Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-12, 16:58
Medlem
Okej, så jag har läst trådar, sökt runt och testat men inte lyckats formatera mitt USB-minne. Just nu, efter att jag försökt göra det till en Ubuntu-bootable USB, är det av filsystemtypen RAW. Nu går USB-minnet alltså varken att komma in på, eller att formatera.

Har testat:
* Formatera vanligt via "Den här datorn"; ger, efter försök svaret: "Det gick inte att slutföra formateringen."

* Formatera via CMD med kommandot; "format F:/FS:fat32" ger, efter försök svaret: "Disken är oanvändbar. Antingen är mediet felaktigt eller så är spår 0 skadat."

* Formatera med HP USB Disk Format Tool; ger, efter försök svaret: "Failed to format the disk!"

* Jag har testat att gå in i datorhantering för att radera partitionen och skapa en ny, men alternativet "Ta bort partition..." är inte klick-bart.

* Lågnivåformaterat USB:n med Hard Disk Low Level Format Tool, vilket verkade fungera, inga felmeddelanden kom upp, men problemet kvarstog.

Jag tror det var allt. Någon som har nån clue? Jag vill alltså formatera det så att det överhuvudtaget går att använda, alternativt få reda på om det är helt och hållet orädd-bart.

Tack på förhand!
Senast redigerad av cthulhuuuu 2012-04-12 kl. 17:39.
Citera
2012-04-12, 17:04
Medlem
Lågnivåformatera stickan, http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/
Citera
2012-04-12, 17:09
Medlem
sommarlovs avatar
Om du vill ha ett startbart USB-minne behöver du inte formatera.
Använd Unetbootin, för att lägga en ISO på det.

När du väl får igång ditt minne...
Citera
2012-04-12, 17:20
Medlem
AkeGruss avatar
Enklast är att gå till tillverkarens hemsida och ladda ner ett supportprogram.
Citera
2012-04-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
Lågnivåformatera stickan, http://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Har jag nu gjort. Utan resultat, stickan är fortfarande inte användbar, fortfarande av filsystemtypen RAW. Det stod att formateringen lyckades. Trots det så verkar problemet inte vara löst...

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du vill ha ett startbart USB-minne behöver du inte formatera.
Använd Unetbootin, för att lägga en ISO på det.

När du väl får igång ditt minne...

Absolut, det är jag väl medveten om, grejen är att jag inte får igång det.

Citat:
Ursprungligen postat av AkeGrus
Enklast är att gå till tillverkarens hemsida och ladda ner ett supportprogram.

Well, har fått den här i Spanien, och på "Tillverkare:" står det "(Standarddiskenheter)"

Tack för alla snabba svar!
Senast redigerad av cthulhuuuu 2012-04-12 kl. 17:40.
Citera
2012-04-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cthulhuuuu
Har jag nu gjort. Utan resultat, stickan är fortfarande inte användbar, fortfarande av filsystemtypen RAW. Det stod att formateringen lyckades. Trots det så verkar problemet inte vara löst...

Absolut, det är jag väl medveten om, grejen är att jag inte får igång det.

Well, har fått den här i Spanien, och på "Tillverkare:" står det "(Standarddiskenheter)"

Tack för alla snabba svar!

Funkar det inte med lågnivåformatering så är du rökt, fel på hårdvaran.
Citera
2012-04-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
Funkar det inte med lågnivåformatering så är du rökt, fel på hårdvaran.

Okej, märkligt med tanke på att den funkade bara några timmar tidigare. Var bombsäker på att det hade med ubuntu-failandet och göra.. fick USB:t i förrgår och då funkade det utmärkt. Har inte missbehandlat det fysiskt heller.

Aja, tack så mycket för hjälpen i alla fall!
Citera
2012-04-14, 01:42
Medlem
Skadat godss avatar
Inte för att förringa karlstaden på något vis...
Gör ett sista frest i ett Linuxbaserat OS, ex.vis Ubuntu, det hjälpte mig när allt annat inte hade effekt på en strulande USB-pinne. Minns att jag via Programcentralen installerade ett bättre diskverktyg än de som ingår som standard.
Citera
2012-04-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Inte för att förringa karlstaden på något vis...
Gör ett sista frest i ett Linuxbaserat OS, ex.vis Ubuntu, det hjälpte mig när allt annat inte hade effekt på en strulande USB-pinne. Minns att jag via Programcentralen installerade ett bättre diskverktyg än de som ingår som standard.

Du kan inte utveckla lite grand? Ska testa mig fram dock, tack så mycket!
Citera
2014-04-14, 22:14
Medlem
Sökt rundor på internet, här på flashback osv för att försöka lösa mitt problem - TS har stött på exakt samma sak som mig verkar det som därav min post här.
Använder ett 16gb ZAP usb minne, försökt med allting som TS försökt - och lite mer.
Testar ännu en gång nu med HDD Low Level Format > "format F:/FS:fat32".

Kommer troligtvis inte fungera, men känns ännu värre än att ge upp.
Kommer inte ha tillgång till mera storage space på veckor, så det här minnet är verkligen crucial atm.
Tacksam för all hjälp.
Citera
2014-04-14, 22:25
Medlem
Mike.Andersens avatar
Starta datorn från en linux live-cd och formatera minnet. Förslagsvis Ubuntu installationsskiva.

http://www.ubuntu.com/download/desktop
Citera
2014-04-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Starta datorn från en linux live-cd och formatera minnet. Förslagsvis Ubuntu installationsskiva.

http://www.ubuntu.com/download/desktop
Hmm, vad tror du att oddsen är att det här fungerar? Eller du kanske är säker?
Bränner isåfall ner en skiva imorgon, har inte min egen dator här men kommer väl på något :/

Tack för snabbt svar förresten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in