I denna diskussion förekommer många inlägg som referrerar till Darwin och den starkes rätt / överlevnad. Vem som blir den starke förblir dock i hög grad beroende av i vilken mån samhället (kontexten) påverkas av pandemin.
	Citat:

Ursprungligen postat av Wittgenstein

Jag hör ofta folk säga att naturkatastrofer och sjukdomar är ett sätt för naturen att hålla antalet individer på en acceptabel nivå. Låt oss då sätta upp en hypotes där en miljard människor dör urskillningslöst i sviterna av den annalkande pandemin. Skulle en sådan massdöd verkligen kunna ha några positiva effekter för mänskligheten? De negativa är naturligtvis lätta att sätta fingret på: Nyckelpersoner försvinner, kompetens försvinner, arbetskraft försvinner. Men positivt?

Vidare följdfrågor som därmed måste besvaras måste bl.a. vara: Bryter denna pandemi ner samhällsstrukturen fullständigt? Är den geografiskt lokaliserad eller är den fullständigt global? Vad jag ämnar föra upp till ytan med dessa resonemang är hur reduktionistiskt synsättet att "Den starke överlever" är. Visserligen är ju den starke alltid stark, om man frikopplar styrka från den egenskap mot vilken den ska beteckna. Annorlunda uttryckt menar jag att styrka är en mängdenhet som fylls med dess konnotation beroende på dess samhällsmässiga kontext. 
Låt mig exemplifiera med två skilda scenarion utifrån pandemin: Samhällsstrukturen förstörs fullständigt ner till minsta byggsten. Människor omformar sig och lever ett nomadliv utan lagar och regler och med moralbegrepp som utformas vitt skilda från varandra. I detta scenario tänker jag mig någon form av "mad-max" verklighet där alla för krig mot alla.
Vem är den starka i denna värld? Ponera att jag är den fysiskt starkaste individen i min flock. Jag är den som kan påtvinga min vilja mot din genom att hänvisa till min fysiska styrka och min skicklighet på strid (vars källa är min styrka). I detta scenario är styrka = viljan, kunskapen och kapaciteten att bruka min kropp för att nedtvinga dig.
Scenario nummer 2: Samhällsstrukturen är bara delvis förintad. Moral och etik återstår som normerande strukturer för flertalet individer, och upprätthålls till viss del av institutioner (Spillror av myndigheter). I detta samhälle kommer fysisk styrka inte innebära den "starkes" rätt att föra sin vilja fram gentemot den svagare, då användandet av våld snarare blir ett uttryck för maktlöshet. I denna kontext blir istället förmågan att se de moraliska/etiska strukturerna, och korsa dessa med finess, styrkan. Att beakta de spelregler som de flesta individer följer men samtidigt rationellt utnyttja dessa för att öka sina egna handlingsalternativ, utan att bli påkommen.
Styrka i denna kontext kommer sannolikt utgöras av förmågan att se de "osynliga" regler, hänsynslöshet att korsa dessa, strategisk / taktisk förmåga att undvika upptäckt av flertalet, samt förmågan att motivera andra (via språket) och därmed kollektivt synkronisera handlingar för att gynna sina egna syften.