Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-24, 13:07
Medlem
Bardotrutanetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
....

Han verkar inte ha levt något extra glamoröst liv, tänker på dyra bilar, kläder och andra materiella ting. Vad lade han sina pengar på? StartUps?
Han skänkte bort väldigt mycket.
Citera
2018-04-24, 13:11
Medlem
nutkjells avatar
Hans musik var verkligen inte min grej men insåg verkligen hur ur led jag är med samtiden i och med hans död. Förstod att han var poppis men hade ingen aning om hur stor han faktiskt var och hur mycket folk verkligen, eller i varje fall påstår sig, älskar hans musik. Visst att det överdrivs när en artist avlider men ändå, känns lite lustigt på något vis.

Tänkte alltid på Avicii som billig radiomusik som ingen tycker om egentligen men jag hade nog minst sagt fel gällande den saken, haha!

Mycket tråkig historia hur som helst.
Citera
2018-04-24, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jag skulle säga så jag med.

Att gå från att sätta sig framför datorn för första gången med ett musikprogram för att efter 6-7 år? släppa en låt som Levels.

HAn var ett musikaliskt geni ut i fingerspetsarna.

Avicii visste vad han höll på med. Hans perfektionism och professionalism..samt hans enorma musiköra..gjorde att nästan alla låtar han var involverad i blev hits..Han var ett musikaliskt fenomen.
Citera
2018-04-24, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bardotrutanett
Han skänkte bort väldigt mycket.

Vem har råd med en lgh på 150 miljoner kr?
Citera
2018-04-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Men vad skapade han för värde under en konsert egentligen? Han visade upp sig och DJade sina låtar, vilket många DJs skulle kinan göra likadant. Att arrangera en festival skulle Tim aldrig någonsin kunna göra helt själv, likaså att göra all PR etcetc. Du får det att låta som att alla som jobbade kring honom var hyenor och att Tim var pojken med guldbyxorna. Nej, alla var beroende av varandra. Däremot skulle Tim kunna stått på sig mer och tackat nej oftare osv men min filosofi är att man ansvarar själv för sina handlingar. Tvångsarbete är olagligt.

Så är det men allt står ändå och faller på en person, det andra är högst utbytbara när Avicii väl var etablerad vilket han var. Jag tycker inte att Ash och hans crew lyssnade på Avicci av det man såg i dokumentären Tru Stories och Avicii var tydlig med vad han stod. Killen mådde verkligen inte bra och Ash roll i det hela är att vända på steken till Aviciis och i slutändan hans egen fördel. Skit i uppträdanden, med det namnet Avicii hade då var ändå det viktiga hans musik och framtida låtar.

Detta är inget ovanligt med kreativa personligheter att man måste som promoter, manager, förläggare eller något annat anpassa sig till måendet och den kreativa processen. Ibland måste uppträdanden läggas ner även om man själv har lagt mycket energi och pengar i det.
Citera
2018-04-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Folk jämför nu Avicii med Michael Jackson, Bach, Mozart och Elvis och menar att Avicii var ett lika stort musikaliskt geni som ovan nämda, hur ser ni på det? Platsar han i den skaran?

Lika bra som Michael Jackson, absolut. Råder inga tvivel.

Men Bach och Mozart? Aldrig i livet..
Citera
2018-04-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Folk jämför nu Avicii med Michael Jackson, Bach, Mozart och Elvis och menar att Avicii var ett lika stort musikaliskt geni som ovan nämda, hur ser ni på det? Platsar han i den skaran?
Tim gav upphov till två nya grenar inom House: Progressiv house och country-infused house. Tim var dessutom extremt ”prolific” i sitt musik skapande. Hans katalog av låtar är enorm. Tim är utan tvekan den största musik producenten inom House, någonsin. Ingen annan har varit så pass nyskapande och ”disruptive” som honom. Han utvecklades konstant, ett bevis på hans kreativitet och intellekt. Folk som inte har talang hatar förändring, Tim var tvärtom.

Att jämnföra Tim med sångare är bland det dummaste. Vad vill ni få ut av den jämnförelsen? MJ eller Elvis skulle aldrig kunna göra det Tim gjorde och vice versa. Tim var ingen sångare, så varför jämnföra honom med dem? Tim var en musik producent. En bättre jämnföring är med Max Martin, Quincy Jones osv.
Citera
2018-04-24, 13:35
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Undrar lite kring hur deras relation var efter Tim bröt med Ash.
Enligt Ash sågs de i mitten av februari detta år och umgicks i flera timmar fram till kl 05:00.
Har ju också lagt märke till att Tim inte följer honom längre, vilket han gjorde när Ash var hans manager.

