2012-04-12, 16:31
Medlem
Info:
Dator: HP dv6730eo, införskaffad 2008
Operativsystem: Windows 7 Professional 64-bit Svenskt

Problem:
För några dagar sedan slutade skärmen fungera på min dator. Antingen hade skärmsläckaren gått igång eller så hade datorn börjat försätta sig själv i strömsparläge. Datorn surrade på, men skärmen vaknade inte då jag försökte väcka datorn. Man kunde se att skärmen var "igång" då den inte var helt svart som den är då den är avstängd, utan lyste litegrann (hoppas ni förstår vad jag menar).

Om jag startar om datorn hör man att den går igång, windows-introt hörs osv, men likväl är skärmen svart.

Jag tror att det har att göra med energiinställningarna. Jag brukar ha den på hög prestanda eller balanserat. Vid detta tillfälle hade jag datorn på energisparläge eftersom jag inte hade tillgång till kylplatta och den brukar bli väldigt varm annars.

Anledningar till att jag tror att det har med energisparläget att göra:
-Då jag kopplar in den med en VGA-kabel till en extern skärm kommer texten "Energisparläge" upp på skärmen och skärmen stängs av.
-Datorn brukar försättas i strömsparläge då jag antingen stänger locket eller trycker på strömbrytaren. Detta fungerar inte nu.

Har kollat runt på internet och det är många som har liknande problem. Skillnaden är att för de flesta så startas datorn upp som vanligt om man startar om den igen, det gör det inte för mig.

Har provat att ta ut batteri, bara starta med batteri, göra en hard reset (30 sek på strömbrytaren) men inget av dessa fungerar.

Har ni något förslag på vad man kan göra? Jag behöver på något sätt resetta energiinställningarna, eller resetta grafikkortet om det går... Tacksam för svar, sorry om det blev lite långdraget
Citera
2012-04-12, 16:38
Medlem
Om det är en bärbar dator så har garanterat kabeln mellan grafikkort och skärm glidit ur, eller så har din skärm pajat.

Kan även vara så att du skickar ut videosignalen till VGA out eller HDMI, kolla på ditt tangentbort och håll in Fn.knappen och leta efter en tangent med en skärm på och tryck några gånger sen den startat.
Citera
2012-04-12, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
Om det är en bärbar dator så har garanterat kabeln mellan grafikkort och skärm glidit ur, eller så har din skärm pajat.

Kan även vara så att du skickar ut videosignalen till VGA out eller HDMI, kolla på ditt tangentbort och håll in Fn.knappen och leta efter en tangent med en skärm på och tryck några gånger sen den startat.
Det är en bärbar. Det är möjligt, men det som förvirrar mig är meddelandet på den externa skärmen. Om jag tar min andra dator och ansluter och sätter den i strömsparläge så kommer inte texten "Energisparläge" upp på externa skärmen. Då kommer texten "Kontrollera signalkabeln" upp istället. På grund av detta så känns det som om skärmen på något sätt har fastnat i strömsparläge, om det nu går. En sak till. Om endast kabeln har glidit ur, skulle jag då inte kunna försätta den i strömsparläge då jag stänger locket/trycker på strömbrytaren?

Har provat den knappen, det fungerar inte .
Citera
2012-04-12, 17:19
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Prova att gå in i BIOS,och sen Strömförsörjning och kolla att du har läget där inaktiverat
Energisparläge , APM eller Avancerade energiinställningar - välj Inaktiverad och tryck på F10 tangenten för att spara inställningarna och avsluta.
Citera
2012-04-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Prova att gå in i BIOS,och sen Strömförsörjning och kolla att du har läget där inaktiverat
Energisparläge , APM eller Avancerade energiinställningar - välj Inaktiverad och tryck på F10 tangenten för att spara inställningarna och avsluta.
Just en sådan lösning skulle vara grym, men jag skulle behöva göra den i blindo då ingenting syns på skärmen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in