• 1
  • 2
2005-02-16, 12:57
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag hr ofta folk sga att naturkatastrofer och sjukdomar r ett stt fr naturen att hlla antalet individer p en acceptabel niv. Lt oss d stta upp en hypotes dr en miljard mnniskor dr urskillningslst i sviterna av den annalkande pandemin. Skulle en sdan massdd verkligen kunna ha ngra positiva effekter fr mnskligheten? De negativa r naturligtvis ltta att stta fingret p: Nyckelpersoner frsvinner, kompetens frsvinner, arbetskraft frsvinner. Men positivt?
Citera
2005-02-16, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag hr ofta folk sga att naturkatastrofer och sjukdomar r ett stt fr naturen att hlla antalet individer p en acceptabel niv. Lt oss d stta upp en hypotes dr en miljard mnniskor dr urskillningslst i sviterna av den annalkande pandemin. Skulle en sdan massdd verkligen kunna ha ngra positiva effekter fr mnskligheten? De negativa r naturligtvis ltta att stta fingret p: Nyckelpersoner frsvinner, kompetens frsvinner, arbetskraft frsvinner. Men positivt?
Mer naturresurser per capita..
Dock spelar vl det ingen roll, om dessa fortstter att snedfrdelas p liknande stt som de grs nu..
Frbrukningen av alla jordens resurser borde dock stanna av lite grann, s mnskligheten kommer att kunna verleva ett antal tusen r extra!
Citera
2005-02-16, 13:14
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Svaga mnniskor utplnas, svaga samhllen (ls underutvecklade) frsvinner, mer tillgngar till de som verlever som ovan sagts).. Kvar finns en strkt, mer homogen grupp med "vermnniskor" som kan sprida sina gener vidare. Allt enligt Darwins teorier om de starkastes verlevnad. Visst kommer kompetenser frsvinna, men ingen kommer sakna frlsta kultursnobar (lite verdrivet men ni fattar pongen) utan de kunskaper som kommer finnas kvar r spass basala att mnniskan kan verleva som art.. Och detta r naturens ml.
Citera
2005-02-16, 13:36
Medlem
Hagriddens avatar
Jmfrelser har gjorts med digerdden i Europa, d befolkningsutvecklingen stannade upp och det blev dramatiska frndringar fr jordbruket p grund av bristande arbetskraft. Fljen av digerdden var att minst en tredjedel av Europas befolkning dog. Detta innebar att en stor del av den arbetskraft som godsherrarna haft p sina jordegendomar helt enkelt dog bort. Frsk gjordes p sina hll att binda de kvarvarande bnderna till jorden, vilket ocks lyckades p mnga hll i steuropa. P andra hll i Europa sg dock bnderna sina frdelar i situationen (t ex i Sverige och Norge); nu kunde de brja stlla hgre krav p sina herrar. P ngra r steg lnerna med hela 50 %.
Citera
2005-02-16, 13:58
Medlem
Inlines avatar
Jag tror att naturen skulle dra en lttnadens suck ifall en massa mnniskor frsvann, speciellt i verbefolkade omrden. Det finns djurarter som r p grnsen till utrotning eftersom mnniskorna sakta men skert tar ver deras levnadsomrden.

Fr att vara lite cynisk s knns det rtt meningslst att vara s mnga mnniskor p jorden. De flesta av oss gr absolut ingenting vettigt under hela vra liv (uppfinner, skapar mm) utan bara finns och tr p jordens ndliga resurser. Se bara p tsunamikatastrofen. En kvarts miljon mnniskor dog. Kommer vi att sakna de fattiga indonesierna? Inte en chans. Inom 30 r s r de lika mnga igen. Skulle vi sakna dem ifall en ny tsunami decimerade deras antal? Knappast.
Citera
2005-02-16, 14:14
Bannlyst
Citat:

Naturkatastrofer och sjukdomar r tv helt skilda saker. Naturkatastrofer intrffar i rikszonsdrabbade omrden, dr utsatta individer har utsatts fr ett ofrutsett urval som naturen frfogat ver. Men det har knappast ngot samband, med huruvida vr Moder jord, har inverkat i Darwins teori om att den starkaste individen verlever och p s stt gynnas genom att fra sina gener vidare. Det r slumpen och inget annat som avgr VEM som drabbas och Nr, Var och Hur detta intrffar.

Angende sjukdomar ssom dem fysiska, (cancer, Aids) och dem psykiska ssom (Alkoholism, neurotisk personlighet samt psykosrelaterade sjukdomar) handlar det inte enbart om slumpen, att ett barn kan rva sin moders psykiskrelaterade sjukdom. Antingen r sjukdomen rftligt betingad eller s har omgivningen spelat sin roll. Den lille pojken som blev sexuellt utnyttjad som liten och som stor blev en lysande doktor eller dottern som fick g samma de till mte och som hamnande tog livet av sin fader och ngra r senare, sig sjlv. Hr har vi ett bevis p Darwins teori, om att den starkaste gr segrande ur striden.

Men vilket samband har nu dessa hndelser gemensamt? Om vi nu jmnfr detta ur ett makro- och mikroperspektiv, utgende frn ovanp text, finner man en rd trd som sammanfr dessa hndelser och skapar ett samband, dem sinsemellan. Oavsett om man r fdd med silversked i mun eller fr kmpa vardag fr sitt levebrd, har naturens gng och sllning av ”byten” givit sitt avtryck i var mans medvetande, oavsett bakgrund.

