I denna diskussion frekommer mnga inlgg som referrerar till Darwin och den starkes rtt / verlevnad. Vem som blir den starke frblir dock i hg grad beroende av i vilken mn samhllet (kontexten) pverkas av pandemin.
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag hr ofta folk sga att naturkatastrofer och sjukdomar r ett stt fr naturen att hlla antalet individer p en acceptabel niv. Lt oss d stta upp en hypotes dr en miljard mnniskor dr urskillningslst i sviterna av den annalkande pandemin. Skulle en sdan massdd verkligen kunna ha ngra positiva effekter fr mnskligheten? De negativa r naturligtvis ltta att stta fingret p: Nyckelpersoner frsvinner, kompetens frsvinner, arbetskraft frsvinner. Men positivt?
Vidare fljdfrgor som drmed mste besvaras mste bl.a. vara: Bryter denna pandemi ner samhllsstrukturen fullstndigt? r den geografiskt lokaliserad eller r den fullstndigt global? Vad jag mnar fra upp till ytan med dessa resonemang r hur reduktionistiskt synsttet att "Den starke verlever" r. Visserligen r ju den starke alltid stark, om man frikopplar styrka frn den egenskap mot vilken den ska beteckna. Annorlunda uttryckt menar jag att styrka r en mngdenhet som fylls med dess konnotation beroende p dess samhllsmssiga kontext.
Lt mig exemplifiera med tv skilda scenarion utifrn pandemin: Samhllsstrukturen frstrs fullstndigt ner till minsta byggsten. Mnniskor omformar sig och lever ett nomadliv utan lagar och regler och med moralbegrepp som utformas vitt skilda frn varandra. I detta scenario tnker jag mig ngon form av "mad-max" verklighet dr alla fr krig mot alla.
Vem r den starka i denna vrld? Ponera att jag r den fysiskt starkaste individen i min flock. Jag r den som kan ptvinga min vilja mot din genom att hnvisa till min fysiska styrka och min skicklighet p strid (vars klla r min styrka). I detta scenario r styrka = viljan, kunskapen och kapaciteten att bruka min kropp fr att nedtvinga dig.
Scenario nummer 2: Samhllsstrukturen r bara delvis frintad. Moral och etik terstr som normerande strukturer fr flertalet individer, och upprtthlls till viss del av institutioner (Spillror av myndigheter). I detta samhlle kommer fysisk styrka inte innebra den "starkes" rtt att fra sin vilja fram gentemot den svagare, d anvndandet av vld snarare blir ett uttryck fr maktlshet. I denna kontext blir istllet frmgan att se de moraliska/etiska strukturerna, och korsa dessa med finess, styrkan. Att beakta de spelregler som de flesta individer fljer men samtidigt rationellt utnyttja dessa fr att ka sina egna handlingsalternativ, utan att bli pkommen.
Styrka i denna kontext kommer sannolikt utgras av frmgan att se de "osynliga" regler, hnsynslshet att korsa dessa, strategisk / taktisk frmga att undvika upptckt av flertalet, samt frmgan att motivera andra (via sprket) och drmed kollektivt synkronisera handlingar fr att gynna sina egna syften.