2012-04-12, 17:17
Bannlyst
Har sökt runt lite med har inte hittat något relevant.

Är det möjligt att få en anmärkning utan att ha delgivit ärendet? Kan jag, rent teoretiskt, gå under jorden tills jag kan betala och sedan reglera skulden utan att få prick?

Tacksam för svar
Citera
2012-04-12, 17:25
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Om du har tex en räkning som du inte har betalat, då är du nog medveten om att det hamnar hos KFM om du inte betalar.
Citera
2012-04-12, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Om du har tex en räkning som du inte har betalat, då är du nog medveten om att det hamnar hos KFM om du inte betalar.

Den har hamnat hos KFM och jag har fått delgivningspapper att skriva på. Men jag kan väl inte få utslag förän jag delgivit skulden? Korrekt?
Citera
2012-04-12, 17:28
Medlem
AnCa89s avatar
Nej. Du får brev från KF skriver under delgivningskvittot och postar den tillbaka och sedan dess har du 10dagar på dig att betala av skulden. Efter 10dagar skickar de en påminnelse, svarar du inte heller på den då får du hembesök av delgivningsman och detta besök kostar ytterligare 1000spänn...
Men du kan ej få betalningsanmärkning om du inte skrivit på delgivningskvittot.
Citera
2012-04-12, 17:50
Bannlyst
Men hur blir det om man ligger i tvist med ett företag där dom kräver en på en summa och att man bestrider det? Företaget kommer anlita sig ett inkasso- företag för att driva in pengarna?
Citera
2012-04-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Men hur blir det om man ligger i tvist med ett företag där dom kräver en på en summa och att man bestrider det? Företaget kommer anlita sig ett inkasso- företag för att driva in pengarna?

Är fordran tvistig bryter fordringsägaren mot god inkassosed om ärendet lämnas till inkasso. Du kan däremot råka på en stämning om företaget du ligger i tvist med anser att fordran är korrekt.
Citera
2012-04-14, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnCa89
Nej. Du får brev från KF skriver under delgivningskvittot och postar den tillbaka och sedan dess har du 10dagar på dig att betala av skulden. Efter 10dagar skickar de en påminnelse, svarar du inte heller på den då får du hembesök av delgivningsman och detta besök kostar ytterligare 1000spänn...
Men du kan ej få betalningsanmärkning om du inte skrivit på delgivningskvittot.

Och om delgivningsmannen inte kan nå en?
Citera
2012-04-15, 01:01
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malevichh
Och om delgivningsmannen inte kan nå en?

Om dom inte få tag på dig hemma så söker dom dig på din arbetsplats, Normalt sett brukar dom först kontakta din chef vid besöket på arbetsplatsen.
Jobbar du inte och bor på en bostadress utan att öppna dörren när dom ringer på så kan dom fråga dina grannar om dom kan intyga att du vistas på adressen och säger dom att dom ser dig ibland så räknas du som delgiven med en lapp i brevlådan
Citera
2012-04-16, 19:16
Medlem
Varför inte ringa upp lånegivaren/inkassobolaget/kronofogden och gör upp en betalningsplan istället? På så sätt får du betydligt bättre ränta (tänk på att förfallna skulder ger rätt till dröjsmålsränta) och slipper gå under jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in