Mvh/ Myokardiet "Den galne junioren"
Citera
2005-02-16, 14:44
Medlem
Naturen r inte rttvis.
Citera
2005-02-16, 15:00
Awaiting Email Confirmation
I denna diskussion frekommer mnga inlgg som referrerar till Darwin och den starkes rtt / verlevnad. Vem som blir den starke frblir dock i hg grad beroende av i vilken mn samhllet (kontexten) pverkas av pandemin.

Citat:

Vidare fljdfrgor som drmed mste besvaras mste bl.a. vara: Bryter denna pandemi ner samhllsstrukturen fullstndigt? r den geografiskt lokaliserad eller r den fullstndigt global? Vad jag mnar fra upp till ytan med dessa resonemang r hur reduktionistiskt synsttet att "Den starke verlever" r. Visserligen r ju den starke alltid stark, om man frikopplar styrka frn den egenskap mot vilken den ska beteckna. Annorlunda uttryckt menar jag att styrka r en mngdenhet som fylls med dess konnotation beroende p dess samhllsmssiga kontext.

Lt mig exemplifiera med tv skilda scenarion utifrn pandemin: Samhllsstrukturen frstrs fullstndigt ner till minsta byggsten. Mnniskor omformar sig och lever ett nomadliv utan lagar och regler och med moralbegrepp som utformas vitt skilda frn varandra. I detta scenario tnker jag mig ngon form av "mad-max" verklighet dr alla fr krig mot alla.

Vem r den starka i denna vrld? Ponera att jag r den fysiskt starkaste individen i min flock. Jag r den som kan ptvinga min vilja mot din genom att hnvisa till min fysiska styrka och min skicklighet p strid (vars klla r min styrka). I detta scenario r styrka = viljan, kunskapen och kapaciteten att bruka min kropp fr att nedtvinga dig.

Scenario nummer 2: Samhllsstrukturen r bara delvis frintad. Moral och etik terstr som normerande strukturer fr flertalet individer, och upprtthlls till viss del av institutioner (Spillror av myndigheter). I detta samhlle kommer fysisk styrka inte innebra den "starkes" rtt att fra sin vilja fram gentemot den svagare, d anvndandet av vld snarare blir ett uttryck fr maktlshet. I denna kontext blir istllet frmgan att se de moraliska/etiska strukturerna, och korsa dessa med finess, styrkan. Att beakta de spelregler som de flesta individer fljer men samtidigt rationellt utnyttja dessa fr att ka sina egna handlingsalternativ, utan att bli pkommen.
Styrka i denna kontext kommer sannolikt utgras av frmgan att se de "osynliga" regler, hnsynslshet att korsa dessa, strategisk / taktisk frmga att undvika upptckt av flertalet, samt frmgan att motivera andra (via sprket) och drmed kollektivt synkronisera handlingar fr att gynna sina egna syften.
Citera
2005-02-16, 22:14
Medlem
Green Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Svaga mnniskor utplnas, svaga samhllen (ls underutvecklade) frsvinner, mer tillgngar till de som verlever som ovan sagts).. Kvar finns en strkt, mer homogen grupp med "vermnniskor" som kan sprida sina gener vidare. Allt enligt Darwins teorier om de starkastes verlevnad. Visst kommer kompetenser frsvinna, men ingen kommer sakna frlsta kultursnobar (lite verdrivet men ni fattar pongen) utan de kunskaper som kommer finnas kvar r spass basala att mnniskan kan verleva som art.. Och detta r naturens ml.

Darwin sade inget om den starkastes verlevnad, dremot en hel del om den bst anpassades verlevnad. I det hr fallet kan det vara en frdel fr ett samhlle att vara underutvecklat d det r de utvecklade och globaliserade samhllena som kommer att drabbas av viruset. F.. har naturen inget "ml" d evolutionen snarare r en process utan ngra srskilda preferenser.

P lng sikt kan det dock vara en frdel att ha drabbats d det leder till att en naturlig immunitet utvecklas hos befolkningen. Det kan underltta nr man sedan skall ge sig ut och skaffa "lebensraum".
Citera
2005-02-16, 22:24
Medlem
FetFulElaks avatar
Ser i efterhand att ngra formuleringar var lite luddiga. Sjlvklart har naturen inget ml, d den inte r en tnkande organism. Som Green Leader sger, en process dr strvan r frbttring av det nuvarande.. eller som som Darwin sa "survival of the fittest". My wrong.
Citera
2005-02-17, 11:51
Medlem
hmm... fr att f en vettig effekt mste en pandemi nog ha ihjl en 85-90% av vrldsbefolkningen.
Citera
2005-02-21, 16:37
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorStark
Vem r den starka i denna vrld? Ponera att jag r den fysiskt starkaste individen i min flock.
Jag r den som kan ptvinga min vilja mot din genom att hnvisa till min fysiska styrka och min skicklighet p strid (vars klla r min styrka). I detta scenario r styrka = viljan, kunskapen och kapaciteten att bruka min kropp fr att nedtvinga dig.

Synd att din intressanta introduktion till "debatthjning" inte fick genomslag, fr du tangerar ett antal relevanta begrepp.
I ett pandemiskt perspektiv, fr man dock utstrcka styrkebegtreppet till att inkludera immunfrsvaret.
Den fysiskt starkare m kunna sl in trynet p dom flesta som sticker upp hakan, men vad gr han nr ett elakt influensavirus attackerar hans vita blodkroppar...?

/F.B
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in