Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-12, 22:53
Medlem
Jag har lyckats ha en sån där månad där jag bara råkat ut för offline-betalning på visa. Så det jag faktiskt har betalat har dragits av flera dagar senare. Jag har nu lyckats dra på mig en övertrass avgift på -87 kr. Jag har cash så jag kan täcka det men jag undrar bara vad konsekvenser av detta blir?

Nu vet jag att jag varit oansvarig som inte bokfört men ja...
Citera
2012-04-12, 23:09
Medlem
Det händer ingenting, men det är ju bra att betala avgiften i alla fall inom 2 veckor.
Men jag hade betalt så fort som möjligt..
Citera
2012-04-12, 23:20
Medlem
Ja men det fixar jag imorrn vid lunch! Men så jag får inga anmärkningar eller något som är så sjukt onödigt?
Citera
2012-04-12, 23:20
Medlem
När träder avgiften in?
Citera
2012-04-13, 00:14
Bannlyst
Har hänt mig med ett antal gånger. Hur ser banken på ett sånt betende, visst är det inte med meningen men inte tänker banken så, blir man "sämre" kund en som man kanske tänka lite extra mycket på ifall man skulle söka ett lån?
Citera
2012-04-13, 18:02
Medlem
Det som inträffar är följande.

Först efter någon dag, upp till en vecka får du en övertrasseringsavgift. Någonstans mellan 50 och 90kronor. Så då ligger du -137 och måste betala mer för att komma upp till nollan.

Från och med första dagen du låg minus börjar en övertrasseringsränta ticka. Den betalas normalt vid månadsskifte (det vill säga oftare än inlåningsräntan) och är runt 20-24% på årsbasis (vilket blir ett par ören på en dag för 87 kronor) förutsatt att ditt transaktionskonto har nollränta som inte påverkar.

Bankens system noterar även att du legat minus en gång. Så om det sker upprepade gånger under ett år, och sen du vill ha ett lån kan banken se detta som ett riskbeteende och bli sniknare med lånet. Men en gång är absolut inget att ta hänsyn till, speciellt om det åtgärdades så snabbt.
Citera
2012-04-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Har hänt mig med ett antal gånger. Hur ser banken på ett sånt betende, visst är det inte med meningen men inte tänker banken så, blir man "sämre" kund en som man kanske tänka lite extra mycket på ifall man skulle söka ett lån?

Betalar du in deras pengar och avgiften snabbt nog är det antagligen inget det bryr sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in