till klubbarna. Som att det är en bedrift att få världens bäste spelare såld till världens rikaste klubb, typ. Det hade nog gått att lösa ändå, precis som Avicii antagligen hade blivit stor även utan manager.
Men jag säger inte att de inte gjorde sig förtjänta av pengarna, alla blev ju anlitade av en anledning och utförde ett jobb. Det jag menar är att de samtidigt var väldigt beroende av att Avicii fortsatte dra in pengar. Vem behöver en turnéboss om man inte turnerar? Vem behöver en agent om man lägger av? Vem behöver en PR-människa om man tänkt dra sig undan rampljuset?
Uppenbarligen hade dessa personer sannolikt blivit arbetslösa om Tim lagt av med musiken. Jag gissar att musikbranschen inte är som andra branscher där man bara får jobb hos någon annan världsartist hur som helst. Har man väl slagit sig fram i konkurrensen med alla som vill representera världsartisterna, så vill man nog ogärna bli av med det giget. Kosta vad det kosta vill, uppenbarligen.