Svårt att veta om det Ash säger stämmer då det är lägligt med damage control.
Ja exakt, det tycker jag sjv säger endel.
Citera
2018-04-24, 13:39
Medlem
En väldigt osmaklig ledare skrevs på Aftonbladet nyligen om Avicii. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/qnwgjO/filmen-om-avicii-blir-nastan-kuslig

Den handlade om dokumentären som går på SVT och är författad av Jonna Simma. Jag kan absolut hålla med Jonna om att det finns obehagliga delar av dokumentären som med Aviciis död blir ännu mer otrevliga. Men hennes analys av anledningen att människorna runt honom verkar parasitera på honom är tröttsam och placerar hennes ledare i det parasiterande facket själv.

Hon gör en feministisk analys och påstår att Aviciis är i en manligt dominerand branch och dess manliga normer som är problemet. Hon har tom mage att påstå att det är homosocialitet (att kvinnor utesluts och män söker bekräftelse av andra män) utan att förstå att hon använder Avicii bara för att bekräfta sina egna långsökta teorier (sanna eller inte).

En socialkonservativ person skulle kunna dra slutsatsen att det är för att han i sitt musikliv umgicks med människor med annan etnisk bakgrund och att dessa människor är parasiterande av olika anledningar. Det är såklart inte en analys jag håller med om men det visar bara på hur dumt sådana simplifierade analyser blir. Samt att det är mer eller mindre gravskändning att utnyttja en tragisk händelse för sina egna slutna tankesystem.
Senast redigerad av Burgundi 2018-04-24 kl. 13:46.
Citera
2018-04-24, 13:42
Medlem
https://stoppapressarna.se/svenskt/aviciis-sista-samtal-med-familjen
Citera
2018-04-24, 13:46
Bannlyst
Fortfarande dåliga vibbar kring utredningen..

Anhöriga kommer ner för att få inblick i utredningen.. Dragit ut på tiden.. Har skjutit fram rapport om dödsfallet.. två ggr.

Högsta sekretress råder.. högsta polisort är involverad..obducerats två ggr..fredag och lördag..han hittats död i fredags lokal tid.. bara några timmar efteråt så skall de obducera...inte bara en ..utan två ggr.. inga från Sverige har varit med vid obduktionen..Det är naturligtvis en tolkningsfråga men känslan är att de stött på patrull.. att anhöriga har massor med frågor..och att de inte gillar alla svar.. Hoppas jag har fel med magkänslan..5 -10 % risk att det är såhär..

https://www.expressen.se/noje/polisen-berattar-aviciis-anhoriga-pa-plats-i-oman/
Citera
2018-04-24, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
En väldigt osmaklig ledare skrevs på Aftonbladet nyligen om Avicii. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/qnwgjO/filmen-om-avicii-blir-nastan-kuslig

Den handlade om dokumentären som går på SVT och är författad av Jonna Simma. Jag kan absolut hålla med Jonna om att det finns obehagliga delar av dokumentären som med Aviciis död blir ännu mer otrevliga. Men hennes analys av anledningen att människorna runt honom verkar parasitera på honom är tröttsam och placerar hennes ledare i det parasiterande facket själv.

Hon gör en feministisk analys och påstår att Aviciis är i en manligt dominerand branch och dess manliga normer som är problemet. Hon har tom mage att påstå att det är homosocialitet (att kvinnor utesluts och män söker bekräftelse av andra män) utan att förstå att hon använder Avicii bara för att bekräfta sina egna långsökta teorier (sanna eller inte).

En socialkonservativ person skulle kunna dra slutsatsen att det är för att han i sitt musikliv umgicks med människor med annan etnisk bakgrund och att dessa människor är parasiterande av olika anledningar. Det är såklart inte en analys jag håller med om men det visar bara på hur dumt sådana simplifierade analyser blir. Samt att det är mer eller mindre gravskändning att utnyttja en tragisk händelse för sina egna slutna tankesystem.

Intressant iakttagelse..håller med att vinklingen är extremt provocerande..fast i dagens samhälle så får alla män skulden för att ett visst klientel begår en viss typ av brott..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in